Sessiz Yığınların Gölgesinde (Toplumsalın Sonu)

·
Okunma
·
Beğeni
·
1.385
Gösterim
Adı:
Sessiz Yığınların Gölgesinde
Alt başlık:
Toplumsalın Sonu
Baskı tarihi:
Temmuz 2006
Sayfa sayısı:
85
Format:
Karton kapak
ISBN:
2880000042839
Çeviri:
Oğuz Adanır
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Doğu Batı Yayınları
"İş görebilen tek gönderenin adı yine sessiz çoğunluktur. Bütün güncel sistemler bu model üstünde iş görmektedirler. Varlığı toplumsal değil, istatistiksel olan bu kaypak kavramın ortaya çıkabildiği tek yer sondajlardır. Toplumsal adlı gökyüzünün ufkundaki hayal ya da toplumsalın zaten içinde bulunduğu bir ufkun simülasyonu.

Sessiz çoğunluğun ya da kitlelerin düşsel bir gönderen olması, onun var olmadığı anlamına gelmez. Bunun anlamı sessiz çoğunluğun artık temsil edilemeyecek bir durumda bulunmasıdır. Kitleler artık temsil edilememektedirler. Ses vermeyen bu kitleler sondajlar aracılığıyla sık sık yoklanmaktadırlar. Düşünceleri yansıtılmamaktadır. Yalnızca ne düşündükleri konusunda testler yapılmaktadır. Referandum (kitle iletişim araçları da sonsuz bir soru / yanıt referandumudurlar) politik gönderenin yerini almıştır. Oysa sondajlar, testler, referandum ve kitle iletişim araçları temsil edici bir sisteme ait tertibatlar değil, simülatif bir sisteme ait olan tertibatlardır. Artık amaçlanan şey bir gönderen değil, bir modeldir."

Jean Baudrillard bu metinde yukarıdaki bakış açısından yola çıkmakta ve bu anlamda için için kaynama özelliğine sahip kitle, modern toplumlara ait bir özelliğe dönüşmektedir.
(Arka Kapak)
85 syf.
·5 günde·Beğendi·8/10
"Dünyanın bütün işçileri, birleşin!" demişti Marx. Çünkü toplumsalın gücüne inanıyordu. Peki şimdi nerede o güç, buna cevabı J. Baudrillard vermektedir.
J. Baudrillard (özellikle de ) kitle iletişim araçlarından-hele ki reklam unsurundan- sonra toplumsalın pasif bir kitleye evrildiğini söylemektedir. Kendi deyimiyle " Kitle: toplumsalın içinde kaybolduğu kara bir deliktir."
Devrimci ya da aktif bir yönü kalmayan kitlenin pasif ama yok edici gücünü gözler önüne sermektedir. kitlenin talebini artırayım derken doyurulamayan daimi bir açlığa sebep olduğunu; iktidarın ve kapitalin kitleyi köleleştireyim derken yarattıkları bu doyumsuzluğun kölesi haline geldiklerini vurgulamıştır.
Sizi sıkmayan ve içine çeken anlatımıyla tavsiye edeceğim bir kitaptır. İyi okumalar.
85 syf.
·20 günde·Beğendi·7/10
Yazarın bu kitabında asıl anlatmak istediği zamanla meydana gelmiş yıkılması güç olan kalıplardır. Bunu anlatırken ilk önce kitle kavramını ve bunun oluşturduğu toplumu ve hepsinin sonucunda ortaya konan "devlet" duvarını hem eleştiri niteliğinde hem de kaçınılmaz gerceklerle dile getirir. Bununla ilgili olarak bir sözü aslında bizim için daha açıklayıcı olur diye düşünüyorum: "Toplumsal: 'Artık' üretip, onu yok etmek demektir." Artık; insan eliyle piyasaya sürülen ve popülariteliği bittiği zaman yine insan tarafından red edilen ve bir zamanlar bütün toplumun kabul gördüğü olgulardır. Bunun temel nedeni kitlelerin eylemleridir. Kısaca açıklamak gerekirse kitle; devlet, tarih, kültür ve anlamın çevresinde oluşmuş ışığı yok ederek emen, yığınların tek bir tip olmasının son noktasıdır. Ve kitle toplumu oluştur toplum, devleti oluşturur. Belki de benim ortak bileşenim şudur yazarla: "Düşlerin devlet kontrolü altında bulunduğu bir sırada, gerçeklik kendini bir düş sanmaktadır." Çünkü devlet denilen yerde herhangi bir gerçeklikten bahsedielmez. Çok fazla yazılacak şeyim var ama daha fazla yazma gereği duymuyorum çünkü gerçeklikten yoksun herkesin bir kalıbın parçasını oluşturduğu bir toplumda herhangi bir sözün önemi yoktur.
85 syf.
·8/10
Kitabı eleştirebilme isteğiniz su yüzüne çıkarken bile tedirgin oluyorsunuz ki aynısı okurken de aralıksız oluyor. Her bir sayfanın yaklaşık on sayfaya bedel olduğunu düşünecek olursak, kitabın inceliğine pek de takılmamak gerekir. Kolayca bitiyor belki, ama üzerinize yüklediği ciddi bir düşünce yükü var. Durmadan kıyas yapıyorsunuz, durmadan her şeyi üzerinize alınıyorsunuz. Bazen "ben bunu yapmayacağım" diyerek şahlandığınız bile oluyor. Kısacası, her haliyle insanı derinden etkileyen kitap. Beyninizde mütemadiyen "kitle" kelimesi yankılanıyor, dağarcığınızda olsa da kullanmadığınız bu kelime iki lafınızdan biri haline geliyor. Ama bir noktada sıkıntılı hissediyorsunuz, o kadar karamsar ki cümleler gerçekçilik nerede diye düşünüyorsunuz. Sanki gerçeklikten ziyade karamsarlıkla sarmalanmışlar gibi, bu iki kavram arasındaki ince çizgi çoktan aşılmış gibi, vs. Yani belli bir aşamadan sonra "ama yeter artık, hiç mi ümit yok" cümlelerine başvuruyorsunuz. Ve bence, bu üzücü bir şeydir. Tavsiye ederim.
85 syf.
·2 günde·7/10
''Sosyoloji kitapları neden anlaşılmaz ya da -daha doğru ifade ile- ben niye anlayamam? Anlayamadığım bölümü neden okurum?'' gibi soruları bana sorduran ve cevapsız bıraktıran kitap...

Baudrillard, kitapta bahsettiği kitlenin kitabı okuyacağını düşündüğü için olsa gerek anlamamız için fazla uğraşmamış çünkü kitapta kitlenin anlamı önemsemeyerek onu yok ettiğini söylüyor.
85 syf.
·Beğendi·9/10
Her söylemi, sünger gibi içine çeken o sessiz, tepkisiz yığınlar. Bu sessiz yığınlar aslında konuşmayan bir sessizlik değil, kendi adına konuşmaya bir sessizliktir. Toplumsalın bir kitleye dönüşümünün tarifini anlatmış sihirli kalemiyle Buadrillard. Demiş ki; toplumsalın anonimleşmesiyle kitleler oluşur. Kitlelerin anlam aramadığı, iktidar tarafından güdümlenip, futbol aracılığıyla da uyutulduğundan bahsetmiş. Bir çok “Kitle Toplumu” hakkında kitap okudum ama bu eser en özgün olanıydı. Hipergerçeklik, hiperuyumculuk, simülasyon gibi kavramları yaratmış. Artık ne üretim üretiyoruz, ne tüketim üretiyoruz, ürettiğimiz tek şey simülasyon. Buadrillard’ı anlamak biraz zaman ister, sindire sindire okumak gerekir. Tamamen anladım demekte doğru olmaz çünkü onun da peşinde olduğu şey anlam arayışıdır.
Küçük bir hatırlatma ise; Oğuz Adanır çevirisiyle okumak son derece önemlidir.
Giderek artan yoğunluğuyla çevresindeki tüm enerji ve ışık demetini emen karabulut sonunda kendi ağırlığı altında ezilecektir. Kitle: Toplumsalın içinde kaybolduğu karanlık bir deliktir.
moda alanında nasıl hazır giyim çağına girilmişse, aynı şekilde bir hazır inanç çağına girilmiştir.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Sessiz Yığınların Gölgesinde
Alt başlık:
Toplumsalın Sonu
Baskı tarihi:
Temmuz 2006
Sayfa sayısı:
85
Format:
Karton kapak
ISBN:
2880000042839
Çeviri:
Oğuz Adanır
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Doğu Batı Yayınları
"İş görebilen tek gönderenin adı yine sessiz çoğunluktur. Bütün güncel sistemler bu model üstünde iş görmektedirler. Varlığı toplumsal değil, istatistiksel olan bu kaypak kavramın ortaya çıkabildiği tek yer sondajlardır. Toplumsal adlı gökyüzünün ufkundaki hayal ya da toplumsalın zaten içinde bulunduğu bir ufkun simülasyonu.

Sessiz çoğunluğun ya da kitlelerin düşsel bir gönderen olması, onun var olmadığı anlamına gelmez. Bunun anlamı sessiz çoğunluğun artık temsil edilemeyecek bir durumda bulunmasıdır. Kitleler artık temsil edilememektedirler. Ses vermeyen bu kitleler sondajlar aracılığıyla sık sık yoklanmaktadırlar. Düşünceleri yansıtılmamaktadır. Yalnızca ne düşündükleri konusunda testler yapılmaktadır. Referandum (kitle iletişim araçları da sonsuz bir soru / yanıt referandumudurlar) politik gönderenin yerini almıştır. Oysa sondajlar, testler, referandum ve kitle iletişim araçları temsil edici bir sisteme ait tertibatlar değil, simülatif bir sisteme ait olan tertibatlardır. Artık amaçlanan şey bir gönderen değil, bir modeldir."

Jean Baudrillard bu metinde yukarıdaki bakış açısından yola çıkmakta ve bu anlamda için için kaynama özelliğine sahip kitle, modern toplumlara ait bir özelliğe dönüşmektedir.
(Arka Kapak)

Kitabı okuyanlar 76 okur

  • Yam Eru
  • Ercan öztunç
  • Izeldeniz
  • Ercan yıldız
  • Reşat. Durmaz
  • Miniktosbaa
  • Hazeran
  • Sessiz
  • Mustafa Kara
  • Nilay Sönmez

Yaş gruplarına göre okuyanlar

0-13 Yaş
%6.3
14-17 Yaş
%0
18-24 Yaş
%37.5
25-34 Yaş
%25
35-44 Yaş
%21.9
45-54 Yaş
%3.1
55-64 Yaş
%0
65+ Yaş
%6.3

Cinsiyetlerine göre okuyanlar

Kadın
%32.7
Erkek
%67.3

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%7.4 (2)
9
%25.9 (7)
8
%18.5 (5)
7
%29.6 (8)
6
%14.8 (4)
5
%3.7 (1)
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0