Şair Sufiler (Mevlana, Yunus ve Niyazi-i Mısrı Üzerine İncelemeler)

·
Okunma
·
Beğeni
·
399
Gösterim
Adı:
Şair Sufiler
Alt başlık:
Mevlana, Yunus ve Niyazi-i Mısrı Üzerine İncelemeler
Baskı tarihi:
2015
Sayfa sayısı:
272
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786055215842
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Sufi Kitap
Gazzâlî sonrasında tasavvuf iki alanda geniş bir literatür ortaya çıkardı: Birincisi nazari düşüncenin işlendiği mensur metinlerdir. Bu alanın en önemli isimleri İbnü'l-Arabî ve Konevî'dir. İkinci literatür ise şiir ve hikaye diliyle ortaya çıkan ve ilkine göre yaygın ve etkili olan bir literatürdür. Bu alanda Arapça yazanlar arasında İbnü'l-Fârız, Farsça yazanlar arasında Celaleddin Rumi, Feridüddin Attâr, Türkçe yazanlar arasında Yunus Emre en iyi bilinen örneklerdir. Şiirle düşüncelerini anlatan sûfîler ile nesir yazanlar aynı düşünceyi mi anlatmışlardı? Bu sorunun cevabını bulmak sürecinde şiir nazari metinlere yaklaştırılmış, tasavvufi şiir nazari düşünce içerisinde ve onun kalıplarıyla tahlil edilmiştir. Başta Mesnevi şerhleri olmak üzere pek çok şiir şerhi böyle bir zihinsel arka planın ürünüdür. 

Elinizdeki kitap iki tür yazılardan müteşekkildir. Birinci kısmı Ekrem Demirli'nin değişik vesilelerle yazdığı makalelerdir. Bu yazılarda Mevlana, Yunus Emre ve Niyazi-i Mısrî ile son devir sûfî şairlerinden Alvarlı Efe'nin tasavvufun çeşitli bahislerine dair düşünceleri ele alınmıştır. İkinci tür yazılar ise Yunus Emre'nin şiirlerine yazılan şerhlerden oluşmaktadır. Bu şerhlerin temel maksadı Yunus'un şiirinin arka planını teşkil eden tasavvufi düşünceyi ortaya koyabilmektir. Bu sayede söz konusu şerhler daha sonra yapabilmeyi umduğumuz geniş bir çalışmanın ilk örnekleri olacaktır. 
Kitaba henüz inceleme eklenmedi.
Bayezid-i Bestamî bir hafızın ölüm vakti okunan "Allah'tan geldik ve O'na döneceğiz" mealindeki "İnna lillâhi ve innâ ileyhi raciûn" ayetini okuduğunu duyunca "Şimdi neredeyiz ki ?" diye sorar.
Attar der ki " Adem kendisine cennet yeter zannedince oradan kovuldu. " "Çünkü " diye ekler "İnsana sadece Allah yeter." Allah insana daha büyüğünü vermek üzere onu cennetten çıkardı.
Başka bir ifadeyle Tanrı'nın alemi yaratmasında belirli bir gaye vardır ve bu gaye alemin varlığını önceler. Bu gaye Tanrı'nın kendisini bilmesidir. Fakat bu bilmenin iki derecesinden söz etmek gerekir. Birincisi Tanrı'nın kendisini kendisinde bilmesi iken ikincisi Tanrı'nın kendisini bir mazharda bilmesidir. Bu ikinci bilme tarzı, alemin varlık sebebidir ve ancak alemle gerçekleşebilir. Burada alem içinde insanın özel bir yeri vardır ve gerçekte bu bilme süreci ancak insanla tamamlanabilecektir.
Kuran-ı Kerim ‘de kalbin işlevi ‘akletmek’ olarak zikredilir. Bir ayet-i kelimede “ Onların kalpleri yok mu onlarla akletmezler?” denir.
Ekrem Demirli
Sayfa 131 - Sufi Kitap

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Şair Sufiler
Alt başlık:
Mevlana, Yunus ve Niyazi-i Mısrı Üzerine İncelemeler
Baskı tarihi:
2015
Sayfa sayısı:
272
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786055215842
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Sufi Kitap
Gazzâlî sonrasında tasavvuf iki alanda geniş bir literatür ortaya çıkardı: Birincisi nazari düşüncenin işlendiği mensur metinlerdir. Bu alanın en önemli isimleri İbnü'l-Arabî ve Konevî'dir. İkinci literatür ise şiir ve hikaye diliyle ortaya çıkan ve ilkine göre yaygın ve etkili olan bir literatürdür. Bu alanda Arapça yazanlar arasında İbnü'l-Fârız, Farsça yazanlar arasında Celaleddin Rumi, Feridüddin Attâr, Türkçe yazanlar arasında Yunus Emre en iyi bilinen örneklerdir. Şiirle düşüncelerini anlatan sûfîler ile nesir yazanlar aynı düşünceyi mi anlatmışlardı? Bu sorunun cevabını bulmak sürecinde şiir nazari metinlere yaklaştırılmış, tasavvufi şiir nazari düşünce içerisinde ve onun kalıplarıyla tahlil edilmiştir. Başta Mesnevi şerhleri olmak üzere pek çok şiir şerhi böyle bir zihinsel arka planın ürünüdür. 

Elinizdeki kitap iki tür yazılardan müteşekkildir. Birinci kısmı Ekrem Demirli'nin değişik vesilelerle yazdığı makalelerdir. Bu yazılarda Mevlana, Yunus Emre ve Niyazi-i Mısrî ile son devir sûfî şairlerinden Alvarlı Efe'nin tasavvufun çeşitli bahislerine dair düşünceleri ele alınmıştır. İkinci tür yazılar ise Yunus Emre'nin şiirlerine yazılan şerhlerden oluşmaktadır. Bu şerhlerin temel maksadı Yunus'un şiirinin arka planını teşkil eden tasavvufi düşünceyi ortaya koyabilmektir. Bu sayede söz konusu şerhler daha sonra yapabilmeyi umduğumuz geniş bir çalışmanın ilk örnekleri olacaktır. 

Kitabı okuyanlar 5 okur

  • Muhammet Aslan
  • GÜNÜM ALKAN
  • Esracan Özkan
  • Kübra minnet
  • Kaan Kurudere

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%100 (2)
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0