On dokuzuncu yüzyılda dahi okumak eylemi, kızların yaşam enerjisini azaltır ve çalışmalarını derinden etkilerdi. Karşılarında daima direnmeleri ve aşmaları gereken “Sen bunu yapamazsın, beceremezsin.” iddiaları olurdu.
…adamların katlanmakta çok güçlük çektiği dünyanın umursamazlığı, kadınlar için umursamazlık dahi değil, düşmanlıktı. Dünya onlara söylediği gibi “İsterseniz yazın; benim için hiç fark etmez.” demedi kadına. Çirkin kahkahalar atarak “Yazmak mı?” diyordu. “Senin yazman neye yarar?”