Kolektif Amnezi ve Aşırı Bellek Üretimi
Bir toplum ne kadar çok unutursa, birileri o kadar çok yedek bellek üretir, satar ve boşalan nişleri onunla doldurur. Hafif bellek endüstrisi. Hafif malzemelerden üretilmiş geçmiş, 3D yazıcıdan çıkmış gibi plastik bellek. İhtiyaç ve talebe göre bellek. Legoların yeni hali - boş kısma tam uyacak farklı geçmiş modülleri sunuluyor. Tarif ettiğimiz şeyin bir tanı mı yoksa ekonomik mekanizma mi olduğu hâlâ belirsizliğini korumakta.
Sayfa 168Kitabı okudu
Reklam
_Biz kimiz? Nereden gelip, nereye gidiyoruz? _Biz insanlar, bir kapının önüne bırakılmış yeni doğan bebekleriz. Sepetlerimize bebeklerin kim olduğuna, nereden geldiğine dair ya da atalarının kimler olduğuna dair bir not da iliştirilmemiş. Bu yetim bebeklerin sicilini öğrenmeyi özlemle bekliyoruz. Pek çok kültür sürekli olarak ebeveynlerimizle
Stres Düzeyi
Çocuklarda kronik duygusal stres amigdalanın, hipokampusun ve frontal lobların gelişimine zarar verebilir; bellek, duygu ve öğrenme sorunlarına yol açabilir.
Sayfa 61 - ALFAKitabı okudu
Kolektif bellek, sosyal ve kültürel bir olgu olduğu gibi hem toplumsal hem de zamansal boyutta birleştirici ve bağlayıcıdır. Zira bellek, geçmiş olayların zihinde yeniden canlandırılması değil geçmiş ile şimdinin dinamiklerini birleştiren, esnek bir süreçtir. Bu yüzden de toplumsal bellek hem geriye hem ileriye doğru iki yönde işler ve sadece geçmişi kurgulamakla kalmaz, aynı zamanda şimdinin ve geleceğin deneyimlerini de organize eder.
Sayfa 161
İmgesel, Sİmgesel ve Gerçek.
Lacan için üç Oidipal evre dolaysız olarak üç psişik düzey ya da "kayıt" (register) ile ilişkilidir. "İmgesel" ; ayna aşaması sonucunda egonun biçimlenmesiyle başlayan bilinçdışındaki (örneğin; bellek, rüyalar ve sanrılar) çeşitlemelere karşılık gelir. İmgesel, bir dil gibi yapılanmıştır. (İmgesel, imgelem anlamına karşılık gelmemektedir) Eğer biri bilinçdışının bulmacaya benzer örüntüsünü okursa öznenin ya da analizanın arzularını, kaygılarını ve travmalarını tanımlamak olanaklıdır. Simgesel düzey; bilinçli söylemin (dile getirilmiş veya düşünülmüş) alanıdır ve bilinçli zihin ile dilsel düzeninin düz değişmeceli değişimlerine karşılık gelir (Simgesel, yaygın olarak anlaşıldığı gibi simgecilikteki anlama karşılık gelmemektedir). Böylece öznenin söz yoluyla topluma girişine izin verir. Ve son düzey, gerçek; bir sabitlik işlevi sunar ve dilin ötesindedir; dile getirilemeyen ve bazı durumlarda sanrısal olandır. Gerçek, yanlış bir diyalektik türüdür: bir Mobius topolojisiyle; maddesel ile psişik olanı, bilinemezle açıklanabileni, Innenwelt (içdünya) ile Umwelt'i (dışdünya) birleştirir, Nesnelerin ve deneyimlerin dile getirilemez dünyası olarak düşünülebileceği gibi simgesel düzende eksik olan olarak da düşünülebilir. Bu nedenle, gerçeğe yaklaşılabilir ancak asla ele geçirilemez. (Bu terimin "gerçeklik" sözcüğünün alışılagelmiş anlamıyla pek ilgisi ilgisi yoktur).
Sayfa 28 - Jacques Lacan BiyografisiKitabı okuyor
Reklam
Hikayeler, anlatıda şifrelenmiş ayrıntılı kültürel enfor­masyon depolayan kolektif bellek bankaları olarak işlev görür. Hikayeler kültürel bilginin birikecek ve evrilecek kadar uzun süre kolektif bellekte kalabilmesine yardımcı olur ve zengin içerikli; karmaşık kültürel enformasyonun geniş ölçekte akta­rılabilmesi için güvenilir, enerji açısından verimli bir yol sağlar
Sayfa 78 - domingo yayınları.
Bellek yaşamdır, her zaman canlı gruplar tarafından taşınır, anımsama ve unutma diyalektiğine açıktır, kullanılabilir ve amaçlara alet edilebilir.
Kahvaltıda ne yendiğinin hatırlanması, çaba harcayarak bellekteki bilgiyi geri getirmeyi gerektirdiği için AÇIK BELLEĞE örnektir. Nasıl bisiklet sürüldüğünü anlatmaya çalışmak zordur, ama hiç zorlanmadan yapıldığı için ÖRTÜK BELLEĞE örnektir. SEMANTİK BELLEK, kitabi bilgilerle ilgilidir. EPİSODİK BELLEK, bireyin öznel yaşantıları ile ilgili bilgileri hatırlamasıdır.
Sayfa 119 - Vize Yayıncılık, 4.Baskı, 2019
Benim özellikle duyarlı olduğum dört çağrı var. “Oyunun Çağrısı”: Lawrence Sterne'in Tristram Shandy Beyefendinin Hayatı ve Görüşleri ve Denis Diderot'nun Kaderci Jacques ile Efendisi bugün bana 18. yüzyılın en büyük iki romanı, dev bir oyun gibi tasarlanmış iki roman gibi geliyor. (…) Hayalin Çağrısı: 19. yüzyılda pinekleyen olan
Reklam
Jacques le Goff cümlenin ikinci parçasını şöyle açıklıyor: "[Modern] toplum genel olarak ... bir kolektif amnezi içinde belleğini yitirme korkusuna -önceki çağların madalarına yönelen zevkte beceriksizce dışavurulan ve nostalji tacirlerince utanmazca sömürülen bir korkuya- saplantılıdır; dolayısıyla bellek, tüketim toplumunda bestseller haline gelmiştir."*
Sayfa 21 - * Jacques le Goff, History and Memory, Columbia University Press, New York, 1992, s.162.
Désiré Roustan
"Geçmişten bahsettiğimizi sandığımızda, bunun yüzde doksan dokuzu yeniden oluşturma ve yüzde biri gerçek bahistir, demekte ısrar ediyorsanız; sizin açıklamanıza direnen yüzde bir tortu, hatıranın muhafazası sorununa dayanak olmaya yeter. Şimdi, bu tortudan kaçınabilir misiniz?"
Sayfa 44 - Pinhan Yayınevi
Sadece, daha az seven kişi, eşitsiz bir biçimde paylaşılan bir duygu temelinde ortaya çıkan birlikteliğe kendisini daha az adamıştır.
Sayfa 36 - Pinhan Yayınevi
Belleğimizin boş bir levha olmadığını; orada adeta bulanık bir aynaya bakarken olduğu gibi, geçmişi birkaç çizgi ve belli belirsiz dış hat şeklinde görebileceğimiz anlamına geliyor.
Sayfa 33 - Pinhan Yayınevi
Anılarımız kolektiftir; tek başımıza katıldığımız olaylar ve gördüğümüz şeyler hakkında olsalar dahi, başkaları tarafından bize hatırlatılır.
Sayfa 30 - Pinhan Yayınevi
205 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.