Kur'an'da Edebi Tasvir

·
Okunma
·
Beğeni
·
637
Gösterim
Adı:
Kur'an'da Edebi Tasvir
Baskı tarihi:
Mayıs 2011
Sayfa sayısı:
302
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789753502344
Kitabın türü:
Orijinal adı:
et-Tasviru'l-Fenni fi'l-Qur'an
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İşaret Yayınları
Tasvîr, Kur'ân üslûbunun en değerli aracıdır. Kur'ân, hissî hâdiseleri ve gözle görülen sahneleri hayâlde canlandırılan bir tablo hâlinde ifade ettiği gibi; zihnî ma'nâyı, rûhî halleri, insan tiplerini ve beşer tabiatını da hayâlde canlandırılan bir tablo hâlinde ifade eder. Sonra resmettiği bu tabloyu daha da ileri götürerek ona canlı bir hayat veya yeni bir hareket bahşeder. Bu durumda zihnî ma'nâ, bir şekil ve hareket; rûhî hâl, bir resim veya tablo; insan tipleri somut ve canlı; beşer tabiatı ise mücessem ve görülür hâle gelir. Hâdiseleri, sahneleri, kıssaları ve manzaraları da, içinde hayat ve hareket bulunan somut bir varlık durumuna sokar. Öyle ki, dinleyici, bunun okunan bir söz olduğunu unutur; anlatılan bir meseli, gösterilen bir manzara ve gerçekleşen bir hâdise olarak hayal eder.

Bunlar, soyut renkler ve soluk çizgilerle yapılan bir tasvîr olmayıp bizzat canlılar dünyasından alınmış diri tasvîrlerdir. O, boyutları ve mesafeleri şuur ve vicdanla ölçülebilen bir tasvîrdir. Öyle ki resmedilen ma'nâlar, insan rûhunda canlılık etkisi yapar veya bir taibat sahnesine hayat elbisesi giydirir. Kur'ân-ı Kerîm baştan sona bunun örnekleriyle doludur. Tasvîrlerdeki bu canlılık ve edebîlik, Hz. Ömer ve nicelerinin Kur'ân'ı daha ilk dinleyişlerinde Bu söz ne kadar güzel ve muhteşem! diyerek Müslüman olmasına vesile olmuştur.

20. asır İslâm düşünce dünyasında silinmez izler bırakan Seyyid Kutub, Kur'ân tasvîrlerinin benzersizliğini ve sanatsal güzelliğini bu sözlerle ifade ediyor. Ve eserini, ayet mealleri ile destekleyerek tasvîrlerdeki incelikleri bir bir ortaya koyduktan sonra Kur'an'daki kıssaların gayeleri ve sanatsal özellikleri, insan tipleri, ifadelerdeki cazibenin kaynağı gibi konuları, akıcı üslûbuyla ele alıyor.
(Tanıtım Bülteninden)
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
cümlelerin yanısıra sözcüklerin de kendilerine has gölgeleri vardır; basiretle bakan bir göz ve anlamını araştıran bir his bunları görebilir.
HAYIRLI CUMALAR
Kur'an tarafından ortaya konan tablo, soyut renklerden ve donuk çizgilerden ibaret değil, canlılar aleminden alınmış bir kesit gibi diri ve canlıdır. Bu tasvir türünde uzaklıkları ve boyutları, duygular ve vicdanlarla tespit etmek mümkündür. Böylece manalar, canlı bir insan veya tabiat manzarası halinde duygulara işlenir.
Seyyid Kutub
Sayfa 59 - Çizgi yayınları
"Allah'ın ahdini ve yeminlerini az bir değere değişenlerin, işte onların ahirette bir payları yoktur. Allah onlara kıyamet günü hitap etmeyecek, onlara bakmayacak, onları temize çıkarmayacaktır. Elem verici azap onlar içindir."(Ali imran/77)

Böylece ihtimalin anlamını, ihtimali ifade eden sözcüklerle değil, o anlama gelen hareketleri çizerek açıklıyor:
Konuşmak yok. Bakmak yok. Arındırmak yok. Sadece can yakan bir azap var.
Seyyid Kutub
Sayfa 66 - Çizgi yayınları
İşte bir örnek. Sabah nefes alıyor: "Nefes aldığı zaman sabaha andolsun"(Tekvir/18). Bu sırada insan; bu sakin, rahat hayatın nefes alırken ön dişlerini göstererek tebessüm ettiğini zihninde canlandırıyor, onunla beraber hayat ta nefes alıyor. Ve canlılara bir hareket veriyor. Yeryüzünde ve gökte bulunan herşeyi harekete geçiriyor.
Seyyid Kutub
Sayfa 97 - Çizgi yayınları
"Tasvir, Kuran üslubunun en güçlü anlatım aracıdır. Kuran,gözle görülen hadiselerin,manzaraların,zihinde oluşan soyut mefhumların ve ruhi hallerin yanısıra insan tipleriyle beşer tabiatını da, hisse ve hayale hitap edecek şekilde -tasvir metodunu kullanarak- tablolaştırır;onlara öyle bir canlılık veya hareketlilik verir ki,zihinde oluşan o soyut mefhumların hareketli bir şekile büründüğü;o ruhi hallerin canlı bir sahneye dönüştüğü;insan tiplerinin canlanıp hayat kazandığı ve beşer hayatının da mücessem bir hâl aldığı görülür.Böylece hadiseler,zihinde oluşan tablolar,kıssalar ve manzaralar canlı ve hareketli bir duruma gelir.Bütün bunlara bir de diyalog eklenince,zihinde ve hayalde tasavvur için gerekli tüm unsurlar her yönüyle tamamlanmış olur. Bu şekilde kendilerine,daha anlatımın başlangıcında yeni bir bakış açısı kazandırdığı dinleyicileri,hadisenin cereyan ettiği/edeceği ilk mekana götürür,ki burada manzaralar ardarda dizilir,hareketler yenilenir.Dinleyici,Kuran'ın bu tasvirini,-okunmakta olan bir kelam veya bir misal olduğunu unutup-bizzat şahid olduğu bir hadise olarak zihninde canlandırır. Öyle ki kişi, artık tasvir edilen sahnedeki şahıslardan biriymişçesine olayların seyrinden etkilenir ve duygularını jest ve mimikleriyle açığa vurur.Bundan sonra anlatılan kıssa hayatın hikayesi olmaktan çıkar;bizzat hayatın kendisi olur."
Bu ilk süredeki oku emri ve Allah'ın adıyla başlanması buyruğu ile Kur'an'a giriş yapılması uygun görülmüştür. Kur'an'ın okuma emri ve O'na Allah'ın adıyla başlanması buyruğu birbirine uyum sağlayan iki söylemdir. Zira kendi adıyla dine çağıran O'dur. Allah eğiticidir, " Rabb"dır. Öyleyse eğitim ve terbiye içindir okumak, "Rabbinin adıyla oku."
Seyyid Kutub
Sayfa 36 - Çizgi yayınları

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Kur'an'da Edebi Tasvir
Baskı tarihi:
Mayıs 2011
Sayfa sayısı:
302
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789753502344
Kitabın türü:
Orijinal adı:
et-Tasviru'l-Fenni fi'l-Qur'an
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İşaret Yayınları
Tasvîr, Kur'ân üslûbunun en değerli aracıdır. Kur'ân, hissî hâdiseleri ve gözle görülen sahneleri hayâlde canlandırılan bir tablo hâlinde ifade ettiği gibi; zihnî ma'nâyı, rûhî halleri, insan tiplerini ve beşer tabiatını da hayâlde canlandırılan bir tablo hâlinde ifade eder. Sonra resmettiği bu tabloyu daha da ileri götürerek ona canlı bir hayat veya yeni bir hareket bahşeder. Bu durumda zihnî ma'nâ, bir şekil ve hareket; rûhî hâl, bir resim veya tablo; insan tipleri somut ve canlı; beşer tabiatı ise mücessem ve görülür hâle gelir. Hâdiseleri, sahneleri, kıssaları ve manzaraları da, içinde hayat ve hareket bulunan somut bir varlık durumuna sokar. Öyle ki, dinleyici, bunun okunan bir söz olduğunu unutur; anlatılan bir meseli, gösterilen bir manzara ve gerçekleşen bir hâdise olarak hayal eder.

Bunlar, soyut renkler ve soluk çizgilerle yapılan bir tasvîr olmayıp bizzat canlılar dünyasından alınmış diri tasvîrlerdir. O, boyutları ve mesafeleri şuur ve vicdanla ölçülebilen bir tasvîrdir. Öyle ki resmedilen ma'nâlar, insan rûhunda canlılık etkisi yapar veya bir taibat sahnesine hayat elbisesi giydirir. Kur'ân-ı Kerîm baştan sona bunun örnekleriyle doludur. Tasvîrlerdeki bu canlılık ve edebîlik, Hz. Ömer ve nicelerinin Kur'ân'ı daha ilk dinleyişlerinde Bu söz ne kadar güzel ve muhteşem! diyerek Müslüman olmasına vesile olmuştur.

20. asır İslâm düşünce dünyasında silinmez izler bırakan Seyyid Kutub, Kur'ân tasvîrlerinin benzersizliğini ve sanatsal güzelliğini bu sözlerle ifade ediyor. Ve eserini, ayet mealleri ile destekleyerek tasvîrlerdeki incelikleri bir bir ortaya koyduktan sonra Kur'an'daki kıssaların gayeleri ve sanatsal özellikleri, insan tipleri, ifadelerdeki cazibenin kaynağı gibi konuları, akıcı üslûbuyla ele alıyor.
(Tanıtım Bülteninden)

Kitabı okuyanlar 26 okur

  • Garip okuyucu
  • Ramazan YILMAZ
  • kaoszede
  • S.Ali
  • Murabit véra
  • Murat İslam
  • Beyzanur Bıyık
  • Zehra Yumna YILDIZ
  • Ayşenur MT
  • Yusuf Mirza

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%33.3 (1)
8
%66.7 (2)
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0