Kur'an'a Göre Dört Terim

9,0/10  (27 Oy) · 
150 okunma  · 
39 beğeni  · 
1.858 gösterim
İnsan, İlah'ın ne olduğunu, Rabb'ın ne anlama geldiğini, İbadetin neden ibaret olduğunu, Dinin neye dendiğini anlamazsa, şüphesiz, Kur'an-ı Kerim'in tamamı onun gözleri önünden manasından hiçbir şey anlaşılmayan, gelişi güzel bir söz yığını gibi geçer gider. Bu durumda da Tevhid'in hakikatini bilemez; şirkin mahiyetini kavrayamaz. İbadetini Allah'a tahsis etmeye gücü yetmediği gibi, dininde de ihlasla Allah'a yönelemez. Bu dört terimin ifade etmek istediği mana, şahsın zihninde kapalı, karışık kalırsa ve onların manaları hakkında insanın bilgisi noksan olursa, tabi ki ona Kur'an-ı Kerim'in hidayet ve irşad adına sunduğu şeyler de karışık görünür. Kur'an-ı Kerim'e inanmakla beraber inancı ile bütün amelleri noksan kalır.
(Arka Kapak)
  • Baskı Tarihi:
    Aralık 2000
  • Sayfa Sayısı:
    126
  • ISBN:
    9789754730258
  • Yayınevi:
    Beyan Yayıncılık
  • Kitabın Türü:
Ceren 
 03 Haz 2017 · Kitabı okudu · Beğendi · 10/10 puan

Mevdudi 1903 yılında Pakistan'da doğmuş. Babası onu İngiliz sömürge eğitiminden uzak özel bir eğitimle yetiştirmiş. Bu eğitimlerde İngilizce, Arapça ve Farsça'yı öğrenmiş. Sonra 'Tercüman'ul Kuran' adıyla bir gazete çıkarmaya başlamış, buradaki yazıları muhalifler tarafından eleştirilip yazdıklarına kanıt istenince bu kitabı ayetler ve hadislerle İlah-Rab-İbadet-Din kavramlarını açıklamak için yazmış. Ayrıca fıkıh, ekonomi, siyaset, tarih, siyer, sosyoloji, kültür tarihi gibi bir çok dalda okumuş araştırmış yazmış. Yüzyılımızın en büyük bilginleri arasında olan Mevdudi, 1979 yılında vefat etmiş.. Bir ömürde çookça öğrenmiş ve öğretmiş anlayacağımız...
'
Kuran'ı öğrenmek, anlamının derinliklerine inmek isteyenlerin bu 4 kavramın her birinin gerçek anlamlarını bilmesi, tam ve kapsamlı olarak neyi ifade ettiğini anlaması gerekir. İnsan, ilâhın ne olduğunu, Rabb'ın ne anlama geldiğini, ibâdetin neden ibâdet olduğunu, dinin neye dendiğini anlamazsa, şüphesiz, Kuran'ın tamamı onun gözleri önünden, hiçbir şey anlaşılmayan, gelişi güzel bir söz yığını gibi geçer gider. Bu durumda da, tevhidin hakikatini bilemez; şirkin anlamını kavrayamaz; ibâdetini Allah'a has kılamaz ve dininde de ihlâsla Allah'a yönelemez. Bu 4 terimin ifade ettiği anlam, zihinlerde kapalı, karışık kalır ve onların anlamları hakkında yeterli bilgiye sahip olmazsa tabii ki ona Kuran'ın hidâyet ve irşad adına sunduğu şeyler de karışık görünür. Kuran'a inanmakla beraber, hem inancı hem de bütün amelleri noksan kalır. Durmadan "Allah'tan başka ilah yoktur" anlamındaki kelime-i tevhidi tekrarlasa bile Allah'tan başka bir çok ilâh edinir.
'
Bu kitabı okurken aklıma şu geldi, anlatmam ne kadar doğru bilmiyorum ama anlatacağım. Bir milletvekili konuşma yaptıktan sonra halktan birisi "Bakanım işim yok, param yok evlenemiyorum. İş verin Allah rızası için." demişti ağlamaklı bir sesle. Hatta ağlayarak.. Ne kadar az düşünüyoruz ve ne kadar az biliyoruz.. Şöyle bitireyim, çok düşünüp çok okuyalım ama şunu unutmayalım: okumak var bir de okumak var... Sevgilerimle

Ehlen Sehlen 
24 Kas 2012 · Kitabı okudu · Puan vermedi

16 ciltlik Fizilal el-Kur'an Tefsirinin yazarı Şehid Seyyid Kutub tefsirinin yarısını yazdıktan sonra bu kitap yayınlanıyor. Seyyid Kutub bu kitabı okuduktan sonra tefsirini yeniden yazmak zorunda kaldığını söylüyor.

Sümeyye Rabia 
10 Ara 2017 · Kitabı okudu · Beğendi · Puan vermedi

Mevdudinin ilk okuduğum kitabı oldu.
Mevdudi bu kitabında Ilah,Rab,Din,Ibadet kavramlarıni ayetlerle çok güzel bir şekilde açıklamış. Bana çok faydalı bir kitap oldu. Tavsiye ederim...

Hüseyin kervancı 
 02 Haz 2016 · Kitabı okudu · Puan vermedi

Kuranda sık sık tekrarlanan 4 terim olan İlah-Rab-Din-İbadet kavramından bahsetmektedir.
4 terimin sözlük anlamları ve Kuranda geçen yerlerini belirtir.
Ve bu terimlerin sadece cahiliye dönemini alakadar etmediği günümüze de ışık tutan bir eserdir.
Okunması gereken bir kitap..

Murat CEYLAN 
 10 Nis 2017 · Kitabı okuyor · Beğendi · 10/10 puan

Esselamu aleyküm ve rahmetullah.
Ümmetin çöküş nedenlerine bakarsak ümmetin Kur'ana yaklaşması gereken ölçüde yaklaşmamasıda önemli bir nedendir. Ümmetin çoğu Kur'an'ı Kerim'i okusa dahi vermek istediği mana ve mesajı anlayamamaktadır. Bu incelediğim kitap'ta İlah, Rabb, Din, İbadet kavramları dört temel terim olarak isimlendirmiş. Bu terimleri çok güzel biçimde açıklamış. Kur'anı anlayıp dinini gerçekten iyi bilmek ve yaşamak isteyen varsa mutlaka bu eserden istifade etmeli.

Son olarak Hz.Ömerin Bir sözünü nakledeyim :)
-Kişi dinini araştırmazsa, yaşadığını din zanneder.
Vesselam...

Kitaptan 17 Alıntı

Ceren 
04 Haz 2017 · Kitabı okudu · İnceledi · Beğendi · 10/10 puan

Kuran'ı öğrenmek, anlamının derinliklerine inmek isteyenlerin bu 4 kavramın her birinin gerçek anlamlarını bilmesi, tam ve kapsamlı olarak neyi ifade ettiğini anlaması gerekir. İnsan, ilâhın ne olduğunu, Rabb'ın ne anlama geldiğini, ibâdetin neden ibâdet olduğunu, dinin neye dendiğini anlamazsa, şüphesiz, Kuran'ın tamamı onun gözleri önünden, hiçbir şey anlaşılmayan, gelişi güzel bir söz yığını gibi geçer gider. Bu durumda da, tevhidin hakikatini bilemez; şirkin anlamını kavrayamaz; ibâdetini Allah'a has kılamaz ve dininde de ihlâsla Allah'a yönelemez. Bu 4 terimin ifade ettiği anlam, zihinlerde kapalı, karışık kalır ve onların anlamları hakkında yeterli bilgiye sahip olmazsa tabii ki ona Kuran'ın hidâyet ve irşad adına sunduğu şeyler de karışık görünür. Kuran'a inanmakla beraber, hem inancı hem de bütün amelleri noksan kalır. Durmadan "Allah'tan başka ilah yoktur" anlamındaki kelime-i tevhidi tekrarlasa bile Allah'tan başka bir çok ilâh edinir.

Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi (Sayfa 9)Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi (Sayfa 9)

Göklerde de tek ilah O’dur, yerde de tek ilah O’dur. Hakim ve Alim de O’dur. (yani O, göklerde ve yerde hakimiyet sağlamak için gerekli ilim ve hikmete sahiptir.)

Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi (Zuhruf 84)Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi (Zuhruf 84)

Yani Nemrut, hakkın ortaya çıkmasından sonra, tutması gereken yolu tutmayıp, despotça idaresini sürdürmüş, hem başkalarına ve hem de kendisine zulmetmeyi tercih etmiş, Allah da onu hidayet aydınlığından mahrum bırakmıştır. Çünkü, bizzat istemeyene hidayetini zorla dayatması Allah’ın sünnetinden değildir.

Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-MevdudiKur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi
Ayşe Yıldırım 
26 Kas 2017 · Kitabı okudu · Puan vermedi

İnsanı ibadete ve ilah edinmeye iten etkenin asıl kaynağı,kişinin muhtaç ve güçsüz oluşudur.

Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi (Sayfa 16)Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi (Sayfa 16)
Hüsn-ü Zan 
20 Kas 2017 · Kitabı okudu · Puan vermedi

Bu noktada,söz konusu niyaz ve yardımı beklenen ilahın keyfiyetinin iyice
anlaşılmasını gerekli görüyorum.Eğer ben susayıp ta su getirmesi için hizmetçimi veya
hastalanıp beni tedavi etmesi için doktoru çağırıyorsam;ne bu çağırma niyaz olarak
nitelendirilebilir ve ne de bu,hizmetçi ya da doktoru ilahlaştırmak manasına gelir.
Çünkü bütün bu olanlar sebep ve sonuç zinciri içerisinde gerçekleşmektedir,dışında
değil.Ancak eğer ben susuzluk hali ya da hastalık durumunda hizmetçi ya da doktoru
çağırmak yerine,herhangi bir veli ya da putu yardımıma çağırırsam, bu tabii ki onları
ilahlaştırmak ve onlara dua etmek olur.Çünkü,benden yüzlerce kilometre uzakta bir
kabirde istirahat etmekte olan veliyi yardımıma çağırmam,onun bu haliyle beni duyup
işittiğini kabul ettiğim manasına gelir.Bana göre,o,sebepler alemine hükmetmektedir
ve bu yüzden de bana su yetiştirmeye ya da hastalığımı gidermeye kadirdir.

Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-MevdudiKur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi
Hüsn-ü Zan 
21 Kas 2017 · Kitabı okudu · Puan vermedi

teorik planda Allah’ı mutlak otorite,egemen güç v.s.
anlamlarıyla rab olarak görüyorlardı.Pratik hayatlarında ise toplumun katında güçlü
olan,nüfuz sahibi kimselerin ahlaki,siyasi ve toplumsal anlamdaki rububiyetlerini kabul
ederek onlara itaat ediyorlar,onların siyasal otoritelerine tabi oluyorlardı.
Bu sapıklığı ortadan kaldırmak için yüce Allah her dönemde değişik toplumlara kendi
içlerinden peygamberler göndermiş ve son olarak da bu görev için Hz.Muhammed (s.a.v)’i
memur kılmıştır.

Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-MevdudiKur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi
Hüsn-ü Zan 
21 Kas 2017 · Kitabı okudu · Puan vermedi

Ancak, söz
konusu itaatler, Allah’a itaatten bağımsız, Rabb yerine konulan kimse ve nesnelerin emir ve
isteklerine olursa, bu itaat Allah’a isyandır.Eğer hükümet, Allah’ın kanunlarına bağlıysa O’na
itaat farz, eğer Allah’ın kanunları yerine insanların ortaya sürdüğü kanun ve düzenlemelerle
hareket ediyorsa böyle hükümete itaat etmek Allah’a isyandır, O’na karşı gelmektir.

Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-MevdudiKur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi
Hüsn-ü Zan 
20 Kas 2017 · Kitabı okudu · Puan vermedi

Kur’an-ı Kerim Araplara indirildiği için herkes İlah’ın ne manaya geldiğini,Rab diye
kime hitap edildiğini biliyordu.Çünkü bu iki terim onların günlük konuşmalarında
önceden beri kullanılıyordu.Onlar bu terimlerin hangi manalara atfedildiğini biliyordu.Bu
yüzden onlara “Yalnızca Allah,İlah ve Rab’dir,O’nun ilahlık ve rabliğinde başka bir
kimsenin kesinlikle ortaklığı yoktur” denildiğinde onlar bunu tamamen anlamışlardı.Onlar
hiçbir şüphe ve karmaşıklığa mahal bırakmadan başkaları için nelerin nehyedildiği ve
nelerin Allah Teala’ya mahsus kılınacağını idrak etmişti.İslam davetine muhalefet
edenler,Allah’tan başkasının ilahlık ve rabliğini inkar etmenin ne manaya geldiğini bilerek
karşı çıkmıştı.İman edenler de bu akideyi kabul etmekle neleri bırakmaları ve neleri
seçmeleri gerektiğini biliyordu

Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-MevdudiKur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi
Hüsn-ü Zan 
20 Kas 2017 · Kitabı okudu · Puan vermedi

“Sizler,alim ve rahiplerinizin
helal kıldığını helal,haram kıldığını
haram kabul ediyor ve Allah‟ın bu
konuda ne buyurduğuna aldırmı
yordunuz.”

Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-MevdudiKur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi
Hüsn-ü Zan 
21 Kas 2017 · Kitabı okudu · Puan vermedi

İçmiş olduğunuz bir bardak
suyun,yemiş olduğunuz bir tahıl tanesinin oluşması için bile,Allah bilir;güneş,toprak,rüzgar
ve denizlerin ne gibi fonksiyonlarda bulunması gerekiyor.O halde sizin dualarınızı işitmek ve
gereksinimlerinizi karşılamak için,sıradan bir güç değil de gökleri ve yeri yaratabilecek,
gezegenleri hareket ettirebilecek,rüzgarları estirebilecek,yağmurları yağdırabilecek,kısaca,tüm
evrenin düzen ve intizamını sağlayabilecek mutlak bir kudret ve otorite lazımdır.

Kur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-MevdudiKur'an'a Göre Dört Terim, Ebu'l A'lâ el-Mevdudi
2 /