Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Monadoloji Sözleri ve Alıntıları

Monadoloji sözleri ve alıntılarını, Monadoloji kitap alıntılarını, Monadoloji en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Basit bir cevherin şimdiki hali önceki halinin doğal bir devamıdır; öyle ki şimdiki zaman gelecekle yüklüdür.
Ruh faaliyet gösterebildiği kendi bölmesinde, kendi küçük dünyasında Tanrı’nın daha büyüğünde yaptıklarını taklit eder.
Sayfa 68 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Sen çay house musun? Basit tikel örneklerden tüme varıyorsun leıbniz'çiğim
Aynı şehrin farklı yakalardan bambaşka görünmesi ve adeta bir perspektifler çokluğu barındırması gibi, basit cevherlerin sonsuz çokluğuna bağlı olarak sanki bir o kadar farklı evren varmış gibidir; ama aslında bunlar, her monadın kendi görüş noktasından algıladığı tek bir evrenin farklı perspektifleridir.
Algılarındaki sıralanmalar sadece bellek ilkesine tabi olduğu oranda insanlar da hayvanlar gibi hareket ederler; bu bakımdan insanlar bilmeden, deneme yanılma yoluyla meslek icra eden ampirik hekimlere benzerler.
Sayfa 21 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Ruhun ancak zamanla hissedilir biçimde gelişebilen bütün kıvrımlarını açabilseydik her bir ruhta evrenin bütün güzelliğini temaşa edebilirdik.
Sayfa 67 - Kültür YayınlarıKitabı okudu
Bellek ruhlara bir tür sıralama yetisi bahseder; bu yeti aklı taklit eder, ancak ondan ayrı tutulmalıdır. Nitekim gözlemlendiği üzere hayvanlar çarpıcı bir sey algladik- larında, daha önce de benzer bir algıları olmuya, belleklerindeki temsiller sayesinde önceki algılarıyla birleşmiş şeyi umarlar ve daha önce yaşadıklarına benzer duygular yaşarlar, örneğin sopa gösterilen bir köpek, sopanın verdiği acıyı hatırlayarak inler ve kaçar. Bu durumda hayvanı etkileyen ve harekete geçiren kuvvetli tahayyül geçmiş algıların ya yoğunluğundan ya da çokluğundan kaynaklanır. Nitekim güçlü bir in- tiba çoğu zaman köklü bir alışkanlığın veya düşük yo- ğunluklu, ama sık tekrar eden pek çok algının bıraktığı etkiye bir anda tek başına yol açar.
Reklam
Birlik içinde, yani basit cevherde bu çokluğu kuşatan ve temsil eden geçiş hali algı denilen şeyden başka sı değildir. Algı, aşağıda görüleceği gibi farkındalık- tan" veya bilinçten özenle ayrılmalıdır. Kartezyenler işte bu noktada büyük bir hataya düştüler, farkına varmadığımız algıları yok saydılar. Nitekim onları, sadece zihinlerin monad olduğu, hayvanların ruhunun veya diğer entelekheia'ların olmadığı zannına sürükleyen de budur. Böylece Kartezyenler eğitimsiz insanlar gibi, uzun bir baygınlığı kesin ölümle karıştırabildiler ki, bu da onların ruhun cisimden büsbütün ayrı var olabileceği yönündeki skolastik önyargılar kapılmalarına yol açmış, hatta yolunu şaşırmış bazı insanların ruhun ölümlü olduğu yönündeki kanaatlerini pekiştirmiştir.
Limana yanaştığımı sanarken; tekrar denize açılıyordum.
...çünkü her monad kendi tarzında evrenin aynası olduğundan ve evren mükemmel bir düzen içinde tanzim edildiğinden evreni temsil edende de düzen olması gerekir; yani ruhun algılarında, dolayısıyla cisimde de evrenin kendisine göre temsil edildiği düzen bulunmalıdır.
Basit bir cevherin şimdiki hali önceki halinin doğal bir devamıdır, öyle ki şimdiki zaman gelecekle yükümlüdür.
Reklam
Düşünme içindeki hadiseyi izah eden en güzel cümle şu olabilir: “Limana yanaştığımı sanarken, tekrar denize açılıyordum.” .
...
Limana yanaştığımı sanarken, tekrar denize açılıyordum...
Algılarının peş peşe birbirini izlemesi sadece ha­fızanın prensipleriyle gerçekleşmesi itibariyle insanlar, hayvanlar gibi davranır; teorik bilgiden yoksun olup sa­dece pratiği olan ampirik hekimlere benzerler; ve eylem­lerimizin dörtte üçünde ampiriğiz. Meselâ, yarın güneşin doğacağı beklentimiz, ampirik bir davranıştır, çünkü bugü­ne kadar hep öyle olmuştur. Yarın da öyle olacağı hükmüne akıl yoluyla varmak ise astronoma özgüdür.
Basit bir cevherin şimdiki hali önceki halinin doğal bir devamıdır; öyle ki şimdiki zaman gelecekle yüklüdür.
509 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.