Racine ve Shakespeare

·
Okunma
·
Beğeni
·
252
Gösterim
Adı:
Racine ve Shakespeare
Baskı tarihi:
Nisan 2015
Sayfa sayısı:
46
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789757819929
Orijinal adı:
Racine et Shakespeare
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Paradigma Yayınları
Stendhal'in "Racine ve Shakespeare" metni günümüz estetik teorilerine belki çok büyük bir katkıda bulunmaz ancak on yedinci yüzyılın klasik estetiğinden, on dokuzuncu yüzyılın romantik estetiğine geçişi kavramak bakımından dikkate değer bir tarihi öneme sahiptir. Kaldı ki, konuya, birçoklarının yaptığı üzere akademik bir bakış açısıyla değil, öykü anlatıcılığı ekseninde yaklaşır. Onun metnini ayrıcalıklı kılan ve sıradan bir estetik teorisinin ötesine geçmesini sağlayan şey, bir öykü anlatıcısı olarak seyirciye/okuyucuya daha fazla zevk verebilmenin yollarını araştırmasıdır. Bir bakıma metnin tamamı, "Edebi zevki arttırmanın yolu nedir?" sorusuna verilmiş bir cevap olarak görülebilir. Hem trajediyi hem komediyi ayrı ayrı ele alan Stendhal, yazdığı metin boyunca, ikisinde de asıl zevk üreten öğelerin ne olduğunu araştırır. Trajedide insan ruhunu besleyen temel öğeyi, kusursuz ilüzyon anlan diye tabir ettiği yoğun duygusal anlar olarak belirler ve bu lezzetin Racine trajedisinde, klasizmin katı kuralları yüzünden neredeyse hiç bulunmadığını, oysa çok daha serbest ve kıvrak bir kalemi olan Shakespeare'in trajedilerinde yoğun olarak tadına varılabildiğini örnekler vererek kanıtlar.
46 syf.
·1 günde·6/10
Eserde Stendhal zamanın ve toplumun ruhuna göre trajedi eserlerin tasarlanması gerektiğini düşünür. Sezar bugün savaşsaydı kılıçla savaşmayacaktı elbette barut kullanacaktı diye ekler. Stendhal'ın eleştirisi şöyle anlaşılabilir.: Serbest şiir şu an genel geçer bir akımken aruz ölçüsüyle şiir yazmak anlamsız bulunabilir. Stendhal şabloncu edebi akım ve edebiyat konjonktürüne de karşı çıkarak yeniye va moderne de kapı aralamıştır. Darısı tüm şablonların ve şabloncuların başına.
Güldürü kadar temel ve köklü bir parçası bu derece değişime uğramış bir toplum, hem komik olanın hem de dokunaklı olanın eski hâlini, artık aynısını üretemeyecek kadar tüketmiştir." Eskiden herkes komşusunu güldürmeyi arzu ederdi, oysa bugün herkes komşusuna gülme peşinde.
Hepimizin alışkanlıkları var, vaktiniz varken kırın alışkanlıkları çünkü bize hediye edilmiş olan, bozukluklara karşı hoşnutsuzluk duyabilme hassaslığı bir süre sonra yok olacak.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Racine ve Shakespeare
Baskı tarihi:
Nisan 2015
Sayfa sayısı:
46
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789757819929
Orijinal adı:
Racine et Shakespeare
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Paradigma Yayınları
Stendhal'in "Racine ve Shakespeare" metni günümüz estetik teorilerine belki çok büyük bir katkıda bulunmaz ancak on yedinci yüzyılın klasik estetiğinden, on dokuzuncu yüzyılın romantik estetiğine geçişi kavramak bakımından dikkate değer bir tarihi öneme sahiptir. Kaldı ki, konuya, birçoklarının yaptığı üzere akademik bir bakış açısıyla değil, öykü anlatıcılığı ekseninde yaklaşır. Onun metnini ayrıcalıklı kılan ve sıradan bir estetik teorisinin ötesine geçmesini sağlayan şey, bir öykü anlatıcısı olarak seyirciye/okuyucuya daha fazla zevk verebilmenin yollarını araştırmasıdır. Bir bakıma metnin tamamı, "Edebi zevki arttırmanın yolu nedir?" sorusuna verilmiş bir cevap olarak görülebilir. Hem trajediyi hem komediyi ayrı ayrı ele alan Stendhal, yazdığı metin boyunca, ikisinde de asıl zevk üreten öğelerin ne olduğunu araştırır. Trajedide insan ruhunu besleyen temel öğeyi, kusursuz ilüzyon anlan diye tabir ettiği yoğun duygusal anlar olarak belirler ve bu lezzetin Racine trajedisinde, klasizmin katı kuralları yüzünden neredeyse hiç bulunmadığını, oysa çok daha serbest ve kıvrak bir kalemi olan Shakespeare'in trajedilerinde yoğun olarak tadına varılabildiğini örnekler vererek kanıtlar.

Kitabı okuyanlar 9 okur

  • Suna Yenişehirli
  • Muallim Sina
  • Felat Ejderoğlu
  • Amaril
  • Aidan Agha
  • Abdullah Ferman Uslu
  • Kenan Niyazi
  • ☘ вυяαк ♪
  • Gökçe

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%33.3 (1)
7
%33.3 (1)
6
%33.3 (1)
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0