Makaleler 3

Türkiye'de Din Ve Siyaset

Şerif Mardin
Prangalarla devlete bağlanmış resmî İslâm, Batı etkisinden doğan problemlere hiçbir orijinal çözüm üretemezdi.
Sayfa 107 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Mustafa Kemal
O, paradoksal olarak, ortadan kaldırmak üzere bulunduğu sırada bile, Hilâfet'in prestijinden faydalandı.
Sayfa 61 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Müslümanlığın Milliyetçilik ile İmtihanı
Ancak Milliyetçi-İslâmcılık konusunu daha da çapraşık bir biçime sokan yapı unsurlarından biri, üstünde durduğumuz yazarların düşüncelerini hâlâ egemenliğin kaynağı olan bir "Osmanlı Devleti"nin toprakları üzerinde şekillendirmiş olmalarıdır. Böylece Müslümanlığın nerede bitip Türklüğün ve Osmanlılığın nerede başladığı İslâmiyetçi aydınlar için devamlı olarak bir sorun yaratmıştır.
Sayfa 26 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Örneğin Ahmed Naim’e göre Türkçülük bir çeşit ırkçılıktır ve İslâm’­ da ırkçılık yasaktır. Diğer taraftan milliyetçiliğin pratik sorunları vardır. Buna rağmen İslâmcılann bir kısmının -örneğin Mehmet Akif’in- Osmanlıya dayalı milliyetçiliği inkâr edilmez.
Pek çok Türk için din; babanın otoritesini, annenin yerini ve çocukların saygısını güvence altına alma aracıydı.
Sayfa 220
Reklam
"Din ve devlet ikizdir" sözü, bu yakın birliğin ifade edildiği biçimdir ama Osmanlı İmparatorluğu'nda ikizlerden birinin sık sık daha eşit olması mümkündü.
Parlamento, onun için, düşük seviyeli insanlara verilen gereksiz bir ödündür.
Sayfa 273 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Öğrenciler bilim ve teknoloji dünyasına, pozitivist dünya görüşü beğenildiği için değil, geçimlerini sağlayabilmeleri için yöneltilmektedirler.
Sayfa 139 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Seviyeyi de düşürdü. Misal: Muazzez İlmiye Çığ
... fakat, Türkiye'deki olumsuz laiklik düşkünlüğü, din araştırmalarını önemli ölçüde fakirleştirdi...
Sayfa 81 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Reklam
İnsanlık, geçici hizmetlerini asla unutmaksızın nihai olarak Tanrı'nın yerine geçiyor.
Herhalde Atatürk inkılaplarındaki laiklikten maksat, basit görüşlülerin ileri sürdükleri gibi "dini yıkmak" olmamıştır. Bu hareketin bir cephesi Allah ile kul arasına girmiş ve İslam'a birtakım gayri İslami kisvelere büründürmüş olan unsurların, ortadan kaldırılmasıdır.
Sayfa 245
Dünya hakkındaki görüşlerimiz ve bilgimiz kendi zihinlerimizin özgün yaratımları değildir; bunlar bir toplum için­ de edinilirler ve önceden işlenmiş bir kültüre bağlıdırlar.
Kültür çalışmalarının büyük devlet adamlarının konaklarında yapılması eski bir Osmanlı geleneğiydi.
Sayfa 268
günümüzde de İsmet özel
"Milliyetçilikle Müslümanlığı bir oranda bağdaştırabilenler arasında ise Mehmet Akif hatıra gelir. "