Irk Kavramını Kim İcat Etti? Sözleri ve Alıntıları
Irk Kavramını Kim İcat Etti? sözleri ve alıntılarını, Irk Kavramını Kim İcat Etti? kitap alıntılarını, Irk Kavramını Kim İcat Etti? en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Bir misyoner tarafından başından aşağı su döküldüğünü fark eden, ölmekte olan bir köleye dair çarpıcı bir anekdot aktarır. Köle, bunu neden yaptığını açıklamasını istediğinde misyonerin cevabı şu olur: "Cennete gidebilmen için." Siyah köle buna karşı şöyle cevap verir: "Beyaz insanların bulunduğu bir cennete gitmek istemiyorum." Sonra arkasını döner ve ölür.
#J.G.Herder
"Irkçılık 'Bizim gibi ol,' derken, bir taraftan da, 'Asla bizim gibi olamazsın, çünkü bizden biri değilsin ve biz de seni bizden biri olarak görme hatasına düşmeyeceğiz,' diye fısıldayarak kendisini yeniden öne sürmektedir."
İnsan olmak, belirli bir topluluğun ya da söz konusu topluluğun hâkim üyelerinin sahip olduğu, onlara geçmişten intikal etmiş olan fikirlere göre insan sayılmak demekti. Bir uzlaşım, dilin kullanımına yerleşmiş olan sessiz bir anlaşma meselesiydi. Bu da doğal haklar doktrininin neden bütün bir insanlığın haklarını güvence altına almadığını açıklıyor. Karar verme erki, hâkim dilin denetimini elinde tutanlarda kalır. Bu da genelde kanun yapma gücüne sahip olanlar anlamına gelmiştir.
En güçsüz olmak anlamında kamusal alanda en görünmez kılınmış, insan haklarından mahrum bırakılmış ve susturulmuş olanlar, çoğu kez kendilerini iktidarsızlaştıran, susturan ve sömürenlere en görünür olanlardır.
Heder, bir misyoner tarafından başından aşağı su döküldüğünü fark eden, ölmekte olan bir köleye dair çarpıcı bir anekdot aktarır. Köle, bunu neden yaptığını açıklamasını istediğinde misyonerin cevabı şu olur: "Cennete gidebilmen için." Siyah köle buna karşı şöyle cevap verir: "Beyaz insanların bulunduğu bir cennete gitmek istemiyorum." Sonra arkasını döner ve
ölür.
Herder ırk dilinin bölücü olduğuna inanıyordu. Irk kavramını şöyle eleştirdi: Doğa maymunları pek çok sayıda türlere ve çeşitlere ayırmıştır. Ve bunları mümkün olduğu kadar dağıtmıştır. İnsanoğlu kendini onurlandır! Ne pongo ne de gibbon senin kardeşin değildir: Maymunla kardeş olamazsın. Ama Amerikan Yerlisi ve Zenci kardeşindir. Bu yüzden onlara zulüm etmemelisin, onları öldürmemelisin ve onlardan çalmamalısın. Çünkü onlar da senin gibi insan.
Değişik halkların görünümlerindeki ve törelerindeki farklılıkları anlamlandırma zorunluluğu bu kavrama başvurmayı davet ettiği ölçüde, ırk kavramının gelişmesine yol açan ilk basınç, hem eski hem de yeni seyahatnamelerden sağlanan bilgilerle, Avrupalıların, kendisi üzerinden tarihin anlamını kavradıkları dini anlatıyı uzlaştırma çabasından doğmuş gibi görünüyor. Ancak bütün bu güçler, akademi içinde belirli bir ırk kavramı oluşmadan önce sahneye çıkmışlardı. Irk kavramının ortaya atılmasında olduğu kadar, bu kavramın üretilmesindeki gecikme de üzerinde durulması gereken bir inceleme konusudur.
“Irkçılık ‘Bizim gibi ol,’ derken, bir taraftan da, ‘Asla bizim gibi olamazsın, çünkü bizden biri değilsin ve biz de seni bizden biri olarak görme hatasına düşmeyeceğiz,’ diye fısıldayarak kendisini yeniden öne sürmektedir.”