Kötülük Üzerine Bir Deneme

8,0/10  (2 Oy) · 
5 okunma  · 
3 beğeni  · 
512 gösterim
On beş yıl önce İngiltere'nin kuzeyinde on yaşında iki çocuk, bir bebeği işkence edip öldürdü. Halk dehşetle ayağa kalktı. Oysa bu cinayeti niye özellikle korkutucu buldukları tam açık değildi. Neticede çocuklar, kimi zaman oldukça vahşice davranmaları doğal karşılanan sadece yarı ehlileşmiş yaratıklardır. Eğer Freud haklıysa, çocuklar büyüklerinden çok daha zayıf birer süper egoya ve ahlak duygusuna sahiptirler. Bu yüzden asıl şaşırtıcı olan böyle korkunç olayların daha sık yaşanmamasıdır. Belki de çocuklar sürekli birbirlerini öldürüyorlar da bunu bize çaktırmıyorlardır.

Terry Eagleton, kötülüğü tartışıyor. Geçmişi hatırlatan, ayrıntılara işaret eden, güzel mukayeseler yapan, edebi sakinliğiyle ve o iştahlı üslubuyla kötülüğün tortusuna yoğunlaşıyor. Edebiyatı izleyerek din, siyaset ve gündelik yaşama eleştirel bir dille yaklaşıyor. Önyargıları, nefreti, içine şeytan giren kötüleri, insafsız katilleri, medyayı, sebepsiz cinayetleri, 11 Eylül'ü, körlüğü, ahlakı diline doluyor.

Kötülük Üzerine Bir Deneme, kısa ve tok, ayak direyen bir vicdani çığlık...
(Tanıtım Bülteninden)
  • Baskı Tarihi:
    Ekim 2011
  • Sayfa Sayısı:
    143
  • ISBN:
    9789750509513
  • Çeviri:
    Şenol Bezci
  • Yayınevi:
    İletişim Yayınevi
  • Kitabın Türü:

Kitaptan 26 Alıntı

Ilayda Caner 
11 Tem 01:05 · Beğendi · Puan vermedi

erdem ve para
Erdemlilik belli bir oranda maddi refaha bağlıdır. Açlıktan ölmek üzereyken, başkalarıyla makul ilişkiler kuramazsınız.

Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 133 - İletişim)Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 133 - İletişim)
Entelekheia 
01 Ağu 01:01 · Kitabı okudu · Beğendi · 8/10 puan

Martin ölemez çünkü kendini ebediyen yok olamayacak kadar değerli görmektedir. Aynı zamanda ölmeyi beceremez çünkü sevmeyi beceremez. Sadece iyiler ölmeyi becerebilir. Martin ölüme teslim olamaz çünkü yaşarken de hiç kimseye bırakmamıştır kendini. Bu anlamda, nasıl yaşamışsanız, öyle ölürsünüz. Ölüm, eğer başarıyla gerçekleştirmek istiyorsanız, yaşarken provasını yapmanız gereken bir kendinden vazgeçiştir. Aksi takdirde ölüm bir ufuk değil bir fasit dairedir. Başkaları-için olmak ve ölüme-doğru olmak aynı durumun farklı yönleridir sadece.

Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry EagletonKötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton
Ilayda Caner 
 11 Tem 01:15 · Beğendi · Puan vermedi

Tragedya
Karşı karşıya olduğumuz trajedi sadece milyonlarca insanın, hiçbir suçları yokken ölümcül bir tehlike altında yaşamaları değildir. Asıl trajedi şudur:
Bu tehlike daha doğmadan bertaraf edilebilirdi.

Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 139 - İletişim)Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 139 - İletişim)
Ilayda Caner 
10 Tem 23:29 · Beğendi · Puan vermedi

Kötülük
Alman filozof Schelling kötülüğün iyilikten çok daha ruhani olduğu inancındandır çünkü kötülük maddesel gerçekliğe yönelik kasvetli ve çorak bir nefreti temsil etmektedir.

Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 46 - iletişim)Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 46 - iletişim)
Ilayda Caner 
10 Tem 23:55 · Beğendi · Puan vermedi

Tanımlar ve değişkenlik
..hiç tanımadığınız birini trenden atmak, yarım düzine yabancıyı kompartımanda kendinize biraz yer açmak için atmanızdan daha kötü değildir.

Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 88 - İletişim)Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 88 - İletişim)
Ilayda Caner 
10 Tem 23:42 · Beğendi · Puan vermedi

Tanrı ve intihar eden sisyphos
Leverkühn intihar ederek Tanrı'nın yerine geçer. Zira intihar insanın kendi varlığı üzerinde yarı Tanrısal bir inisiyatif uygulamasıdır. Tanrı bile kendini öldürmesini engelleyemez; bu konuda muhteşem ve anlamsız bir özgürlüğü vardır. Özgürlük, Nazilerin yaptığı gibi, kendini yok etmek için kullanılabilir. Bu anlamda özgürlüğün en üst noktası özgürlüğü yok etmektir. Sahip olduğun en değerli şeyden feragat edebildiğine göre oldukça güçlü olmalısın. Tanrı, kullarının özgür eylemleri karşısında güçsüzdür; kullarının yüzüne tükürmelerini engelleyemez. İntihar, kendilerine hayat verdiği için Tanrı'yı bir türlü affedemeyenlerin sahte zaferidir.

Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 59 - İletişim)Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 59 - İletişim)
Ilayda Caner 
08 Tem 17:31 · Beğendi · Puan vermedi

İnsan doğası ve yapılabilecekler üzerine
Richard J. Bernstein ''kötülüğü insanlık durumunun değişmez bir özelliği'' olarak görme tuzağına düşmemeliyiz, der, çünkü böyle yaparsak bu sorunla ilgili yapacak hiçbir şey olmadığını itiraf etmiş oluruz. Onu kabul etmek zorunda kalırız. Ancak, bir şey sırf insanlık durumunun süregelmiş bir özelliği diye onunla ilgili hiçbir şey yapamayacağımız anlamına gelmez bu. Hastalık böylesi sürekli unsurlardandır ama doktorları ellerini kollarını bağlayıp kaderciliğe teslim olmaya razı etmeye yetmiyor. İnsanlar muhtemelen kanlı çatışmalar yaşamaya devam edeceklerdir ama ihtilaflara çözüm getirmeye çalışmayacak değiliz. Adalet sağlama isteği de insanlık durumunun sürekli unsurlarından olabilir elbette. Tarihi kayıtlar şüphesiz bunu göstermektedir. Varoluşumuza dair süreklilikler için her zaman yas tutmamız gerekmiyor. Eğer bunu yapıyorsak dogmatik düşünüyoruz demektir ve başka fikirlere kapalıyızdır.

Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 39 - iletişim)Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 39 - iletişim)
Entelekheia 
01 Ağu 00:04 · Kitabı okudu · Beğendi · 8/10 puan

Konturları baştan beri kendine tanıdık gelen kaya bile ağzında eksik olan bir dişe benzemektedir. Kelimenin gerçek anlamında, kendi kafasının içinde yaşamaktadır. Cehennem, Jean-Paul Sartre’ın iddia ettiği gibi, başkaları değildir. Tam tersi doğrudur, insanların en korkuncuyla, akıl almayacak kadar monotonuyla, yani kendinle, bir yere tıkılıp kalınandır cehennem.

Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry EagletonKötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton
Ilayda Caner 
11 Tem 01:01 · Beğendi · Puan vermedi

Tanrı
Tanrı neden bir türün serpilip gelişmesinin bir başka türün salahiyetiyle çelişmediği bir evren yaratamamıştır ki? Dahası dünya serbest piyasaya neden bu kadar çok benzemektedir?

Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 125 - İletişim)Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 125 - İletişim)
Ilayda Caner 
11 Tem 00:47 · Beğendi · Puan vermedi

Umutsuzluk durumu
[Umutsuzluk], varoluşa karşı nefretiyle kendini oluşturmak ister, sefaletiyle kendi olmak ister, kendi olmayı küstahça bile istemez, salt gareziyle kendi olmayı ister; hatta kendini, ona hayat veren güçten nankörce bile ayrılmak istemez; sırf garezle kendi varlığını o güce diretmek, o gücün başının etini yemek ve sırf kötülük olsun diye ona tutunmak ister... Bütün varoluşa baş kaldırarak, varoluşa ve varoluşun iyiliğine karşı bir delil elde etmiş olduğunu düşünür. Umutsuz bu delilin kendisi olduğuna inanır. Ve olmak istediği de odur; işte bu sebeple kendisi olmak ister. Zayıf umutsuz, sonsuzluğun kendine sunabileceği huzuru işitmek bile istemez. Bu umutsuz da öyle ama başka bir sebeple: Huzur benliğinin dağılması demektir.

Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 104 - İletişim)Kötülük Üzerine Bir Deneme, Terry Eagleton (Sayfa 104 - İletişim)
3 /