Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur
Din ve siyasetin ayrılması üzerine, Türkiye'de yaşanan irtidad hareketinden sonra, hâlâ bunu savunanlar Şeyh Mustafa Sabri'ye göre ya tam bir mülhid veya savunduğu şeyden habersiz karacahildir. Çünkü laiklik kavramı iman ile bağdaşmaz. Dinin Allah katından indirildiğine, kitap ve sünnetteki hükümlerin Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem vasıtasıyla bildirilen ilâhî hükümler olduğuna inanan bir kimse laik bir düşünceyi savunamaz. Aksi halde o, apaçık bir küfür durumuna duçar olur. (Mevkıf el-Akl ve'l-İIm (Mustafa Sabri)
Dini Siyâsetten Ayırmanın Hakîkati
Din ve siyasetin birbirinden ayrılmasını savunanlar, meselenin dinin siyasî işlere ve siyasetin de dinî işlere karışmaması, her birinin kendi ihtisas alanı içinde kalmasından ibaret olduğunu savunuyorlardı. Fakat Şeyh Mustafa Sabri, hükümet ve din arasındaki ilişkiler, Raşid Halifelerden beri Müslümanların tarihi, laik Türkiye'de din ve siyasetin ayrılması ile doğan sonuçlara dayanarak, olayın başka boyutlarına dikkat çekmiştir: 1 - Din ve siyasetin ayrılmasının bundan çok daha başka acı boyutları vardır. Din ile ilişkisini kesmiş bir hükümetin üstlendiği siyasetin mânâsı dinin hükümetin otoritesi altında olması, dolayısıyla emir ve yasakları altına girmesi demektir. Sadece bu durum bile üstün olan, kendisinden üstün olunmayan İslâm'ın izzetine saldırıdır ve küfrü işmam eder. Hükümetin halkın dinine saygı göstermesi ve baskı yapmaması dahi sonucu değiştirmez. Zira ülke yönetimi dinin değil, hükümet siyasetinin elindedir. Buna örnek olarak Şeyh Sabri, Mısır'ın İngilizlerin hâkimiyeti altında olmasını misal veriyor. Dinin hükümetin altında olması Mısır'ın İngilizlerin otoritesi altında olması gibidir. Nasıl ki bu konumu Mısır'ın onurunu zedeliyorsa, dinin de onuru hükümetin otoritesi altına girmekle zedelenmiştir. Zaten çoğunlukla efendi kuluna zulmeder. Dinin bugünkü makus konumu nerede, Osmanlıdaki konumu nerede? Osmanlılarda hükümet ve sultanlar dinin otoritesi altındaydılar, atasözünde olduğu gibi "Baş başkana, başkan da şeriata bağlıdır." (Mevkıf el-Akl ve'l-İIm (Mustafa Sabri)