İslam'ın Hicri İkinci Asrında Zındıklık ve Zındıklar

·
Okunma
·
Beğeni
·
19
Gösterim
Adı:
İslam'ın Hicri İkinci Asrında Zındıklık ve Zındıklar
Baskı tarihi:
Haziran 2002
Sayfa sayısı:
475
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789756628154
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Zandaqa Et Zindiqos En Islam Au Second Siecle
Çeviri:
Ayşe Meral
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Anka Yayınları
Elinizde bulunan kitabın daha da ayan beyan ortaya koyduğu gibi bu kavramın tek bir tanımını yapmak imkansızdır. Chork, bu kavrama üç tanım getirmektedir. Birinci anlamda zendeqa, gizli veya açıktan açığa dualist tarzda bir sisteme aidiyeti göstermektedir; bu düalist sistemler sadece Maniheizmle sınırlı değildi; bunun içine Marsiyonizm, Bardesanizm (veya Daysanizm), hatta Mazdekism de dahildi. Sonra bir anlam kaymasıyla, alemin ezeliliğini savunan kişiler de zındıq sayıldılar. O andan itibaren zındıq dehrinin eşanlamlısı haline geldi ve bu terimin kapsadığı bütün anlamları ihtiva etti.

Yani Allah'ın varlığının, nübüvvetin ve ahiretin inkarı. Daha sonra yine abartılı bir anlam genişlemesiyle, ahiret hayatını inkar etmekle ve dolayısıyla ölümden sonra mükafat ve ceza olayını ortadan kaldırmakla hiçbir ahlaki ve dini yasama boyun eğilmediğini düşünerek zendaqa terimi, paradokslu bir şekilde -özellikle de gerçek Maniheistlerin dünyadan ele etek çektiklerini göz önünde bulurdurduğumuzda-ahlaksızlığın ve sefaletin eşanlamlısı haline gelmiştir.
475 sayfalık ve baskısı tükenmiş bu eserde hicri ikinci yüzyılda zındıklık kavramından ne anlaşıldığı, kimlerin zındıklıkla suçlandığı ve bu suçlamaların altında yatan nedenlerin ne olduğu anlatılıyor. Zındıklık; Maniheistlik, Mecusilik, aşırı Şiilik, kafirlik ve birkaç kavramı daha içine alacak biçimde geniş ama muğlak bir anlamda kullanılıyor. O dönemde iktidara muhalif olmak ya da gelenekçi çizgiden az da olsa farklı bir düşünceye sahip olmak çoğu zaman zındıklıkla suçlanmayı beraberinde getiriyor. Bazıları ehl-i beyti sevdigi için ya da fazla çileci bir yaşam sürdüğu için bazıları çok cömert oldukları ya da eğlenceye düşkün oldukları için bazıları gece nafile namaz kıldıkları ve belki de bunu aya tapınmak için yaptıkları gibi şaçma sapan sebeplerle zındıklıkla da suçlanabiliyorlar. Bu durum bana ortaçağda engizisyonun cadı avını hatırlattı. Sonuc olarak zındıklık suclaması anlaşıldığı kadarıyla çeşitli zümrelerin birbirlerine karşı verdikleri güç savaşında etkili bir silah işlevi görüyor ve muhatabının canına kast etmek amacıyla kullanılıyordu. Bu durum günümüzde de belli ölçülerde sürmektedir.
Kitaba henüz alıntı eklenmedi.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
İslam'ın Hicri İkinci Asrında Zındıklık ve Zındıklar
Baskı tarihi:
Haziran 2002
Sayfa sayısı:
475
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789756628154
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Zandaqa Et Zindiqos En Islam Au Second Siecle
Çeviri:
Ayşe Meral
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Anka Yayınları
Elinizde bulunan kitabın daha da ayan beyan ortaya koyduğu gibi bu kavramın tek bir tanımını yapmak imkansızdır. Chork, bu kavrama üç tanım getirmektedir. Birinci anlamda zendeqa, gizli veya açıktan açığa dualist tarzda bir sisteme aidiyeti göstermektedir; bu düalist sistemler sadece Maniheizmle sınırlı değildi; bunun içine Marsiyonizm, Bardesanizm (veya Daysanizm), hatta Mazdekism de dahildi. Sonra bir anlam kaymasıyla, alemin ezeliliğini savunan kişiler de zındıq sayıldılar. O andan itibaren zındıq dehrinin eşanlamlısı haline geldi ve bu terimin kapsadığı bütün anlamları ihtiva etti.

Yani Allah'ın varlığının, nübüvvetin ve ahiretin inkarı. Daha sonra yine abartılı bir anlam genişlemesiyle, ahiret hayatını inkar etmekle ve dolayısıyla ölümden sonra mükafat ve ceza olayını ortadan kaldırmakla hiçbir ahlaki ve dini yasama boyun eğilmediğini düşünerek zendaqa terimi, paradokslu bir şekilde -özellikle de gerçek Maniheistlerin dünyadan ele etek çektiklerini göz önünde bulurdurduğumuzda-ahlaksızlığın ve sefaletin eşanlamlısı haline gelmiştir.

Kitabı okuyanlar 1 okur

  • Yusuf

Kitap istatistikleri