Tahakküm ve Direniş Sanatları

James C. Scott
9/10
16 Kişi
42
Okunma
22
Beğeni
1.530
Görüntülenme
Köle efendisinin, parya Brahman’ın, köylü toprak sahibinin, işçi patronunun karşısına çıplak yüzüyle çıkmaz çoğunlukla. Ezen de ezdiğiyle yüzleşmez doğrudan. Kişisel iktidar ilişkilerinde, aslında hiçbir iktidar ilişkisinde “yüz” yoktur. Ancak karşı tarafın sizi izlemediğinden emin olduğunuz anlarda çıkardığınız maskeler vardır. Herkes rol yapar ve herkes herkesin rol yapmakta olduğunu bilir. Hâkim olan, güçlülük ve âlicenaplık; tâbi olan, rıza gösterme ve itaatkârlık rolü oynar. J. C. Scott, Tahakküm ve Direniş Sanatları’na, “Akıllı köylü, büyük efendinin karşısında yerlere kadar eğilir; ama sessizce osurur,” diyen bir Etiyopya atasözüyle başlıyor. Scott, hâkim olanlarla tâbi olanların oynadıkları kamusal roller ile “sahne arkasında” takındıkları alaycı ve intikamcı eda (kendi terimleriyle “kamusal senaryo” ile “gizli senaryo”) arasındaki etkileşimi araştırıyor. Tâbi grupların direnişlerini, kılık değiştirmiş biçimlerde, kamusal senaryoya sokmak için kullandıkları stratejileri inceliyor. Bu grupların görünüşteki sessizliklerini, içinde yaşadıkları tahakküm sistemini “doğal” karşılayıp onaylıyormuş gibi görünmelerini açıklamak için geliştirilen hegemonya ve “yanlış bilinç”kavramlarını kıyasıya eleştiriyor. Ona göre kamusal alanda oynanan bu oyun, ezilenlerin asıl gerçeği kavrayamamalarına yol açan “gerçekliğin çarpıtılmış bir biçimi” denebilecek bir görüntüden ibaret değildir.Neyin ne olduğunu gayet iyi görür ezilenler. Kamusal senaryodaki rol bölüşümü aslında örtük bir savaş cephesidir. Taraflar ani akınlarla karşı tarafın kararlılığını ve ondan neler elde edebileceklerini sınar ve belli mevziler kazanırlar hep. Dedikodu, söylenti, hırsızlık, şakalar, karnavallar, halk masalları ve şarkılar bu sınamanın aktığı kanallardır. Kimi kuramcıların sandığı gibi, bunlar güçlülerin kasten göz yumduğu, basınç azaltıcı “emniyet supapları” falan değildir. Gizli senaryo, pratik direnişin ikamesi değil; zorunlu bir koşuludur. Scott buna “altpolitika” der. Bütün bu tezleri soyut bir teorik çerçeve içinde değil, dünya tarihinin ve coğrafyasının olağanüstü genişlikte bir bölümünden ve Gombrowicz, Sofokles, Orwell, Zola ve Balzac gibi edebiyatçılardan aldığı örneklerle anlatıyor Scott.Gerçek bir “ufuk turu.” Tarih artık sadece kazananların yazdığı bir şey değil.
Yazar:
James C. Scott
James C. Scott
Çevirmen:
Alev Türker
Alev Türker
Tahmini Okuma Süresi: 8 sa. 59 dk.Sayfa Sayısı: 317Basım Tarihi: Ekim 1995Yayınevi: Ayrıntı YayınlarıOrijinal Adı: Domination and the Arts of Resistance Hidden Transcripts
ISBN: 9789755391090Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
317 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
Kitap gündelik ilişkilerimizin gerçekçi olmasını hangi durumda varolacagini anlatan çok aydınlatıcı özellikte. Bağımlılık ilişkisinin insanı nasıl sahte bir karaktere çevirdiğini bu eserde net göreceksiniz.ayni şekilde bizlerde kendi hayatimizda bağımlılık yaşadığımız kişi kurum aile gibi olgularla hep sahte ilişki içindeyiz görünürde dürüst ama sahte rolümüz perde arkasında hep gerçek kişiliğiniz var.dolayisiyla bireyler eşit güçlerde olduğu sürece gerçek kimliğini rolünü oynar. Hayatımızı anlayabilme açısından şiddetle tavsiye ederim
Tahakküm ve Direniş Sanatları
Tahakküm ve Direniş SanatlarıJames C. Scott · Ayrıntı Yayınları · 199542 okunma
Reklam
317 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
20 saatte okudu
En iyilerden biri daha
Harika! Sosyoloji, bildiğini sandığın şeye farklı gözlüklerle bakmayı sağlayan bilimdir. Bunun en iyi örneklerinden. Anarşi, eylem, devrim gibi toplumsal hareketlerin arka planını farklı bir gözle yorumluyor. En güzel marksizm kitaplarından.
Tahakküm ve Direniş Sanatları
Tahakküm ve Direniş SanatlarıJames C. Scott · Ayrıntı Yayınları · 199542 okunma
100 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.