Röportaj Yazarlığında 60 Yıl

·
Okunma
·
Beğeni
·
166
Gösterim
Adı:
Röportaj Yazarlığında 60 Yıl
Baskı tarihi:
2011
Sayfa sayısı:
306
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789750819933
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Yapı Kredi Yayınları
Röportaj yazarlığına gönül verenler kadar, türün meraklıları için de bir "ders kitabı" niteliğindeki Röportaj Yazarlığında 60 Yıl, Yaşar Kemal'in röportaj serüveninden bir seçki sunuyor.
Yapı Kredi Yayınları tarafından yayımlanan kitaba, Ara Güler'in 26 Yaşar Kemal fotoğrafı eşlik ediyor.

Ülkemizde modern röportaj yazarlığının öncüsü olan Yaşar Kemal'in Anadolu'yu 12 yıl adım adım dolaşarak yazdığı ve yayımlandığı dönemde büyük olay yaratan, okuyucuyu sarsan röportajları tam 60 yaşında! Yapı Kredi Yayınları, ilk röportajı 17 Mayıs 1951'de yayımlanan usta yazarı Röportaj Yazarlığında 60 Yıl adlı özel baskı bir kitapla selamlıyor.

"İnce Memed neyse röportajlarım odur" diyen Yaşar Kemal'in 60 yıllık röportaj serüveninden bir seçki sunan kitap, 1952'de Cumhuriyet'te yayımlanan Hasankale Yerle Bir adlı röportajı da yıllar sonra okurla buluşturuyor. Kitabın bir diğer özelliği de foto-röportaj ustası Ara Güler'in çoğu ilk kez günışığına çıkan Yaşar Kemal fotoğraflarına yer vermesi. Kullanılan 26 siyah-beyaz fotoğraf, iki eski dost olan Ara Güler ve Yaşar Kemal'in yaptıkları ortak çalışma sonucu seçildi.

Röportaj yazarlığına gönül verenler kadar, türün meraklıları için de bir "ders kitabı" niteliğindeki Röportaj Yazarlığında 60 Yıl romanlarında Anadolu insanının gerçek dünyasını destansı boyutlara taşıyan, yaşanmış gerçeğin, mitlerin, efsanelerin evreninden çoğaltan Yaşar Kemal'in klasikler arasında yerini almış toplam on iki röportajına yer veriyor: Diyarbakır, Kaçakçılar Arasında 25 Gün, Hasankale Yerle Bir, Görülmemiş Lüfer Akını, Sait Faikle Görüşme, Mağara İnsanları, Sahaflar Çarşısı, Füreyanın Çini Cenneti, Yanan Ormanlarda Elli Gün, Peri Bacaları, Neden Geliyorlar? ve Bir Bulut Kaynıyor. Kitapta ayrıca Ağustos 1975'te Milliyet Sanat dergisinin röportaj soruşturmasına verdiği yanıtlar da Röportaj Üstüne başlığıyla yer alıyor.

Kitap, Yaşar Kemal'in röportaj türü üzerine görüşlerini dile getirdiği Röportaj Üstüne adlı yazıyla başlıyor. Yazar, "Röportaj bir edebiyat dalı mıdır?" sorusuna bu yazıda açıklık getiriyor:
"Röportaj bir edebiyat sayılabilir mi? Bu soruyla çok karşılaştım. Röportajı bir edebiyat dalı saymak ne, röportaj bal gibi edebiyattır. Onu haberden ayıran nitelik onun edebiyat gücüdür. Haber bir yaratma değildir, bir taşımadır. Röportaj bir yaratmadır. Gerçeğe, gerçeğin, yaşamın özüne yaratılmadan varılamaz. Yaratmadan hiç kimse hiçbir şekilde gerçeği yakalayamaz, yakalarsa da karşısındakine anlatamaz. Haber gerçek değil mi, bence haber gerçeğin simgesidir. Haberin arkasında neler var, neler dönüyor, ne yaşamlar, dramlar, sevinçler var, haber bunu bize veremez. Röportaj haberin varamadığı yere varandır, nasıl, yaratarak, gerçeği değiştirerek değil, yaratarak."

Bu kitap sayesinde yıllar sonra gün ışığına çıkan Hasankale Yerle Bir başlıklı röportaj, 1952 yılındaki Erzurum depremi sonrasında yaşananları olanca canlılığıyla hatırlatıyor. Âşık Veysel'i Sivas'taki köyünde ziyarete giden Yaşar Kemal, Erzurum'a bağlı Pasinler'de büyük bir yıkıma yol açan depremi İstanbul'a dönmeye hazırlanırken öğrenir ve hemen Hasankale'ye hareket eder. O günlerde Sivas'ta bulunması, Yaşar Kemal'in deprem bölgesine ulaşan ilk gazeteci olmasını sağlar ve deprem haberleri onun aracılığıyla Türkiye'ye duyurulur. Evlerin büyük bölümünün yıkıldığı, insanların eksi 30 derecede çadırlarda yaşam mücadelesi verdiği Hasankale'nin içler acısı durumu Yaşar Kemal tarafından tüm çıplaklığıyla okurlara aktarılır. Bölgede yaklaşık bir ay kalan ve röportajlarını telefon aracılığıyla yazdıran Yaşar Kemal, depremzedelerin acılarına ortak olur, onlarla birlikte çadırda kalır.
Hoopp!!  Yaşar Kemal başkadır arkadaş insan,toplum özüne inmekte başarısı tektir; sevgi,umut,insanlık için eserleri büyük nimettir, edebiyat dünyası için bir kezdir O. Yaşamı,hayatı,eserleri, büyüklüğü yoldaştır ömrüme benim için.
* * *

Yaşar Kemal'i Yaşar Kemal yapan onun eserlerinin kaynağı olan: gazateci kimliğiyle Anadolu’yu on iki yıl adım adım dolaşarak yazıp yayımladığı ve aynı zamanda Türkiye’nin gündemine bir yazar olarak bu türü ilk getiren çalışmaları olan röportajlarıdan oluşuyor kitap.

Röportaj derken elinde kağıt-kalem alarak soru-yanıt şeklinde yapmamıştır ya da bir masa başında oturup keyfice ana başlıklardan yolla çıkarak da cümleleri işletmemiştir.Her zaman halkın, doğanın, insanlığın yanında olmakla  kalmamış bunların adeta kendisi olmuş, birebir yaşamıştır. Yani çok büyük emek ve fedakarlıklarla yapmış olduğu bu röportajlarda olayın  sadece tanığı değil aynı zamanda sanığıdır da kendisi.

Bizi, Anadoludaki insanın özüyle yüzyüze getirmekle beraber büyücüler, dolandırıcılar, kahramanlar, cinler, bir insanın perilerle evliliği... gibi Anadolunun  kültürel, inanç, düşünce yapısı karışımından oluşan durumlarını da efsane tadında sergiliyor gözler önüne .


Toplam on iki röportajının yer aldığı aldığı kitapda :
Hasankale Yerle Bir adlı röportajda 1952 yılında Erzum'a bağlı Pasinler bölgesinde yaşanan büyük yıkıma koşan ilk gazeteci ve deprem haberlerini Türkiye gündemine  duyuran ilk kişi oluyor.Günlerce burda kalıp depremzedelerle aynı yaşam mücadelesini verip insanların içler acısı durumuna ortak oluyor burda.

Günlerce, macera dolu bir sürüvenle kaçakçılar arasında kalarak Adanalı Kaçakçı Hasan ismiyle nam salıyor kaçakçılıkta.“İnce Memed neyse röportajlarım odur.” diyor Yaşar Kemal, eseri okuyanlar bu kokuyu rahatlıkla tanıyacaklardır.

Van'ın bir köyünde mağaralarda yaşayan insanların yaşamı yok artık dedirten türden resmen. Asıl yoksulluk, çaresizlik, kaderine terk edilmişlik burda çarpıyor insanın yüzüne.Yaşar Kemal bu insanlar arasında yaşarken dillerini/Kürtçe bildiğini söylemez gercek düşüncelerini, durumlarını anlamak için. Tabi bundan kaynaklı doğallıkla beraber ister istemez bazı kısımlar gülümsetiyor okuyucuyu genel röportajlarında.

Bir de bakıyoruz orman yangınları röportajlarında, onun doğaya  olan sevgisi; koruma memurları ve bölge orman müdürüyle yangınla mücadeleye başlıyor.

Ve daha dokunulmamış birçok hayati mevzu...

Ayrıca Yapı Kredi Yayınlarının kitap haline getirdiği röportajlarının  arasına o döneme ait 26 Yaşar Kemal fotoğraflarının serpiştirilmiş olması da ayrı bir keyif ve hayranlık uyandırıyor okuyucuda.

Böyle büyük emeklerin ürününü, ve sahibini anlatabilmek benim hadim olmasa da; Yaşar Kemal'in nasıl bir sanatçı olduğunu anlamak, onun en gerçek halini tanımak, eserlerinin özünü bilmek için röportajlarindan oluşan bu eserini okuyup görmek lazım diyerek iyi okumalar dilerim.
Ne kadar röportaj yapmışsam, onu sonuna kadar yaşadım diyebilirim. Konumu, insanlarımı gereğince yaşamamışsam röportajlarım da olmadı. Uydurma oldu. Ya da ben öyle sandım. Nasıl roman yazmışsam, hangi biçimle, hangi davranışla, öyle röportaj yaptım.
“Hiçbir röportajımda bir tek not almadım. Ne bir sözcük ne bir çizgi. Hiçbir zaman yanımda kalemim olmaz ki… Adres yazmak için bile. Son iki röportajımı banda aldım. Niye acaba? Çok düşündüm, belki makineyi kullanmak hoşuma gitti. Ama bir kere olsun, yazmak için teybi açıp da dinlemedim. Dinlemek gerekliğini duymadım.”
“…Yaşamım boyunca röportaj benim ana işlerimden birisi oldu. Koşullar bana yardım etseydi röportaj yazarlığımı bugüne kadar sürdürürdüm. Koşulların bana yardım etmemesi, benim işimi sürdürememem çok acı oldu. Gazeteciliğimiz olağan yaşamını sürdürseydi, şimdiye benim bir sürü röportaj kitabım olurdu. İşimi çok seviyordum ama on iki yıl sürdürebildim. (…) 1963 yılında gazetemin sahiplerinden birisiyle birlikte birçok arkadaşımla işimden oldum. O gün bugün de bir Allah’ın kulu kalkıp da “Yahu sen bir zamanlar iyice röportajlar yapardın, benim gazetemde de yapmaz mısın? diye sormadı.

Makasçı gazetecilik röportaja gerek durmuyordu, bütün sorun buydu.”
“Ben röportajlarımı nasıl yaptım? Hemen şunu söyleyeyim ki herhangi bir röportajıma herhangi bir romanım kadar çalıştım. Çoğunlukla dizi röportajlar yaptım. İkinci yaptığım dizi röportaj kaçaklardır. Güney sınırlarımızdaki kaçakçılığı konu almıştım. Gittim, üç aydan fazla bir süre kaçakçılar arasında bir kaçakçı gibi yaşadım. Onların korkularına, acılarına, sevinçlerine, varlıklarına yokluklarına katıldım.”

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Röportaj Yazarlığında 60 Yıl
Baskı tarihi:
2011
Sayfa sayısı:
306
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789750819933
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Yapı Kredi Yayınları
Röportaj yazarlığına gönül verenler kadar, türün meraklıları için de bir "ders kitabı" niteliğindeki Röportaj Yazarlığında 60 Yıl, Yaşar Kemal'in röportaj serüveninden bir seçki sunuyor.
Yapı Kredi Yayınları tarafından yayımlanan kitaba, Ara Güler'in 26 Yaşar Kemal fotoğrafı eşlik ediyor.

Ülkemizde modern röportaj yazarlığının öncüsü olan Yaşar Kemal'in Anadolu'yu 12 yıl adım adım dolaşarak yazdığı ve yayımlandığı dönemde büyük olay yaratan, okuyucuyu sarsan röportajları tam 60 yaşında! Yapı Kredi Yayınları, ilk röportajı 17 Mayıs 1951'de yayımlanan usta yazarı Röportaj Yazarlığında 60 Yıl adlı özel baskı bir kitapla selamlıyor.

"İnce Memed neyse röportajlarım odur" diyen Yaşar Kemal'in 60 yıllık röportaj serüveninden bir seçki sunan kitap, 1952'de Cumhuriyet'te yayımlanan Hasankale Yerle Bir adlı röportajı da yıllar sonra okurla buluşturuyor. Kitabın bir diğer özelliği de foto-röportaj ustası Ara Güler'in çoğu ilk kez günışığına çıkan Yaşar Kemal fotoğraflarına yer vermesi. Kullanılan 26 siyah-beyaz fotoğraf, iki eski dost olan Ara Güler ve Yaşar Kemal'in yaptıkları ortak çalışma sonucu seçildi.

Röportaj yazarlığına gönül verenler kadar, türün meraklıları için de bir "ders kitabı" niteliğindeki Röportaj Yazarlığında 60 Yıl romanlarında Anadolu insanının gerçek dünyasını destansı boyutlara taşıyan, yaşanmış gerçeğin, mitlerin, efsanelerin evreninden çoğaltan Yaşar Kemal'in klasikler arasında yerini almış toplam on iki röportajına yer veriyor: Diyarbakır, Kaçakçılar Arasında 25 Gün, Hasankale Yerle Bir, Görülmemiş Lüfer Akını, Sait Faikle Görüşme, Mağara İnsanları, Sahaflar Çarşısı, Füreyanın Çini Cenneti, Yanan Ormanlarda Elli Gün, Peri Bacaları, Neden Geliyorlar? ve Bir Bulut Kaynıyor. Kitapta ayrıca Ağustos 1975'te Milliyet Sanat dergisinin röportaj soruşturmasına verdiği yanıtlar da Röportaj Üstüne başlığıyla yer alıyor.

Kitap, Yaşar Kemal'in röportaj türü üzerine görüşlerini dile getirdiği Röportaj Üstüne adlı yazıyla başlıyor. Yazar, "Röportaj bir edebiyat dalı mıdır?" sorusuna bu yazıda açıklık getiriyor:
"Röportaj bir edebiyat sayılabilir mi? Bu soruyla çok karşılaştım. Röportajı bir edebiyat dalı saymak ne, röportaj bal gibi edebiyattır. Onu haberden ayıran nitelik onun edebiyat gücüdür. Haber bir yaratma değildir, bir taşımadır. Röportaj bir yaratmadır. Gerçeğe, gerçeğin, yaşamın özüne yaratılmadan varılamaz. Yaratmadan hiç kimse hiçbir şekilde gerçeği yakalayamaz, yakalarsa da karşısındakine anlatamaz. Haber gerçek değil mi, bence haber gerçeğin simgesidir. Haberin arkasında neler var, neler dönüyor, ne yaşamlar, dramlar, sevinçler var, haber bunu bize veremez. Röportaj haberin varamadığı yere varandır, nasıl, yaratarak, gerçeği değiştirerek değil, yaratarak."

Bu kitap sayesinde yıllar sonra gün ışığına çıkan Hasankale Yerle Bir başlıklı röportaj, 1952 yılındaki Erzurum depremi sonrasında yaşananları olanca canlılığıyla hatırlatıyor. Âşık Veysel'i Sivas'taki köyünde ziyarete giden Yaşar Kemal, Erzurum'a bağlı Pasinler'de büyük bir yıkıma yol açan depremi İstanbul'a dönmeye hazırlanırken öğrenir ve hemen Hasankale'ye hareket eder. O günlerde Sivas'ta bulunması, Yaşar Kemal'in deprem bölgesine ulaşan ilk gazeteci olmasını sağlar ve deprem haberleri onun aracılığıyla Türkiye'ye duyurulur. Evlerin büyük bölümünün yıkıldığı, insanların eksi 30 derecede çadırlarda yaşam mücadelesi verdiği Hasankale'nin içler acısı durumu Yaşar Kemal tarafından tüm çıplaklığıyla okurlara aktarılır. Bölgede yaklaşık bir ay kalan ve röportajlarını telefon aracılığıyla yazdıran Yaşar Kemal, depremzedelerin acılarına ortak olur, onlarla birlikte çadırda kalır.

Kitabı okuyanlar 6 okur

  • Dryad
  • B. Bulut Sağlam
  • Botan Çêkdar
  • Ahmet Kaya
  • Halil KAPLAN
  • Frezya

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%100 (6)
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0