Mühürlenmiş Zaman (İslam Dünyasındaki Durgunluk Üzerine)

·
Okunma
·
Beğeni
·
97
Gösterim
Adı:
Mühürlenmiş Zaman
Alt başlık:
İslam Dünyasındaki Durgunluk Üzerine
Baskı tarihi:
Kasım 2011
Sayfa sayısı:
206
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786053992288
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Verseiegelte Zeit-Uber Den Stillstand in der Islamichen Welt
Çeviri:
Sabir Yücesoy
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Kudüs İbrani ve Leipzig Üniversiteleri Öğretim üyesi Dan Dİner, bu eserinde Ortadoğu'nun, Müslüman ve Arapların tarihini genel olarak İslâm uygarlığı ile kültürünün gelişimini ele alıyor. Yazar, bu gelişmenin "durağanlığı"nı incelerken Lübnan asıllı ünlü sair-yazar Şekip Aslan'ın Müslümanlar Neden Geri Kaldı ve Dİğerleri İlerleyebildi? kitabından sorduğu sorudan yola çıkarak, İslâm dünyasında sekülerleşme, maddi ve manevi kültürün konumu, devlet ve toplum anlayışı, siyasi ve ekonomik alanların zaman içindeki etkileşimi üzerinde durarak, "gelişememe"nin özelliklerini tartışıyor.
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Zaman hukukla, özellikle kutsalın nüfuz etmiş olduğu hukukla mühürlenebilir. Hukuk zamana karşı direnebilmişse, bu başka alanlarda da geçerli demektir. Sonunda hukuk, toplumsal birlikteliği düzenlemek adına tüm yaşam ortamlarına el atar. Adeta her şeyin yerine geçmektedir. Yani kutsallıkla yüceltilmiş hukukun uzun zaman dilimleri boyunca geçerli kalmış olması, dönüşümün pek fazla yol kat edemediğini düşündürtecektir. En azından Batı'daki gibi sekülerleşme olgularıyla birlikte yürüyen gelişmeye benzer, sekülerleşme süreci sayesinde zaman içinde ortaya çıkan olgulara ilişkin, kendi üzerine düşünebilen -Batı'nın gelişmesinden kaynaklanan tarih kavramıyla bağlantılı- bir bilinci beraberinde getiren bir dönüşüm beklenemez. Böyle kolayca çıkarılabilir görünen bir sonuç doğrudan doğruya son derece sakıncalı görüşlere yol açar, Müslüman yaşam dünyalarındaki insanların anlatısal söylemlere ve tarih felsefesi tarzındaki düşünüşlere dönüştürülen, değişen dönemler boyunca akıp giden tarihsel tasavvurlardan yoksun olduğu şeklindeki şüpheli ve tehlikeli bir varsayıma sürükler. Böyle bir yaklaşım, Müslümanların Doğu hakkında -Hegel ve Ranke'nin kast ettiği anlamda- gerçek bir tarih ve gerçek tarihçiler tanımadığını iddia etmek olur.
Strauss, Horkheimer ve Adorno'yla neredeyse
aynı ifadeleri kullanarak, ama onlardan daha önce, akılcı felsefenin "kendi kendini yıkmasını" Batı'nın büyük krizi olarak görmüştür.
"1924 İslam dünyasının krizini anlamak için anahtar bir yıldır. O yıl Mustafa Kemal Türkiye'de yürürlüğe soktuğu modernleşme projesi için köklü reformlar başlattı. Bu proje kapsamında merkezî öneme sahip İslamî kurumlar ortadan kaldırılmıştır: Hilafet ve dünyadaki tüm Sünni Müslümanlar için geçerli en üst İslamî hukuk makamı olan Şeyhülislamlık. Böylece Tanrının hükümdarlığı ile bu dünyadaki hükümdarlık arasındaki bağlantı koparılmış oldu. Hilafetin ve Şeyhülislamlığın kaldırılması Türkiye'yi çok aşan sonuçlar doğuracaktı. Müslümanlar kendilerini yalnız bırakılmış ve yetim kalmış hissediyorlardı. Özellikle Britanya Hindistan'ında yaşayan ve dünya genelinde en büyük müslüman topluluğu olan grup. Ve Türkiye Cumhuriyeti 1928'de Arap alfabesini bir kalemde silip yerine Latin alfabesini koyduğunda 'laik darbe' tamamlanmış görünüyordu." (alinti)

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Mühürlenmiş Zaman
Alt başlık:
İslam Dünyasındaki Durgunluk Üzerine
Baskı tarihi:
Kasım 2011
Sayfa sayısı:
206
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786053992288
Kitabın türü:
Orijinal adı:
Verseiegelte Zeit-Uber Den Stillstand in der Islamichen Welt
Çeviri:
Sabir Yücesoy
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Kudüs İbrani ve Leipzig Üniversiteleri Öğretim üyesi Dan Dİner, bu eserinde Ortadoğu'nun, Müslüman ve Arapların tarihini genel olarak İslâm uygarlığı ile kültürünün gelişimini ele alıyor. Yazar, bu gelişmenin "durağanlığı"nı incelerken Lübnan asıllı ünlü sair-yazar Şekip Aslan'ın Müslümanlar Neden Geri Kaldı ve Dİğerleri İlerleyebildi? kitabından sorduğu sorudan yola çıkarak, İslâm dünyasında sekülerleşme, maddi ve manevi kültürün konumu, devlet ve toplum anlayışı, siyasi ve ekonomik alanların zaman içindeki etkileşimi üzerinde durarak, "gelişememe"nin özelliklerini tartışıyor.

Kitabı okuyanlar 1 okur

  • Tuba

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%100 (1)
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0