Kitap
İslam Devletlerinde Türk Naibeler ve Kadın Hükümdarlar

İslam Devletlerinde Türk Naibeler ve Kadın Hükümdarlar

OKUYACAKLARIMA EKLE
8.2
6 Kişi
24
Okunma
8
Beğeni
833
Gösterim
231 sayfa · 
 Tahmini okuma süresi: 6 sa. 33 dk.
Adı
İslam Devletlerinde Türk Naibeler ve Kadın Hükümdarlar
Basım
Türkçe · Türkiye · Kültür Bakanlığı Yayınları · 1993 · Karton kapak
Diğer baskılar
İslam Devletlerinde Türk Naibeleri ve Kadın Hükümdarlar
İslam Devletlerinde Türk Naibeler ve Kadın Hükümdarlar
İslam Devletlerinde Türk Naibeler ve Kadın Hükümdarlar
5 mağazanın 10 ürününün ortalama fiyatı: ₺21,01
8.2
10 üzerinden
6 Puan · 2 İnceleme
Hatice Hüreyre
İslam Devletlerinde Türk Naibeleri ve Kadın Hükümdarlar'ı inceledi.
256 syf.
·
3 günde
Bahriye Üçok'un yazdığı eserlerden biri olan 'İslam Devletlerinde Türk Naibeler ve Kadın Hükümdarlar' kitabını okudum. Müslüman devletleri yönetmiş olduklarını saptadığımız Türk kadınlarından 9'unun hükümdarlık, 5'inin de naibelik etmiş olduklarını gördük. Bahriye Hanım kitabı yazarken amacı, Türk kadınlarının düşünüldüğü gibi geri plana atılmış, sosyal hayatı olmadığını düşünenlerin yanıldığını göstermek istemiştir. Sadece sosyal hayatta değil siyasi hayattada aktif olduklarını göstermiştir. Kitap sadece kadın hükümdarların hayatlarını değil aynı zamanda başına geçtikleri devletlerin tarihiyle beraber ,o ailelerin soy ağaçlarınıda göstermektedir. Çesitli belgeler de sunmaktadır. Kitabı beğendim bazı yerlerde aklım karışsa da geniş bir tarihi bilgi verdiği için okunabilir.
1
21
Mehmet Cuma ÖZTÜRK
İslam Devletlerinde Türk Naibeler ve Kadın Hükümdarlar'ı inceledi.
231 syf.
Kadın Üzerine...
Eski Türklerde kutsal kılındı, Peygamber övgüsüne mazhar oldu. Millî mücadele de ise, kahraman… Tarih; hep onun, mücadeleci ruhunu yazdı. Hatun, Ana… Kısaca Kadın! İslam öncesi Türklerdeki Gök Tanrı inancına göre, Han ile Hatun; gök ile yerin evlatları olarak adlandırılır. Türk töresine göre kadının yeri, yedi kat göktedir ve kadın; kutsiyeti yüksek bir varlık olarak nitelendirilir. Kadının dövülmesinin, itilip kakılmasının kesinlikle törede yeri yoktu ve töre kadını kutsal saymıştır. İslamiyet öncesi Arap toplumunda ise kadın değersizdi. Cahiliye olarak adlandırılan bu dönemde kız çocukları diri diri gömülürdü. Hz. Peygamber döneminde hak ettiği değere kavuştu. Türklerin İslam ile tanışmasından sonra Türk toplumunda kadının yeri bir kat daha arttı. Kimi zaman kadın; savaşçı, kimi zaman anne, kimi zaman ise hükümdar adına toy kuran gerektiği yerde veliahtta naiplik ederek devletleri başsız olmaktan kurtarmış. Bu kitapta rahmetli Bahriye ÜÇOK, Kadının diğer kimliklerinin yanı sıra siyasi kimliği üzerinde durmuştur. Hocanın araştırmaları soncu kitapta anlattığı taht sahibi 14 kadın vardır. Bunlardan 5 tanesi yeni bir hükümdar seçilinceye kadar veliahtlara vekillik ederek naiplik yapmış, 9 tanesi ise doğrudan hükümdarlık yapmış. Memluk sultanı Şecer üd Dür sultan vardır. Babasının vasiyeti üzerine tahta geçmiş. Fakat hükümdarlığının meşru olması için İslam Halifesinin onaylaması gerekmektedir. Bir süre hükümdarlık yaptıktan sonra, Halife “tekmil umur-i devleti bir kadının eline teslim eden kavim felah bulmaz." Diye hadis bulunduğunu Şecer üd Dür Sultanın hükümdarlığının meşru olmadığını bildirerek tanımamıştır. Günümüzde de İslam bilginlerinin bir bölümü bu hadisi doğru sayar. Nedir bu hadisin manası “Başlarına bir kadını geçiren bir kavim asla iflah olmaz.” Mealen böyledir. Fakat kimi İslam kaynakları, alimleri ise bu hadisin uydurma olduğunu söyler. Çünkü Kuran kadınların hiçbir göreve getirilmesini engellemez. Ayrıca İslam tarihinde Cemel vakası diye bilenen bir olay vardır. Peygamber’in eşlerinden Hz. Ayşe’nin bindiği deve etrafında cereyan eden Müslümanlar arasındaki ilk iç savaş. Savaşı yönetenlerden biri Hz. Ayşe idi. Demem o ki, İslam tarihide savaş yöneten kadınlar var. Yakın tarihte başka bir İslam devleti olan Pakistan’da halkın oyları ile seçilmiş kadın lider Benazir Butto var. Yani kadın; bir evi yönettiği gibi bir ülkeyi de yönete bilir. Dinen de medeni hukuk gereği de bir sakınca yoktur. Merhum Bahriye ÜÇOK; kadından yönetici olabileceğini tarihin ışında anlatıyor "İslam Devletlerinde Türk Naibeler ve Kadın Hükümdarlar" kitabında. Hiçbir evladın diğerine üstünlüğü yoktur. Kızlarınızı sevin onların yüreğine, merhamet, sevgi ekin, güven verin güven duyun onlara. Babalıkta, analıkta zor zanaat anneliği beceren kadının yapamayacağı iş yoktur vesselam.
1
6