Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi (Seçme Eserler 8)

·
Okunma
·
Beğeni
·
423
Gösterim
Adı:
Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi
Alt başlık:
Seçme Eserler 8
Baskı tarihi:
2013
Sayfa sayısı:
750
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786053608561
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İş Bankası Kültür Yayınları
Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi, Tanzimat sonrası düşünce yaşamımızın gelişimini ve ülkemizdeki bütün düşünce akımlarını sergiliyor. Kendi alanında tek kaynak sayılması gereken ve bir ansiklopedi niteliği taşıyan bu yapıtın bir başka önemi de bugün geniş bir okur yığınının yararlanamadığı süreli yayın organlarını süzgeçten geçirmesi. Yapıt Namık Kemal'den Ziya Gökalp'e, Ali Suavi'den Mustafa Suphi'ye, Dr. Abdullah Cevdet'ten Hikmet Kıvılcımlı'ya, Beşir Fuat'tan Prens Sabahattin'e, Yusuf Akçura'dan Ahmet Ağaoğlu'na, A. Hamdi Başar'a dek uzanan geniş bir alanda düşünce yaşamımızın köşe taşlarını bütün zenginliğiyle gözler önüne seriyor.
(Tanıtım Bülteninden)
Hilmi ziya ülken'in en önemli eserlerinden biri. Osmanlı'dan cumhuriyete düşünce tarihimizin macerasını anlatıyor. Klasik ve modern düşüncelerin nasıl ortaya çıktığı, aralarındaki süreklilik ve kopuşların tarihi.İşin ilginci niyazi berkes'in türkiye'de çağdaşlaşma kitabı ile bilikte düşünce tarimiz üzerine az bulunur kaynaklarıdan biri olmasına karşılık yaygın bir şekilde kitapçı raflarında bulunmaması. Kitap zaten ilk olarak konya'da bir yaynevi tarafından basılmış. demek istanbul'daki muhteşem yayınevlerimiz neşretmeye lâyık görmemişler.
Kitap ‘Türk tefekkürü tarihi’ kitabının devamı niteliğinde ilk kitap payen türk tefekküründen islami türk tefekkürüne kadar değinirken bu kitap ise osmanlıdan cumhuriyet dönemime kadar olan düşünce geçmişinden bahsediyor. Eleştirilen temel konu için gazali ile ibni rüşd arasında geçen felsefi tartışmalardan sonra herhangi bir düşünürün çıkmamış olması. Üstad bu arada Ordinaryus profesördür. Mutlaka okunmalı diye düşünüyorum
Sanatçısını, ahlakçısını, hukukçusunu, filozofunu milli, âlimini milletlerarası sayan bir kültür çevresi olamaz. Yaratılışın çağdaş kültürde üstün ve birleşik bütün işlemleri milletlerarası, bu seviyeye erişen milletlerden her birinin ona katılış tarzı millidir. Tekniği Batı'dan alalım, fakat ahlakımızda, hukukumuzda Şarklı kalalım diyemeyiz. Hatta tekniği, ilmi milletlerarası bir fikir piyasasından alalım, fakat sanatımız, felsefemiz milli olsun hiç diyemeyiz. Böyle bir milletlerarası piyasa yoktur. Ancak çağdaş ve birleşik faaliyetleri olan bir milletler seviyesi vardır. O seviyeye erişmek için sanatta da, hukukta da, ahlakta da, felsefede de ilimde de yaratıcı olmak gerekir. Bu değerlerde yaratıcı olamayan bir milletin milletlerarası piyasadan sanat örneklerini, hukuk şekillerini, felsefe eserlerini almasından bir sonuç çıkamaz. Hele bunların son yemişleri olan tekniği ve teknik ürünleri almasından hiçbir sonuç çıkamaz. Çünkü onları yapan, o üstün kültürün yaratıcılığını ve üreticiliğini sağlayan, dünya görüşü ve zihniyettir. Toptan bir dünya görüşü seviyesine varmadıkça, bu zihniyeti almadıkça, çağdaş kültüre girmek mümkün değildir. Bunun için, Yakın ve Ortadoğu'nun birçok modernleşme davranışları, bazıları küçük olan denemelerle ve beceriksizliklerle yüzyıllardan beri sürüp gitmektedir.
Hilmi Ziya Ülken
Sayfa 9 - Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
1839'da açıklanan "Tanzimat" modernleşmeyi daha kesin çizgileriyle tanımlamaya çalışırken, hala iki dünya görüşünün (modernleşme ile İslamcılık) ayrılıkları sürüp gidiyor ve aralarında kesin hesaplaşma yapılamıyordu.
16. yüzyıldan sonra onun (Batı'nın) gelişme hızına ayak uyduramayan başka kültürler için tek yol kalıyordu: Modernleşmek.
Türk düşünürleri toplumun bunalımları karşısındaki sorumluluklarını bilen insanlardır. Fildişi kulelerine çekilmemişlerdir. Ellerindeki bütün imkânları kullanarak eğitimin yayıldığı yerlere kadar yeni fikirleri tanıtmaya, yeni içtimai hareketlere önderlik etmeye çalışmışlardır.
Türk düşüncesi son yüzyılda Batı kültürü ile temasların çoğalması sonunda yeni bir devreye girmeye başlamıştır.
Türklerin Müslümanlığa girerken gösterdikleri kesin kararı, Batılılaşmayı kabul ederken göstermemiş olmaları şaşılacak bir şey değildir.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi
Alt başlık:
Seçme Eserler 8
Baskı tarihi:
2013
Sayfa sayısı:
750
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786053608561
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
İş Bankası Kültür Yayınları
Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi, Tanzimat sonrası düşünce yaşamımızın gelişimini ve ülkemizdeki bütün düşünce akımlarını sergiliyor. Kendi alanında tek kaynak sayılması gereken ve bir ansiklopedi niteliği taşıyan bu yapıtın bir başka önemi de bugün geniş bir okur yığınının yararlanamadığı süreli yayın organlarını süzgeçten geçirmesi. Yapıt Namık Kemal'den Ziya Gökalp'e, Ali Suavi'den Mustafa Suphi'ye, Dr. Abdullah Cevdet'ten Hikmet Kıvılcımlı'ya, Beşir Fuat'tan Prens Sabahattin'e, Yusuf Akçura'dan Ahmet Ağaoğlu'na, A. Hamdi Başar'a dek uzanan geniş bir alanda düşünce yaşamımızın köşe taşlarını bütün zenginliğiyle gözler önüne seriyor.
(Tanıtım Bülteninden)

Kitabı okuyanlar 14 okur

  • Someone
  • Kitap Odası
  • Wdjıgmllkufvnj
  • Turgenyev__
  • Senem Öcal
  • Ercan
  • Cevat Mert Çetin
  • ÖZBAKIŞ
  • Oğuzhan Salcı
  • Gökçe

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%20 (1)
9
%40 (2)
8
%20 (1)
7
%20 (1)
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0