·
Okunma
·
Beğeni
·
5,5bin
Gösterim
Adı:
Nikomax Etikası
Sayfa sayısı:
360
Format:
Karton kapak
ISBN:
2001299984635
Kitabın türü:
Dil:
Azerice
Ülke:
Azerbaijan
Yayınevi:
Qanun Nəşriyyatı
Baskılar:
Nikomakhos
Nikomakhos
Nikomakhos
Nikomax Etikası
Aristotel Qədim yunan filosofu və ensiklopediyaçı alimi, Platonun şagirdi, Peripatetik məktəbinin banisi, klassik yunan fəlsəfəsinin Sokrat və Platondan sonra üçüncü nümayəndəsi. Spontan Absurte nəzəriyyəsinin əsasçısı.

Aristotelə görə ideyalar və gerçək dünya bir-birindən fərqli məkanlarda mövcud ola bilməz. Çünki, bir şeyin kölgəsi başqa məkanda deyildir. Onların hər ikisi bir yerdə olmalıdırlar. Ona görə də, onlar birlikdə vəhdət təşkil edirlər

Kitabda dahi yunan filosofu Aristotelin oxuculara təqdim edilən “Nikomax etikası” əsəri əxlaq məsələlərinə həsr olunmuşdur. Kitab geniş oxucu kütləsi üçün nəzərdə tutulmuşdur.
240 syf.
Bir babanın oğluna bırakabileceği en güzel külliyat....

''iyi'' kavramını atıyor agora'nın tam ortasına aristoteles. şehirdekiler, ''iyinin'' yere çarpışıyla yankılanan sese irkilip, dönüp aristoteles'e bakıyorlar. kısa bir süre aristoteles'e dönen anlamsızca bakışlar yerdeki iyiliğe yönelince büyük bir şok etkisi geçiriyor insanlar. çünkü koca iyiliğin bir parçası hazza, bir parçası siyasete, bir parçası doğruya, bir parçası erdeme, bir parçası cesarete, bir parçası ahlaka ve dürüstlüğe, hırsa, özgürlüğe gibi bir çok değerli parçacıklara dönüşmüştür. aristoteles bir sihirbaz gibi ''iyi''nin içinden büyük bir felsefe çıkarmıştır.

eser 240 sayfaya sığdırılmaya çalışılmış ancak bu aslında bir külliyattır. ilk boş vaktimde zamanımı kütüphanede geçirmek üzere bu külliyatın parçalarının peşine düşeceğim. umarım editör kıyımı dediğimiz aslında daha önemli olan bilgiler kitap dışında bırakılmamıştır.

antik dönem felsefeleri hep, ''olması gereken'' üzerine konuştular. felsefe o dönem için bir idealizm kaynağıydı belki de. bu yüzden hep olunması gereken nokta, evre olarak değerlendirdi insanlar felsefeyi. bu eserde de yer yer ''olması gereken'' siyaseti, ahlakı, erdemi, doğruyu okudum.

antik dönem felsefesi ile günümüz felsefesi arasındaki en büyük fark bana göre ''gerçeklik'' olgusudur. felsefe artık olması gerekeni terk etmiş, var olanla ilgilenmeye başlamıştır. bu yüzden ''olması gereken erdem'' yazılarını okurken sade'ın erdemi işleyişini hatırlayarak değerlendirdiğimi fark ettim. ''olması gereken ahlak'' anlatılırken tüm mantığımla nietzsche'yi hatırlayarak değerlendirdiğimi fark ettim. siyaseti okurken jean baudrillard'ı, hırsı okurken marx'ı, mutluluğu okurken pessoa'yı hatırlayarak değerlendirdiğimi fark ettim. evet felsefe değişmiş ve ''olması gereken'' insanı bağlamaz olmuştu. keza antik dönem felsefesi yani ilkel felsefe bilim ile pek ilgili olmadığından günümüzde aşırı derecede gelişmiş olan bilimin ihtiyaç duyduğu dil de tam olarak fesefenin kendisi olmuş ve felsefe değişmiştir.

ancak felsefenin bu noktaya gelmesi de aristoteles gibi müthiş insanlar sayesinde gerçekleşmiştir.

epistemolojik tartışmaların kaynağını oluşturan bu külliyat tek kitaba indirgenmiş ve dili basitleştirilmiş şekliyle değerlendirilmemeli diye düşünüyorum. bu külliyatı okumalıyım, okumalıyım, okumalıyım!
240 syf.
·272 günde·Beğendi·8/10 puan
İncelemeye başlamadan önce şunu belirtmek istiyorum: Toplum tarafından yanlış bilinen bir şey vardır, bu "Ahlak" ile "Etik" kavramlarının birbirine karıştırılmasıdır ya da aynı olduğu varsayılmasıdır. İkisi birbirinden farklıdır. Etik, daha çok toplumsaldır ve kuralları evrensel niteliktedir, yasayla uyum içindedir ve kapsayıcıdır. Ahlak ise kişiseldir. Herkese göre farklılık gösterebilir ve bireyseldir. Yani bana doğru gelen bir davranış bir başkasına yanlış gelebilir. İkisi arsındaki farkı örnekleyecek olursak; Hırsızlık yapmak etik değildir ve her toplumda bu kabul edilir ama kürtaj yapmak her kişiye göre farklı bir algısı vardır kimine göre ahlakidir kimine göre ise değildir. Kitapta geçen Nikomakhos, Aristonun oğludur ve ona öğüt verme amacıyla kaleme alınmıştır.

Kitap on farklı bölümün birleşiminden oluşmuştur. Politikanın temel prensiplerini sağlam bir zeminde inşa etmek için öne sürülen olguların Etik sahasında açıklandığı bir kitap diyebiliriz. Aristo'nun ele aldığı konular üzerinden siyaset etiğinin nasıl olması gerektiği sonucuna bağladığı değerler tartışmasıdır. İyi, doğru, mutluluk, dostluk, erdem, doğa, aile içindeki yönetim ilişkileriyle, bir kral ile tiranın karşılaştırması gibi başlıca konuları ele alır. Antik çağda yaşayan Aristotales binlerce yıl öncesinden günümüze ışık tutar, daha o zamandan doğanın önemine vurgu yapar. Yani bizim düşündüğümüz gibi oğlum şunu yap, şunu yapma tarzında bir öğüt verme şekli değildir onun kitabı daha çok ortaya attığı kavramları çözümleme çabasına girer ve bir temellendirmeye varır. Siyasetle etiği bağdaştırır, mutlu olma yolunda insanlara değerlerini sorgulattırır. İyi okumalar.
  • Şölen - Dostluk
    8.4/10 (408 Oy)395 beğeni1.478 okunma2.026 alıntı14,6bin gösterim
  • Diyaloglar
    8.7/10 (78 Oy)119 beğeni394 okunma358 alıntı5,3bin gösterim
  • Yöntem Üzerine Konuşma
    8.0/10 (233 Oy)281 beğeni1.043 okunma892 alıntı10,8bin gösterim
  • Gorgias
    8.5/10 (168 Oy)192 beğeni585 okunma979 alıntı6,1bin gösterim
  • Politika
    8.0/10 (98 Oy)126 beğeni369 okunma501 alıntı7,6bin gösterim
  • Menon
    8.5/10 (88 Oy)99 beğeni391 okunma391 alıntı2.674 gösterim
  • Sofist
    8.6/10 (46 Oy)66 beğeni259 okunma194 alıntı2.682 gösterim
  • Kriton
    8.3/10 (230 Oy)273 beğeni829 okunma495 alıntı5,2bin gösterim
  • Etika
    8.9/10 (172 Oy)273 beğeni598 okunma1.428 alıntı12,5bin gösterim
  • Eğitimci Olarak Schopenhauer
    8.5/10 (94 Oy)116 beğeni363 okunma1.159 alıntı5,7bin gösterim
240 syf.
·Beğendi·8/10 puan
Arisototeles'in, oğlu Nikomakhos'a ithaf ettiği bu notlarda yer alan ahlâk esaslarından büyük çoğunluğunun günümüz toplumlarının ahlâk anlayışının çok daha ötesinde olması hem şaşırtıcı hem de hayranlık uyandırıcı. Kategorize etmenin ve düşünmenin adamı Aristoteles'in, çağını ve hatta insanlığın büyük çoğunluğunu aşan anlayışını anlayabilmek adına önemli eserlerinden birisi. Felsefeye ilgi duyan her bireyin mutlaka okuması gereken bir kitap. Keza; adalet, anayasa gibi mefhumlarla ilgilenen her bireyin de behemahal okuması gerekir. Çıkar esaslı bir yasadan ziyade refah esaslı bir yasanın oluşturulmasında temel alınabilecek elzem noktaları, yüzyıllar öncesinin bir dehâsından okumak son derece keyif verici. Direkt eski Yunancadan çevirisinin yapılması da büyük nimet. Say Yayıncılık'a şükranlarımı sunarım.
534 syf.
·Beğendi
Bişey diycem Muallim_i Evvel'den
Yani Aristoteles felsefe babamız diyo ki: "Bir insan kendisine hakim değilse tercihlerine göre değil isteklerine göre hareket eder, kendisine hakim olan insan isteğine göre değil tercihine göre hareket eder." İstekler ve tercihler aynı şey değildirler. Etik notlarım
534 syf.
·10/10 puan
ARISTOTELES - NIKOMAKHOS’A ETİK

Aristoteles bu kitabı oğullarından biri olan Nikomakhos'a ithaf etmiştir. 10 bölümden oluşan kitapta aristoteles iyiden, iyinin amacından, karakter, mutluluk, erdemden bahseder. Aristoteles toplumsal bir etik anlayışına sahiptir ve etiği “en yüce bilim” şeklinde belirtir.

Aristoteles aşırılık ve eksiklik hakkında ortayı bulmanın erdem olduğunu söyler ve ona göre erdem akıl tarafından belirlenmiş orta alanda bulunma huyudur.
Metni modern dünyaya oturtamasam da aristotelesin etik anlayışından olumlu bir izlenim aldım.

Bence bazı konular etik olarak değerlendirilebilirken bazıları değerlendirilmemeli. Herkesin ahlak anlayışının farklı olduğunu düşünüyorum. Toplumsal bi sorun varsa ancak etik hakkında konuşabiliriz. Diğer her şey insanların bilecekleri şeydir ve onların ahlak anlayışı ancak onların ahlaklı olup olmadıklarına karar verebilir. Ahlağın tamamen kişinin kendisiyle alakalı olduğunu düşünüyorum.

Aristonun bir sözüyle bitirmek isterim. "Bir insan kendisine hakim değilse tercihlerine göre değil isteklerine göre hareket eder, kendisine hakim olan insan isteğine göre değil tercihine göre hareket eder."

İyi okumalar...

-Zeynep Tuana AYSU
240 syf.
#OkudumBitti
Şiddetle tavsiye eder miyim bilemiyorum ama bu çeviriyi almamanızı tavsiye ederim. İki baskısı olan kitabın yeşilli olanı daha akıcı ve bu kitapta bulunan bundan daha sonra bahsedeceğiz, daha önce bahsettiğimiz gibi vs. şeyler onda yok.

Ahlak felsefesi dersi için hocamız okumamızı istediği bir kitaptı. Açıkçası Aristo’ya olan sevgim biraz daha arttı. Daha önce daha Platoncu bir anlayışa sahipken bu kitapla biraz da olsa Aristo’ya yaklaştım.

Kitap 11 kitaptan (bölümden) oluşuyor. Bence ilk kitaplar daha çok ileriki bölümlere hazırlık amacı taşıyordu. Çünkü ilerleyen bölümlerde örneğin erdemli davranışa uygun şeylerden bahsediyor ve siz o erdemli davranışın ne olduğuna bakma gereği duymuyorsunuz. Temel niteliği taşıyan ilk dört bölüm genel olarak Aristo felsefesinde bulunan ve temel problem olan şeyler. Örneğin mutluluk, erdemli davranış vb.

Aristoteles’i tanımak isteyenler bu kitabı okusun derim. Diğer yapıtlarına göre daha kolay bir üsluba sahip ve bence hayatımızda yaptığımız çoğu hatanın, yanlış akıl yürütmenin sebebini bize veriyor. Okuyacak olanlara şimdiden iyi okumalar dilerim.
240 syf.
·2 günde·Puan vermedi
İyi bir yaşam için hangi eylemlere ihtiyacımız vardır? Aristoteles yaklaşık 2000 yıl önce bugün hala çalışılan bir konuyu açıklamak için Nikomakhos'a Etik kitabını yazdı. Aristoteles'e göre bireyin her eylemi bir amaca göre olmalıdır. İyi'nin amaçlanan her şeyde olduğunu belirtmiştir. Eylemlerde ortaya çıkan bütün amaçların ortak gayesi ve aynı zamanda bu dünyada varoluşun nedeni mutluluktur. Aristoteles'e göre yaşamın temel amacının mutluluğa erişmektir. Çünkü mutluluk herkesin istediği bir şeydir. Mutluluk kendinde tanrısallık göstermese de bizdeki en tanrısal öğedir. Bu yüzden hem bireyin hem de toplumun, mutluluğu gerçekleştirecek şartları yerine getirmeleri gerekmektedir. Aristoteles bu mutluluğa eudaimonia demiştir ve etik bir şekilde yaşamanın eudaimonia'ya ulaşmanın en iyi yolu olarak görmüştür. Aristo'nun etik anlayışı, günümüzde olduğu gibi ahlaki doğrulara göre hareket etmek olmadığını belirtmek gerekir. Aristoteles için, etik bir şekilde yaşamak iyi ya da mutlu bir hayat için gerekli eylemleri gerçekleştirmektir ve ona göre bu yaşam arkadaşlarla, zenginlikle, bollukla ve onurla doludur. Aristoteles bu bereketli yaşama ulaşmanın kendiliğinden olmadığını söyler. Sıkı bir çalışma ve mantık gerekmektedir. Bu nedenle Aristoteles mutluluğu bir duygudan ziyade geliştirebileceğimiz bir yetenek olarak görür. Bu sürece yardımcı olmak için ve insanların aşırılıklara yatkın olduğundan dolayı Aristoteles "Altın Orta" fikrini ortaya atmıştır. Altın orta iki aşırı arasında rasyonel bir denge bulmaktır. Örneğin cesaret erdemi iki kötülüğün arasında durur: Yetersiz cesaret korkaklıktır; aşırı cesaret gözü karalıktır. Altın Orta öğretisinin bir ölçülülük önerisi olduğuna dair yaygın bir yanlış yorum vardır. Orta her zaman iki uç davranış arasında olduğu için, Aristoteles her şeyde ölçülülüğü savunuyormuş gibi görünür. Ne var ki orta, sırf ötesine geçen ile gerisinde kalan arasında olduğu için, bundan erdemli kişinin her zaman ölçülü hareket ettiği sonucu çıkmaz. Örneğin bir çocuğa saldıran birini görseniz, ölçülü bir tepki açıkçası uygunsuz olur. Aristoteles’in teorisi, bu koşullarda saldırganca bir müdahaleyi herhalde destekler. Böyle bir davranış, kayıtsızlık ile intikamın şiddet uçları arasında olurdu.
Bu, sonuç olarak mutlulukla dolu bir yaşama yani eudaimonia'ya öncülük eder.
Aristoteles ayrıca bu kitabında siyaseti ahlakla ilişkilendirmiştir hatta siyaset ahlakça iyi olanın alanına girmelidir demiştir. Aslında Aristoteles bu kitabında Platon'un idealar kuramındaki iyi ideasını sorguluyor. Yani Aristoteles, bütün iyi şeyler üstünde kendinde iyi bir iyinin varlığını kabul etmiyor. Onun için tek tek birey olarak var olan insanlardan bağımsız bir insan ideasının mümkün olamayacağını belirtiyor. Platon’un her şeyin üstünde bir iyinin olduğu fikrini eleştiren Aristoteles, bilimlere böyle bir düşüncenin aykırı düşeceğini, bilimlerin, örneğin hekimlik, tikel şeylerle ilgilendiğini her şeyin üstünde olan bir iyiye hizmet etmediklerini söyleyerek reddeder. Doktorlar, tek tek insanları iyileştirmeye çalışır, tek tek insanların üstünde olan bir insan ideasını değil elbette.
Aristoteles'in bu kitabında siyaseti ahlakla ilişkilendirdiğini söylemiştim bunu baz alırsak mutluluk arayışının aslında bir şehrin bütün yurttaşlarının mutluluğunun arayışı olduğu gerçeğine ulaşabiliriz. Yani aslında tek bir insanın mutluluğundan bahsetmenin mümkün olmadığını söyleyebiliriz.
Bunlar haricinde Aristoteles bu kitabında "İnsan nedir, onu öteki canlılardan ayıran temel özelliği nedir, insanın işi nedir, varlığını öteki bitki ve hayvanların varlığından ayıran temel özelliği nedir insanın?" gibi sorulara yanıtlar bularak erdemi açıklayıp nasıl erdemli bir yaşama sahip olunacağından bahsetmiştir.
Gerçekten ahlak ve etik olguları üzerinde çarpıcı argümanları olduğunu söyleyebilirim. Hem katıldığım hem de katılmadığım birçok düşüncesi oldu. Bazen bahsettiği olayları açıklarken aslolandan çok uzaklaştığını ve kendini kaybedip "neyse konumuz şu an bu değil" ile bulduğunu farkettim, bu noktalar biraz can sıkıcıydı ama onun haricinde anlatmak istediği olguları, olayları örneklerle açıklayıp pekiştirmesi akılda kalıcılığı kolaylaştırmış. Özellikle Platon'un Devlet kitabından sonra okunması hayli yararlı oldu diye düşünüyorum. Gelişime açık her yaştan insanın Aristoteles'in Nikomakhos'a Etik yapıtından edinebileceği bilgiler, büyük içgörüler ve yararlar olduğunu düşünüyorum.
240 syf.
Çok kullandığımız, hatta ve hatta kendimizi, milletimizi, devletimizi, ideolojimizi nitelediğimiz "doğru", "iyi", "adalet", "etik/ahlak/", "erdem/fazilet" ve benzeri kavramların ne olduklarını düşünürken hep zorlanırız. işte bu zor alanlarda insanlar çok önceleri de düşünmüşler. Bu düşünmelerden ve düşünürlerden en net ve nitelikli olanlardan biri ve belki birincisi kuşkusuz Aristoteles. "Nikomakhos'a Etik", konuya ilgi duyanlar başta olmak üzere pek çok kişinin rahatlıkla okuyabileceği ve kesinlikle okuması gereken eserlerden. Okurken zihniniz bunlar üzerine düşünürken bir düşünme tarzı ve netliği de kazandırıyor. Daha ne olsun. Haydin okumaya :)
240 syf.
·5 günde·8/10 puan
Kitapların içeriği ile ilgili incelemelerde bulunmam. Çok nadiren birkaç ipucu verebilirim. Yeni Nikomakhos'a Etik incelemesi de bu mantıkta olacaktır.
Mutlulukçu ahlâk felsefesi yaklaşımı çerçevesinde Aristo'nun ahlaki yönden mükemmelleşmenin nasıl sağlanacağı üzerine düşünceleri ve ahlâk sistemi bu kitapta incelenmiştir.
Ahlâk felsefesi alanında en meşhur eserlerden biridir Nikomakhos'a Etik. Aynı zamanda erdem ahlâkı teorisinin ortaya konulduğu bir kitaptır.
Gerçekten de öncelikle erdem ahlâkı teorisini genel olarak inceledikten sonra Nikomakhos'a Etik'i okuduğunuzda kitap daha anlaşılır olacaktır.
İnsanın tüm yaşamı boyunca karakterine yansıyan güzel huyların bizi iyiye ve mutluluğa nasıl ulaştıracağı konusunda Aristo ile hemfikir olacaksınız.
Ahlâk ile ilgili çalışmalar yapmak isteyenler için okunması gereken ilk kitaplardan biridir.
240 syf.
·5/10 puan
Aristo'nun iyilikten, mutluluktan ve mutluluğun ne olduğundan ve erdemlerden bahsettiği bir kitaptı. Çoğu yerde kendimi, sorgularken ve konuların üzerine düşünürken buldum. Çok bayılmasam da öğretici bir kitaptı. Özellikle adalet ve dostluk hakkındaki bölümleri daha çok beğendim.
Herkes kızabilir, bu kolaydır. Ancak doğru insana, doğru ölçüde, doğru zamanda, doğru nedenle ve doğru şekilde kızmak, işte bu kolay değildir.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Nikomax Etikası
Sayfa sayısı:
360
Format:
Karton kapak
ISBN:
2001299984635
Kitabın türü:
Dil:
Azerice
Ülke:
Azerbaijan
Yayınevi:
Qanun Nəşriyyatı
Baskılar:
Nikomakhos
Nikomakhos
Nikomakhos
Nikomax Etikası
Aristotel Qədim yunan filosofu və ensiklopediyaçı alimi, Platonun şagirdi, Peripatetik məktəbinin banisi, klassik yunan fəlsəfəsinin Sokrat və Platondan sonra üçüncü nümayəndəsi. Spontan Absurte nəzəriyyəsinin əsasçısı.

Aristotelə görə ideyalar və gerçək dünya bir-birindən fərqli məkanlarda mövcud ola bilməz. Çünki, bir şeyin kölgəsi başqa məkanda deyildir. Onların hər ikisi bir yerdə olmalıdırlar. Ona görə də, onlar birlikdə vəhdət təşkil edirlər

Kitabda dahi yunan filosofu Aristotelin oxuculara təqdim edilən “Nikomax etikası” əsəri əxlaq məsələlərinə həsr olunmuşdur. Kitab geniş oxucu kütləsi üçün nəzərdə tutulmuşdur.

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0