Türkiye'de İslamcılık Düşüncesi 3. Cilt (Metinler, Kişiler)

·
Okunma
·
Beğeni
·
135
Gösterim
Adı:
Türkiye'de İslamcılık Düşüncesi 3. Cilt
Alt başlık:
Metinler, Kişiler
Baskı tarihi:
Nisan 1994
Sayfa sayısı:
702
Format:
Karton kapak
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Pınar Yayınları
II. Meşrutiyet'in ilanından sonra etkili bir fikir ve siyaset hareketi özellği kazanan ve din, siyaset, kültür alanlarının hemen hepsinde gözardı edilemeyecek ürünler veren İslamcılık hareketi, Milli Mücadele'nin muharrik güçlerinde ve I. TBMM'nin de ana dayanaklarından biri oldu.
Fakat I. Meclis'in feshi, Lozan Antlaşması'nın ana istikameti ve 3 Mart 1924'te yapılan radikal düzenlemelerle İslamcılar büyük bir tasfiyeye uğradı ve siyasi, sosyal, kültürel hatta dini alanların dışına itildiler.

Türkiye'de İslamcılık Düşüncesi'nin üçüncü cildi, İslamcılık ve muhafazakar milliyetçilik hareketini, Cuhuriyet devrinin kendine mahsus şartları içinde öne çıkan altı temsilcisinin temel görüşlerini yansıtan metinlere yer veriyor.
702 syf.
·Beğendi·10/10
Bu 3 kitap var ya(1.ve 2.cilt eksik burda) bide yazarı tam bir hazine okuyan hakikatten çok şey kazanır ...Hayatımda cidden cahilliğimi suratıma vuran uyandıran birçok düşünce ve yorumumda gelişmemi bugün sağlayan çölde oluşuma vahamdır bu seri..Ondan öve öve bitiremem ve yazamam kolaylikla.Bu arada geçen sene kitap kritiğini Abdulkadir Macit hocamla yapmıştık ne günlerdi ya sizlerin yorumları ve değerlendirmeleri hala kitaplarımda not olarak duruyor hakeza zihnimde.. Allah sizlerden razı olsun bu sene umarım bu tarz tekrar yaparız.

Islamcilik fikri neydi?ne degildi ?kimler savundu? karşı çıktı ? çalışmalar nasıldı ? yasanan hadiseler vs ne durumdaydı?....o kadar çok soruya cevap veriyor ki seri dava insanı kişiler üzerinden ve ideolojileri üzerinden Ondan okuyun gecin diye gecistiremen sizlere

Simdi kitabın başlığı ve yorumunu önce aktarayim Ismail hocanın bilinen görüşü olan ve iki cildinde aktardigi "Türkiye’de dini merkeze almadan veya dini atlayarak hiçbir konuyu konuşamayız” bu yorum hakim ve devamında bölümler halinde anlattığı kişiler mevcut 3.ciltte bilhassa ismet özeli ve nurettin topçu necip fazıl sezai karakoç hayrettin karaman mehmet akif ve said nursi hz olan kisimlar ve ideolojileri cok iyi anlatilmis ilk eserde Dunya da olan islamcılık hareketlerinden Hasan el benna Şeyh Ahmet Yasin ve mevdudi seyyid kuttubu okumanızı tavsiye ederim ha unutmadan özellikle Muhammed ikbal hoca ve ve hayatları çalışmaları siyasetle bağlantıları fikirleri oldukça iyi aktarılmış okunması gerekiyor velhasıl.2.ciltte efendim Abdulhamithan donemi hakim ve devaminda islamcilik görüsü 2.Mesrutiyet ve gelisen siyasi farklı hadiseler bulunuyor . Bu şekilde islam uğruna şehit olan mücadele veren insanların bilinmesi ve okunması gerekiyor bugün daha iyi ilerlemek ve anlayabilmek.. için evet anlayabilmek diyorum bakın bu derin bir kelime öyle yazılacak gibi de değil zira üstad Sezai Karakocun deyimiyle anlamak masraflı iştir emek gayret samimiyet ister.Yanlis anlamak kolaydır oysa Biraz kötü niyet biraz da cahillik kâfidir.Iste bu seri anlamanızı ve öğrenmenizi bilhassa sağlar.

ve benim bunun devaminda en sevdiğim kısım Radikal ve entelektüalist İslâmcı hareketlerin marksist jargonu hocamızın iyi anlatması ve eleştirdiği kısımlar oldu bide tassavufla ilgili yorumlari tabiki ciltlerde.

İslamcılık hareketi ve devamında ilkin Türkiye de İslâmcılık düşüncesi açısından 1924 sonrası itibariyle İslâm dünyasından, İslâm dünyasıyla ortak olan tecrübelerinden, birikiminden kopmasını ele aliyor.Yazarimiz bunun çok partili dönemde daha canli oldugunu anlatıyor devaminda. yeni şartlarda yeni bir varoluş fikri ve savunma mücadelesi hem de kendini, yüzünü değiştirme, tahrip etme çabasını birlikte ifade ettiğini, Çağdaş İslâm Düşüncesi Islami Düşüncesinin canlanan bir parçası, bir tarafıyla da ondan ciddi bir farklılaşmaya hatta yer yer kopuşlara işaret ettiğini zikrediyor.İki tarafı da öneminden bahsediyor devaminda ve Hem bazı imkânlara hem de ciddi problemlere açılan bir alan, kuvvet ve zaafları iç içe olduğunu Türkiye’de ve İslâm dünyasında geleneksel çevreler bunu sadece bir sapma, bir zaaf, İslâmcı ve radikal çevreler ise yine sadece gerçek İslâma doğru bir hamle, bir uyanış, bir diriliş olarak görmesi zikrediliyor İki bakış açısı da bize hadisenin ve doğrunun tamamını göstermez. Yeni bir bakış açısı ve tenkit fikrine kuvvetle ihtiyaç var diyor ve söyle ekliyor hocamız ;

"Bana göre İslâmcılık modern Avrupa’nın hem düşünce hem de maddi güç ve siyaset itibariyle güçlendiği bir ortamda İslâm dünyasının, Müslümanların kendileri kalarak nasıl var olabilecekleri, nasıl varlıklarını sürdürebilecekleri, İslâmı bütün dünyaya yayma azmini ve kararlılığını hangi şekillerde sürdürebilecekleri, kendilerini ve İslâmı nasıl savunabilecekleri sorularından ve peşi sıra cevaplarından çıktı. Çözüm arayışlarının birinci adresi şüphesiz İslâmdı fakat bu İslâm ana kaynaklar olarak Kur’an ve sünnet üzerinden, zaman olarak asr-ı saadetle irtibatlı olarak yeniden çerçevesi çizilmeye çalışılan yeni bir İslâm anlayışı ve yorumuydu."(cilt 2 65)

İslam âlemi büyük bir ailedir. Onu meydana getiren milletler bu soylu ailenin çeşitli şubelerini teşkil ederler. Bu şubelerin iki türlü vazifesi vardır. Biri her şubenin kendine karşı olan özel vazifeleri, diğeri de başka şubelere karşı olan vazifeleridir. Bunlardan ikinciye teşkil eden vazifelerin yerine getirilmesi birincinin yapılmasına bağlı olduğundan özel vazifelerl genel vazifelerden önce gelir.(cilt 1 sayfa 40)

http://www.hazardernegi.org/...slamcilik-dusuncesi/
Ilave olarak bu yazıyı okumanızı tavsiye ederim.

Ayriyeten saygıdeger hocanın bu konuyla ilgili şu mulakatini okumanız yanında özet niteliğinde olur.

https://themaydan.com/...il-kara-ile-mulakat/

Bitirmeden üstad Sezai karakoç Türkiyede islamcılık fikriyle ilgili mehmet akif eserinde şöyle söylüyor;

"İslâmcılık, aslında klâsik görüştü. Fakat ayrı
bir şekilde sunuluyordu. Belki de bu yüzden tam
anlaşılamadı.Karşıdakiler, onu, hemen bir
çırpıda, «eski» diye mahkûm ediyorlardı.
Halbuki, mesele, yeni bir medeniyet aramak
değil, cemiyetin malı medeniyeti, yeni şartlar
içine yerleştirebilmek, daha doğrusu, ondan,
yeni şartların sorusunu sormak ve cevabını
almaktı."
Kitapta en iyi gördüğüm ve anladığım bu oldu hocamızın yine bu yorumu ve görüşleri hakimdir.

Öncelik bu dava uğruna mücadele veren kitapta geçen her ismin dava adamının ruhuna rahmet diliyorum dilerseniz bir fatiha okuyalım. Kıymetli hocamıza teşekkür ediyorum kaleminiz varolsun ınşallah herdaim.

Iyi okumalar selametle..
702 syf.
·10/10
Öncelikle, milletimizin mukaddesatından iyice uzaklaştığı,kötünün iyi;iyinin kötü anıldığı,memleketin ideoloji buhranı yaşadığı zamanlarda (1986-1994) Cumhuriyet tarihinin en keskin kalemlerini, en büyük fikir adamlarının eserlerini toplayıp kitaplaştırdığı ve Eşref Edip Urgan ile tanışmama vesile olduğu için İsmail Kara hocama saygılarımı sunuyorum.
Türkiye’de İslamcılık Düşüncesi 3 ciltten oluşuyor.3. Ciltten bahsedecek olursam;
Kitap 6 ana bölümden oluşuyor.Her bölümde yazarların arayıp bulamayacağınız metinlerinden ve kitaplarından alınmış bölümler bulunuyor.Eşref Edip,Nurettin Topçu,Necip Fazıl Kısakürek,Sezai Karakoç,Hayrettin Karaman,İsmet Özel.
Eşref Edip Mehmet Akif ve Bediüzzaman Said Nursi gibi üstadlarla dostluk kurmuş ve Sebilürreşad-Sıratı Müstakim’de çok emeği geçmiş.Kalem ile cihad nasıl yapılır,zulme karşı nasıl cesurca karşı çıkılır diye soracak olursanız size Eşref Edip Urganı gösteririm.Milli Şef döneminde dine karşı din çıkaran , millete zulmeden haysiyetsizlere karşı dimdik durmuş hakikattan bir lahza olsun yüz çevirmemiş.Eğer 20. Yüzyılın 2. Çeyreğini anlamak istiyorsanız mutlaka okuyunuz. Allah rahmet eylesin.
Diğer isimleri zaten biliyoruz.Biliyoruz ama bilmekten,şiirlerini, sözlerini ezberleyip reklamını yapmaktan öteye geçemiyoruz.Hepsinin ele aldığı konular genelde siyasi,ictimai,medeniyet,din,maarif meselesi,çağdaşlaşma.

İnandığı değerler-Bizim de inandığımız ve uğruna can verebileceğimiz(!) değerler- için hapis yatan can veren , eziyet gören yine de susmayan bu adamları anlamak, 20. Yüzyıl hakikatini görmek istiyosanız bu seti mutlaka okuyun.Selam ve dua ile
Kitaba henüz alıntı eklenmedi.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Türkiye'de İslamcılık Düşüncesi 3. Cilt
Alt başlık:
Metinler, Kişiler
Baskı tarihi:
Nisan 1994
Sayfa sayısı:
702
Format:
Karton kapak
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Pınar Yayınları
II. Meşrutiyet'in ilanından sonra etkili bir fikir ve siyaset hareketi özellği kazanan ve din, siyaset, kültür alanlarının hemen hepsinde gözardı edilemeyecek ürünler veren İslamcılık hareketi, Milli Mücadele'nin muharrik güçlerinde ve I. TBMM'nin de ana dayanaklarından biri oldu.
Fakat I. Meclis'in feshi, Lozan Antlaşması'nın ana istikameti ve 3 Mart 1924'te yapılan radikal düzenlemelerle İslamcılar büyük bir tasfiyeye uğradı ve siyasi, sosyal, kültürel hatta dini alanların dışına itildiler.

Türkiye'de İslamcılık Düşüncesi'nin üçüncü cildi, İslamcılık ve muhafazakar milliyetçilik hareketini, Cuhuriyet devrinin kendine mahsus şartları içinde öne çıkan altı temsilcisinin temel görüşlerini yansıtan metinlere yer veriyor.

Kitabı okuyanlar 5 okur

  • esma ede
  • Hamza Ünal
  • Hafsa Acar
  • Ahmet Arif Avcı
  • münzevi

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%100 (2)
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0