Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Osmanlı`da Çözülme ve Gelenekçi Yorumları

Kanun-ı Kadim'in Peşinde

Mehmet Öz

Kanun-ı Kadim'in Peşinde Sözleri ve Alıntıları

Kanun-ı Kadim'in Peşinde sözleri ve alıntılarını, Kanun-ı Kadim'in Peşinde kitap alıntılarını, Kanun-ı Kadim'in Peşinde en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Daire-i Adliye; Mülk(Devlet)- Asker- Hazine- Reâyâ- Adalet.
Adalet dünyanın kurtuluşunu sağlar; Dünya, duvarı devlet olan bir bağdır; Devleti düzenleyen şeriattır; Hükümdar olmadan şeriat korunamaz; Askersiz hükümdar duruma hakim olamaz; Mal olmadan hükümdar asker toplayamaz; Malı toplayacak olan halktır; Halkı padişaha kul eden ise adalettir.
Sayfa 178Kitabı okudu
O zamanda Amerikan gümüşü şimdi de dolar...
Osmanlı ülkesinde (özellikle 1570'lerden sonra) meydana gelen bu büyük çaptaki enflasyon ve devalüasyonun aslî sebebinin Amerikan gümüşü olduğu görüşü büyük bir hakikat payı taşır...
Reklam
Osmanlı bu yüzden dağıldı ne yazık ki.
Özetle, adalette ihmâl ve zulüm, rüşvet, iltimas, müşaverede ihmâl, mansıpların ehil olmayanlara verilmesi, kadın ve musahip sözüyle iş görme ihtilâl-i nizâm-ı âlem'in başlıca sebepleriydi.
Sayfa 114Kitabı okudu
Koçi Beyin de zikrettiği bir vecizede ; küfr ile dünya durur, zulmile durmaz. Yani, kafir bir devlet bile varlığını sürdürebilir yeter ki adaletli olsun, ama zalim bir devlet müslüman da olsa ayakta duramaz..
Sayfa 178 - DERGAHKitabı okudu
Yazar, devrinin telakkilerine uygun olarak insanlar arasındaki nizamı korumak ve her insanı kendi kabiliyetine uygun bir mevkide tutmak için bir padişahın şart olduğu görüşünden hareket eder. Zira, eğer insanlar tabiatları gereği bırakılsalar pek çok düşmanlıklar meydana gelir ve düzenin devamının şart olan yardımlaşma kaynağı itibariyle siyâset-i ilahî (şeriat) ve siyâset-i sultanî (yasağı padişahî veya örf) olmak üzere iki çeşittir.
Sayfa 57 - Derhah YayınlarıKitabı okudu
... Osmanlı devlet anlayışı temelde toplum nizamının devamı için bir padişahın gerekliliği ve bu padişahın ülkeyi adaletle yönetmesi fikrine dayanır. Yine nizamın devamı için toplum tabakalarının kanun ve kurallara aykırı geçişlerin olmaması şarttır...
Sayfa 59 - Derhah YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Tursun Bey'e göre; bir idarecinin koruduğu değerler ise sosyal nizam ve adelet altında emniyetin sağlanması idi. Böylece İnalcık'ın isabetle belirttiği üzere, Osmanlı hükümdarının mutlak kudreti, "Hükümdar askersiz kuvvet sahibi olamaz ; parasız asker olmaz; tebânın refahı olmadan para olmaz ve adalet olmadan halk müreffeh olamaz..."
Sayfa 57 - Derhah YayınlarıKitabı okudu
Ateşli silahların üstünlük kazanması
Osmanlı İmparatorluğu'nun içine düştüğü buhranı ağırlaştıran ve mevcut kurumlarına sirayet ettiren bir başka gelişme de, ulufeli asker sayısının arttırılmasına yol açan bir olgu olarak savaşlarda ateşli silahların kullanılmasının yaygınlaşması ve yaya ordusunun ön plana çıkması idi. Bu şumûllu hadisenin temelinde bulunan değişiklikler ise, denizaşırı ülkelerle kurulan münasebetlere dayanan Avrupada'ki muazzam kapitalist gelişme ile Modern çağın harp silahlarına ve stratejisine getirdiği yenilikler idi...
Sayfa 43 - Derhah YayınlarıKitabı okudu
XVI. yüzyılın son çeyreğinde Osmanlı Devleti'nin siyasi durumu
B. Lewis ve Halil İnalcık gibi Osmanlı tarihçileri, Osmanlı İmparatorluğu'nun XVI. asırda, yayılışının tabii sınırlarına ulaştığı ve aşamayacağı siyasi- coğrafi engellerle karşılaştığı kanaatindedirler .Bu görüşe nazaran, Osmanlılar hem denizde, hem de karada oldukça kuvvetli rakiplerle karşı karşıya kaldılar. Batıda Viyana önlerinde Habsburglar tarafından durdurulurken, doğuda İran platosu ve Safeviler, Osmanlı ilerlemesine set çekiyordu. Afrika'da çöl, Hint Okyanusu'nda Portekizliler ve kuzeyde Ruslar, Osmanlılar için hayati önem haiz politikasının sona erdiğinin işaretini vermekteydiler.
Derhah YayınlarıKitabı okudu
Kadı Veysî'ye göre padişahlar alemin kalbidir. Kalpteki bir bozukluk nasıl derhal bedene yansırsa, padişahların bozulması da ülkedeki düzenin karışıklığa dönüşmesiyle sonuçlanır. Bu durumu önlemek için yapılması gereken şeylerden biri, reâyâya insaf ile davranılmasıdır; aksi halde halk perişan olur...
Sayfa 74 - Derhah YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Amerikan gümüşü ve enflasyon
1570'lerden sonra Akdeniz ülkelerinde kuvvetle hissedilen bir genel fiyat yükselmesine neden olan Amerikan gümüşünden Osmanlı Devleti'de nasibini aldı. Bu fiyat yükselmesini, devletin paranın iktidarsızlığı karşısında akçe içindeki gümüş miktarını azaltması, yani züyuf akçenin zuhuru takip etmiş; bu ise kalp paralarının yaygınlaşmasına ve sonuçta devalüasyona sebebiyet vermiştir.
Sayfa 42 - Derhah YayınlarıKitabı okudu
"Evvelden olıgelmemişdir dimek fâide virmez, ol zamân bu zamâna uymaz(...) her husus zâmanına göre olmak evlâdır"
Sayfa 182Kitabı okudu
Kitabu Mesâlihve Kanûn-ı Kadîm hakkında ilk tereddütler
Eserde, özellikle vurgulanan hususlardan bir diğeri ise her taifede eski ihtiyarların bulunması lüzumudur. Ancak yazar kendi devrinde ihtiyarların sözünü dinleyecek yiğit bulunmamasından şikayetçidir. Bu hatalı tavra karşı ise: Meşveretten kimse hüsran bulmadı Meşveret iden pişman olmadı. beytini hatırlatarak, ihtiyarlara münasib vecihle davranılmasını tavsiye eder...
Sayfa 92 - Derhah YayınlarıKitabı okudu
Hırzü'l-Müluk' ta bozulmanın sebepleri ve yapılacak ıslahatlar
Padişah tahta çıkmadan önce ülkedeki vezirlerin ve beylerbeylerinin durumlarını iyice araştırmalı, onları türlü şekillerde denetlemeli ve içlerinden en ehil olanını veziriâzamlığa getirmelidir. Hazinenin durumunu incelenmeli ve ülkedeki mansıpların defterini her zaman huzurunda bulundurmalıdır. Halkın arzularını kabul etmelidir; unutulmamalıdır ki, reaya padişaha Allah'ın emanetidir...
Sayfa 67 - Derhah YayınlarıKitabı okudu
Koçi Beğ, klasik İslam devlet anlayışını yansıtan bir vecizeyi zikreder: " Küfr ile dünya durur, zulm ile durmaz." Yani, halka adil olmak gerekir; küfür egemen olsa bile dünyanın düzeni devam edebilir, ama velev ki müslüman bir idare altında olsun zulüm hakim olursa dünyanın düzeni bozulur...
Sayfa 80 - Derhah YayınlarıKitabı okudu