Adı:
Kültür Endüstrisi - Kültür Yönetimi
Baskı tarihi:
Eylül 2007
Sayfa sayısı:
152
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789750505256
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İletişim Yayınevi
Adorno "Kültür Endüstrisi" kavramını Nazizm sona ererken ortaya atar (1944). Yıllar sonra bu kavrama geri dönerek "Kültür Endüstrisine Genel Bir Bakış" makalesini yazar (1963). Bu arada "Kültür ve Yönetim" üzerine düşüncelerini de yayınlamıştır (1960). Bu kitapta derlenen yukarıdaki üç yazı, gerek kültür kuramı, gerekse kültürel hayatın dönüşümü konusundaki eleştirel çalışmaların vazgeçilmez kaynaklarını oluşturur. 19. yüzyılda, Endüstri Devrimi'nin akılcılığına karşıt bir anlamda tanımlanan sanatın nasıl giderek maddi üretim süreçlerine ve onları yöneten akla yenik düştüğünü anlatırlar. Endüstriyel mantığın ve bürokratik işletme disiplinlerinin denetimine giren modern sanatın özerkliğini ve eleştirelliğini yitirmesini incelerler. Adorno'nun düşüncelerinin ufkunda, kültür ve sanat yönetiminin zamanımızdaki baş döndürücü yükselişini izleriz.
Adorno kültür endüstrisinin gidişatını da, yol açtığı tehdidi de açıkça görmüştür. En kötümser tahminlerinin zamanla gerçekleşmesi, kültür endüstrisi üzerine yazdıklarının, rahatsız edici de olsa, ne kadar çağdaş olduğunu gösterir.
-J. M. Bernstein-
(Tanıtım Bülteninden)
152 syf.
·1 günde·Beğendi·8/10
Adorno ve Horkheimer'in kültür endüstrisi kavramı üzerinde üç makalenin yer aldığı bir kitap. Özellikle sosyal bilimler ve iletişim bilimleri ile ilgilenen ve okuyan kişilerin Frankfurt okulunun bu üyelerinin geliştirdiği kültür endüstrisi kavramını anlayabilmek için güzel bir kitap.
https://kitapokurum.blogspot.com.tr/...ltur-endustrisi.html
152 syf.
·2 günde·7/10
Öncelikle 150 sayfalık kitaba 40 sayfalık sunum yazısı yazan kişiyi tebrik ediyorum!
Yazarın kitabı 1950 ler gibi (tam emin değilim) yazması ileri görüşlü olduğunu gösteriyor fakat bu gün için bakıldığında ilgilisinin dışında okuyanın beğeneceğini düşünmediğim bir kitap.
%54 (82/152)
·Beğendi·7/10
Kültür Endüstrisi Nedir?
Kültür endüstrisinde, eserler çoğaltılmak ve kitlesel olarak tüketilmek üzere üretilir.

Kitabın Mesajı Nedir?
Insanlığı mitlerden kurtaran ve doğaya egemen kılan akılsallığın(aydınlanmacılık), mite yeniden dönülmesine sebep olmasıdır.

Süreç Nasıl Gerçekleşir?
Tikellik ve bireyselliğin bulunmadığı, bunların belirlenmesi durumunda da sistemle bütünleşip bastırıldığı bir mekanizma mevcuttur. Ayrıca, sanatta etkinin(kelime, imge, renk, fırça darbesi) asiliğini kırarak yapıtın yerine formülün boyunduruğu altına soktu.

Kitabın Amacı Ne Değildir?
Sanatın geleceği değildir.

Kitabın Amacı Nedir?
Aydınlanmış aklın tehdit ettiği unsurları kurtarmak.

Kültür Endüstrisinin Hedefi Nedir?
Sanat ile hayat arasındaki farkın ortadan kaldırılması, bunların birleştirilmesi.

*Adorno’nun kültür endüstrisi, Walter Benjamin’in ‘’Mekanik Çoğaltım Çağında Sanat Eseri’’ne karşıttır.

*Kültür endüstrisi yüceltmez, baskılar. … Sanat yapıtları çileci ve utanmazdır, kültür endüstrisi ise pornografik ve iffetli. (Burada anlatılmak istenen, kültür endüstrisinde, sanatın sağlayabileceği hazzın verilmediği ve sadece bir hayal olarak gösterildiğidir. Fakat, yüksek sanatta durum böyle değildir.
*Kültür endüstrisi durmadan vaat ettiği şeylerle tüketicisini durmadan aldatır. Fiyakalı olay örgüleriyle görüntülerin vaat ettiği haz, vadesi sürekli uzatılan bir senet gibi geciktirilir.
*…Estetik yüceltmenin sırrı budur: doyumu yerine getirilmemiş bir vaat olarak temsil etmesi. Kültür endüstrisi yüceltmez, baskılar. Arzunun nesnesini, kazağın içindeki göğüsleri ya da atletik kahramanın çıplak gövdesini belirgin hale getirerek, yalnızca, doyumun esirgenmesine alışık olduğu için çoktandır mazoşist bir hazza indirgenen yüceltilmemiş ön hazzı kamçılar.

*A ve B filmleri veya değişik fiyattaki dergiler arasındaki farkın olmasınının sebebi tüketicilerinin sınıflandırılmasıdır.
*Bir markanın ürünlerinin farklı modeller ortaya çıkartması rekabet ve tercih olanağı sağlamasındandır.
*Bir ürünün değerini belirleyen kriter, ‘’conspicious production’’ denilen gösterişli üretimin yatırımının dozajıdır. (Kastedilen reklamlar ve reklamlarda sergilenen ürünün ‘’ambalajı’’ olsa gerek.)

*Ekspresyonistlerin ve dadaistlerin kavgacı bir tonda anlatmak istedikleri stildeki(vaat edilen) hakikatsizlik, bugün ağlak şarkıcıların şarkı söyleme jargonunda, film yıldızlarının özenle kurgulanmış zarafetinde, hatta bir tarım işçisinin sefil kulübesini çeken fotoğrafçının ustalığında zaferini ilan etmektedir.

*İzleyici, kendine ait bir herhangi bir düşünce üretmeye gerek duymamalıdır: ürün, her tepkiyi önceden belirler. (Eğer bir ürün piyasada tutmuşsa, böyle ürünler verilmeye devam edilir yayımcılar tarafından. Çünkü, amaç sanat, yani özgünlük değil, satmaktır.)

*Kültür endüstrisi, insani bir tür varlığı olarak gerçekleştirir. Herkes bir başkasının yerine geçebileceği yönleriyle varolabilir; herkes bir yedektir, ya da yalnızca türün bir örneği. Herkes, birey olarak, yeri kesinlikle doldurulabilir, salt bir hiçliktir ve bunu zamanla o benzerliği kaybettiğinde iyice hissetmeye başlar. Böylelikle insanların sıkı sıkıya bağlı kaldıkları başarı dininin içsel yapısı değişmiş olur. Yoksunluk ve çaba gerektiren, zorluklardan yıldızlara giden yolun yerini, giderek artan ölçüde ödül almaktadır. Hangi şarkının hit olacağına, hangi figüranın kadın kahraman olarak işe yarayacağına ilişkin rutinleşmiş karar verme süreçlerindeki körlük unsuru, ideoloji tarafından göklere çıkarılır. Filmler, rastlantının altını çizer durur.

(Kitabı yarıda bıraktım. Çünkü, okuduğum sayfalardan verilmek istenen anlamı alamadığımı hissettim. Bir dahaki sefere…)
152 syf.
·4 günde·7/10
T.W. Adorno Kültür endüstrisi kavramıyla, ortak bir çaba ve doğal bir süreç sonrasında ortaya çıkan kültürün bir meta halini almasını ve bu süreçte kitle iletişim araçlarının üstlendiği rolü gündeme getirmiştir. Kitap içerik olarak gayet güzel olmasına karşın dili bana biraz farklı geldi. Kullanılan kelimelere yabancı olduğumdanmıdır bilmiyorum ama ilk okuyuşta anlamlandıramadığım birçok şey oldu.
Güldürü, bu endüstrinin sürekli reçete olarak kullandığı şifalı sudur. Güldürmek insanları mutlu olduklarına inandıran bir aldatma aracıdır.
Kapitalist üretim bedenlerini ve ruhlarını öyle bir kuşatmıştır ki önlerine konan her şeye direniş göstermeden kapılıverirler.
Adorno sözlerine şöyle devam eder: “ Vahşetten insancıllığa götüren bir evrensel tarih yoktur ama sapandan bombaya götüren bir evrensel tarih vardır.”
Reklamın kültür endüstrisindeki zaferi budur işte: Tüketicinin sahte olduklarını gördüğü halde, bastırılması zor bir istekle kültür metalarını almaya ve kullanmaya devam etmesi...

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Kültür Endüstrisi - Kültür Yönetimi
Baskı tarihi:
Eylül 2007
Sayfa sayısı:
152
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789750505256
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İletişim Yayınevi
Adorno "Kültür Endüstrisi" kavramını Nazizm sona ererken ortaya atar (1944). Yıllar sonra bu kavrama geri dönerek "Kültür Endüstrisine Genel Bir Bakış" makalesini yazar (1963). Bu arada "Kültür ve Yönetim" üzerine düşüncelerini de yayınlamıştır (1960). Bu kitapta derlenen yukarıdaki üç yazı, gerek kültür kuramı, gerekse kültürel hayatın dönüşümü konusundaki eleştirel çalışmaların vazgeçilmez kaynaklarını oluşturur. 19. yüzyılda, Endüstri Devrimi'nin akılcılığına karşıt bir anlamda tanımlanan sanatın nasıl giderek maddi üretim süreçlerine ve onları yöneten akla yenik düştüğünü anlatırlar. Endüstriyel mantığın ve bürokratik işletme disiplinlerinin denetimine giren modern sanatın özerkliğini ve eleştirelliğini yitirmesini incelerler. Adorno'nun düşüncelerinin ufkunda, kültür ve sanat yönetiminin zamanımızdaki baş döndürücü yükselişini izleriz.
Adorno kültür endüstrisinin gidişatını da, yol açtığı tehdidi de açıkça görmüştür. En kötümser tahminlerinin zamanla gerçekleşmesi, kültür endüstrisi üzerine yazdıklarının, rahatsız edici de olsa, ne kadar çağdaş olduğunu gösterir.
-J. M. Bernstein-
(Tanıtım Bülteninden)

Kitabı okuyanlar 45 okur

  • piktobet
  • Camus
  • Cemre Kurt
  • Emre Yaman
  • Tetsuo
  • Erhan
  • Emine Biyan
  • Uğur De Molinari
  • Emre Kepenek
  • Fırat Gündüz

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%20 (3)
9
%20 (3)
8
%33.3 (5)
7
%20 (3)
6
%6.7 (1)
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0