Mimarlık Göstergebilimi

·
Okunma
·
Beğeni
·
28
Gösterim
Adı:
Mimarlık Göstergebilimi
Baskı tarihi:
Mayıs 2019
Sayfa sayısı:
128
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786056558856
Kitabın türü:
Orijinal adı:
La Struttura Assente
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Daimon Yayınevi
Umberto Eco’nun üç ayrı metninden oluşan "Mimarlık Göstergebilim" başlıklı kitabı, Fatma Erkman Akerson'un çevirisiyle yayımlandı. Aykut Köksal'ın genel yayın yönetmenliğinde, mimarlık ve kent üzerine kuramsal kitaplar yayımlayan Daimon Yayınları'nın son kitabı olan "Mimarlık Göstergebilimi", Göstergebilim dünyasının en yetkin adlarının başında yer alan Umberto Eco’nun kitabına yazdığı önsözde Fatma Erkman Akerson şunları söylüyor:

" Göstergebilim, özellikle Eco’nun araştırmalarıyla, tüm kültür olgularına sistem kavrayışı içinden bakmakla birlikte, bu olguları dönemsel koşullara yerleştirmeye de başladı. Sonuçta, dilin ve edebiyatın yanı sıra tanıtımdan biyolojiye pek çok alan göstergebilimin konusu haline geldi. Öyle ki, artık salt göstergebilimci olmak yetersiz kalıyor, önemli olan üstünde bilgi sahibi olunan belli bir alanı ele alıp, bu alana bir kültür olgusu gibi bakabilmek. Tabii burada gözden kaçırılmaması gereken en önemli şey de, değişik alanlar için değişik göstergebilim modelleri kurabilmek.

Eco, çevirisini sunduğumuz bu metinde, mimarlığa göstergebilimin merceğinden bakıyor. Mimari göstergelerin kavramsal yapısının işlevlerle bağlantılı olmasından yola çıkarak işlevlerin tanımına birçok yenilik getiriyor. Kuşkusuz, mimari hakkındaki önbilgilerimizi de bir hayli sarsıyor.”

(Tanıtım Bülteninden)
128 syf.
·16 günde·Beğendi·8/10
Mimarlık, insanlık tarihinin her döneminde bir gösterge mekanizması olarak çalıştı. Göbekli Tepe'den Aziz Petrus Bazilikası'na kadar; barok mimariden, bugün 'hipster' tarzı dağ evlerine kadar gösteren, gösterilen ve gösterge her zaman varoldu. Bu kabulü elbette kültürün bir iletişim aracı olduğu önkabulünden geçersek varabiliriz. Mimarlığın babası Vitruvius, neredeyse üçbin yıl önce koyduğu temel kurala halen uyulmaktadır. "Utilitas, Firmitas, Venustas" yani İşlevsellik, sağlamlık ve estetik. Mimari yapıda biçimi bu ana yasalar belirler. Daha sonra yapının kültürel yorumu toplumsal ile kendiliğinden yorumlanır ve tarih onu gün yüzüne çıkarır. Elbette zamanla yapının temel işlevi kültür, sanat, alışkanlıklar, din ve inançla yoğurulur ve yeni bir anlam ortaya çıka-bilir.

Eco eserinde tam olarak bu işlevsel anlamların analizini yapmaktadır. Mimarlıkta 'yan anlam', 'düz anlam' gibi kavramlar ile yapılmak istenen ve zamanla kendi anlamını yaratan eserlere ışık tutar. Göstergebilimin kültür aktarımı açısından ne denli önemli olduğu ve yaşamın her döneminde ve her nesnede hakim olduğunu eserden anlayabiliyoruz. Yeterki toplumsal saygınlık ve toplumsal yaşam gereçleri olsunlar.

İlk kez duyduğum mimarlık terimlerini öğrenmek bana entelektüel bir haz verdi. Mimar olmadığım için şanslıyım çünkü eğer olsaydım pratikte boğulacak, teorinin muzip yanını keşfedemeyebilecektim. Erbap ya da sanatçı meşgalesindeki incelikleri görmekte zorlanabilir yahut ortaya koyduğuna anlam veremiyor olabilir burada pratikte boğulmayan düşünüre ihtiyaç vardır; "Ahlakı bilmek ahlaklı olmayı gerektirmez."
Her şeyi yutan canlılığıyla tarih, formların içini boşaltır ve yeniden doldurur; bir formun kendi asıl gösterenlerini alır ve onu yeni gösterilenlerle zenginleştirir. Tarihini bu kaçınılmaz eylemlerine karşı alınabilecek tek önlem, göstergesel biçim ve sistemleri yeniden hayata geçirebilen grupların ve kültürlerin sezgisel bilgeliğine güvenmektir.
Bir misafirlikte, ev sahibine yaklaşmak amacıyla sandalyenizi çekmek, Amerika'da ve İtalya'da normal karşılanır, Almanya'da ise terbiyesizlik olarak algılanır. ( Mias van der rohe'nin iskemleleri, Alman olmayan mimar ve tasarımcıların iskemlelerinden daha ağırdır; dolayısıyla yerinden daha zor kıpırdatılırlar).

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Mimarlık Göstergebilimi
Baskı tarihi:
Mayıs 2019
Sayfa sayısı:
128
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786056558856
Kitabın türü:
Orijinal adı:
La Struttura Assente
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Daimon Yayınevi
Umberto Eco’nun üç ayrı metninden oluşan "Mimarlık Göstergebilim" başlıklı kitabı, Fatma Erkman Akerson'un çevirisiyle yayımlandı. Aykut Köksal'ın genel yayın yönetmenliğinde, mimarlık ve kent üzerine kuramsal kitaplar yayımlayan Daimon Yayınları'nın son kitabı olan "Mimarlık Göstergebilimi", Göstergebilim dünyasının en yetkin adlarının başında yer alan Umberto Eco’nun kitabına yazdığı önsözde Fatma Erkman Akerson şunları söylüyor:

" Göstergebilim, özellikle Eco’nun araştırmalarıyla, tüm kültür olgularına sistem kavrayışı içinden bakmakla birlikte, bu olguları dönemsel koşullara yerleştirmeye de başladı. Sonuçta, dilin ve edebiyatın yanı sıra tanıtımdan biyolojiye pek çok alan göstergebilimin konusu haline geldi. Öyle ki, artık salt göstergebilimci olmak yetersiz kalıyor, önemli olan üstünde bilgi sahibi olunan belli bir alanı ele alıp, bu alana bir kültür olgusu gibi bakabilmek. Tabii burada gözden kaçırılmaması gereken en önemli şey de, değişik alanlar için değişik göstergebilim modelleri kurabilmek.

Eco, çevirisini sunduğumuz bu metinde, mimarlığa göstergebilimin merceğinden bakıyor. Mimari göstergelerin kavramsal yapısının işlevlerle bağlantılı olmasından yola çıkarak işlevlerin tanımına birçok yenilik getiriyor. Kuşkusuz, mimari hakkındaki önbilgilerimizi de bir hayli sarsıyor.”

(Tanıtım Bülteninden)

Kitabı okuyanlar 2 okur

  • Ferhat Gökhan Danabaş
  • Furkan Öz

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%100 (1)
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0