Üç Öykü Ve Diğer Küçük ŞeylerKurt Schwitters

·
Okunma
·
Beğeni
·
24
Gösterim
Adı:
Üç Öykü Ve Diğer Küçük Şeyler
Baskı tarihi:
2018
Sayfa sayısı:
48
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786059486552
Kitabın türü:
Çeviri:
Deniz Kurt
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Sub Yayınları
Arka Kapak Yazısı (Tanıtım Bülteninden)

Schwitters bu üç öyküyü yazdığında ellili yaşlarının başındaydı. “Yassı ve Yuvarlak Ressam”ı 1941’de düşman ülke vatandaşı olarak gözaltında tutulduğu Man Adası’nda yazdı. Heinz Beran’ın çevirdiği öykü, birkaç çizimle birlikte dosya kâğıdına kopyalanmıştı. “Ev Sahibesi” ve “Enayi” ise salıverilmesinin ardından Londra’da, aynı sene içinde kaleme alındı. Bu öyküler, her peri masalı gibi, okuyucuyu umulmadık olaylarla karşılaştırır. Ancak bu öyküler tuhaflığı aşıp absürtlük, hatta yıkıcılık raddesine varır. Schwitters’in yazdığı öyküler, tıpkı koşulları ve sanatı gibi, zaman içinde değişim gösterdi. Ona göre sanat, “ciddi sorunlarla oynamaktı”.

Kurt Schwitters ismini duyduğumuzda öncelikle bir şair veya öykücü düşünmeyiz. Kendine özgü Dada tarzına 1919’da Kommerz und Privat Bank’tan aldığı “Merz” ismini koyan bir kolaj ustası olarak tanınır. Fakat elbette ressam, dizgici, heykeltıraş, öykü yazarı ve toplama ortam yaratıcısı olarak da üretken bir sanatçıydı. Bu ortamlar, buluntu malzemelerden inşa ettiği üç Merzbauten idi [Merz yapıları]. Bunların ilki Hannover’de, ikincisi Norveç’teki Lysaker’de, Schwitters öldüğünde hâlâ tamamlanmamış olan sonuncusu ise Lake District’teki Little Langdale’deydi. Schwitters’in amacı sanat ve sanat olmayanı birleştirmekti. Merz’in “tüm dünyayı kapsayan bir görüş” olduğunu söylerdi. Herbert Reid ona tevekkeli “tastamam bir sanatçı” dememişti.
Daha önce Dada akımı ile ilgili tek bir roman okumuş ve burada paylaşmıştım.
Bu kitapta Dada tarzına ait , ancak bu defa kitabı yazan bir yazar değil ,resim alanında "Yassı ve Yuvarlak Ressamı" adıyla tanılan Kurt Schwitters. Kitap üç kısa öyküden oluşuyor.
Dada tarzını bilmiyorsanız sizinle kitabın arka kapağında yazan cümleyi paylaşayım, bu tarifte sayesinde hem Dada tarzını ,hem de kitabın içeriğini gayet iyi anlayabilirsiniz.
" Bu öyküler , her peri masalı gibi, okuyucuyu umulmadık olaylarla karşılaştırır. Ancak bu öyküler tuhaflığı aşıp absürtlük, hatta yıkıcılık raddesine vardırır...
Bir gün kraliçe çizdi. Bacaklarını kocaman bir kadife etek örtüyordu; kafasında bir taç , tacının altında ise pastaya benzeyen dağınık saçları vardı .
Öyle güzel resimdi ki ...İncecik parmaklarıyla zayıf kolları ve parmaklarındaki büyük, parlak yüzükler tıpkı bir kraliçenin parmakları gibi hareket ediyordu.
Sonra bir rüzgar esti ve Majesteleri Kraliçeyi uzaklara üfürdü ; ressam ise olanı biteni kaygılı gözlerle izledi.
Kraliçe havada fıldır fıldır dönüyor ve fokurduyor, tıpkı altındaki havanın dalgalanıp sallandığı gibi dalgalanıp salınıyordu.
Ansızın orta yerinden şişi verdi, patladı, çatladı ve iki parçaya bölündü .
Bir tarafta etek ile bacaklar kaldı , diğer tarafta göğüs ile taç. Bunu gören ressam adam, ciddiyetini takındı ve pür telaş ,havaya bir uşak çizdi ......
DADA –Berlin’den dışlanmasına rağmen Schwitters ,1919 ‘a DADA- Zürih’ten kabul gördü . Bu yüzden , resim olarak Dadaist sayılır .
MAN ADASI
İkinci dünya savaşı öncesinde Almanya’daki siyasi kargaşa, vatanı Hannover’den Norveç’e kaçmasına neden oldu. Norveç’in işgal edilmesinden sonra oğlu ile İskoçya’ya kaçtı. Almanya vatandaşı olarak Man Adası’ndaki Hutchinson Square Kampı’nda göz altına alındılar.
Evvel zaman içinde , kalbur zaman içinde , resimlerini havaya çizen bir adam vardı .
Yassı fırçalarla yassı tuvallerle , yapyassı ve yavan gözükecek kadar yassı çizilmiş , yassı ve yavan şekiller değil; havaya yusyuvarlar şekiller çizerdi.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Üç Öykü Ve Diğer Küçük Şeyler
Baskı tarihi:
2018
Sayfa sayısı:
48
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786059486552
Kitabın türü:
Çeviri:
Deniz Kurt
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Sub Yayınları
Arka Kapak Yazısı (Tanıtım Bülteninden)

Schwitters bu üç öyküyü yazdığında ellili yaşlarının başındaydı. “Yassı ve Yuvarlak Ressam”ı 1941’de düşman ülke vatandaşı olarak gözaltında tutulduğu Man Adası’nda yazdı. Heinz Beran’ın çevirdiği öykü, birkaç çizimle birlikte dosya kâğıdına kopyalanmıştı. “Ev Sahibesi” ve “Enayi” ise salıverilmesinin ardından Londra’da, aynı sene içinde kaleme alındı. Bu öyküler, her peri masalı gibi, okuyucuyu umulmadık olaylarla karşılaştırır. Ancak bu öyküler tuhaflığı aşıp absürtlük, hatta yıkıcılık raddesine varır. Schwitters’in yazdığı öyküler, tıpkı koşulları ve sanatı gibi, zaman içinde değişim gösterdi. Ona göre sanat, “ciddi sorunlarla oynamaktı”.

Kurt Schwitters ismini duyduğumuzda öncelikle bir şair veya öykücü düşünmeyiz. Kendine özgü Dada tarzına 1919’da Kommerz und Privat Bank’tan aldığı “Merz” ismini koyan bir kolaj ustası olarak tanınır. Fakat elbette ressam, dizgici, heykeltıraş, öykü yazarı ve toplama ortam yaratıcısı olarak da üretken bir sanatçıydı. Bu ortamlar, buluntu malzemelerden inşa ettiği üç Merzbauten idi [Merz yapıları]. Bunların ilki Hannover’de, ikincisi Norveç’teki Lysaker’de, Schwitters öldüğünde hâlâ tamamlanmamış olan sonuncusu ise Lake District’teki Little Langdale’deydi. Schwitters’in amacı sanat ve sanat olmayanı birleştirmekti. Merz’in “tüm dünyayı kapsayan bir görüş” olduğunu söylerdi. Herbert Reid ona tevekkeli “tastamam bir sanatçı” dememişti.

Kitabı okuyanlar 2 okur

  • CEM AKDAG
  • Halil Türkeli

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%0
7
%50 (1)
6
%0
5
%0
4
%50 (1)
3
%0
2
%0
1
%0