Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur
468 syf.
8/10 puan verdi
·
7 günde okudu
N.F.K'nin Çilesi
Necip Fazıl'ın hayatını kendisinin bile anlatamadığı (ben tam anlaşıldığını düşünmüyorum) bir ortamda onun hayatından bahsedecek değilim. Kişiliği ile ilgili bir çok söylence varken, kişiliğinden bahsedecek de değilim. Ve ideolojisi ortadayken, bu kadar belirginken, ideolojisinden de bahsetmem doğru olmaz. Ama sanatından bahsedebilirim. İdeolojisi için yaptığı sanatı, uzman kalemler değerlendire dursun, sanat için sanat yaptığı şiirlerine bayıldım. Aslında onun sanatı ve ideolojisi iç içedir. Ama ideolojisine taraftar bulmak konusunda sivri ve acımasız dili kendisine engel olabilir. Bütün çalkantılı söylenceleri, olumlu veya olumsuz ön yargılarınızı, düşüncelerinizi bir yana bırakıp muhakkak okumanız gereken bir eser. Şiir gurmeleri için muazzam lezzetli, derya deniz N.F.K.'nin Çile'si. Keyifli okumalar.
Çile
ÇileNecip Fazıl Kısakürek · Büyük Doğu Yayınları · 197821bin okunma
512 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
Necip Fazıl'ın Çilesi
Çile içerisindeki şiirler hem hece ölçüsü ve kafiyesi bakımından hem de konuyu derli toplu ifade etmesi itibariyle mükemmel. Kelimeler bir duvar işçisi maharetiyle özenle seçilmiş. Kitap elinize alıp okumaya başladığınızdan itibaren kendisine çeken okudukça kendisine bağlayan büyülü bir yapıt. Şiirseverlere şiddetle tavsiye olunur.
Çile
ÇileNecip Fazıl Kısakürek · Büyük Doğu Yayınları · 201821bin okunma
Reklam
Okuma Listem
DÜNYA EDEBİYATI 📚 *HOMEROS İlyada Destanı ✓ Odysseia Destanı ✓ *DANTE ALİGHİERİ Yeni Dünya✓ İlahi Komedya✓
Necip Fazıl Kısakürek’ in tesellisi
Eser vermenin ilk şartı, Çile çekmektir. Tohum çatlarken ve hayvan doğururken belli başlı bir oluş çilesi içindedir. Kaldı ki insan…
Sayfa 272 - Hayy kitapKitabı okudu
Hayat
Ahmet Arif'in prangası, Oğuz Atay'ın delirmesi, Nâzım'ın bakışı, Özdemir Asaf'ın çaresizliği. Cemal Süreya'nın izdüşümleri, Turgut Uyar'ın göğe bakma sevdası, Yunus'un sesi, Akif'in derdi, Necip Fazıl'ın çilesi, Sezai Karakoç'un aşkı ve Nihal Atsız'ın geri gelen mektubudur. HAYAT OKUMAKTIR
Necip Fazıl'ın şiirinde ise, asıl kıyamet, iç dünyamızda olup biten kıyamettir. De­ğişim ve oluşum içteki bir ilerleyiş içindir. Bunun için şair: Boşuna gezmişim, yok tabiatta İçimdeki kadar iniş ve çıkış demektedir. Asıl iniş ve çıkış, insanın içindedir. İnsanın .çektiği ruh çilesi ona, "bir kanlı şafakta, yepyeni bir dünya hediye edecektir”. Çekilen dü­ şünce ıstırahı, peşin öğretilenlerden inşam kurta­racak ve insan, “hakikat”ı anlatılmaz azap ve çileler sonunda bulacaktır.
Reklam
«Istırabımı görmeyen körün yüzüne tükürmek istiyorum» Diyen Fransız şairi ne kadar haklıydı. Benim, içinde yaşadığım ruh iklimine göre, Mustafa Şekip, kızgın çöllerin devesine nispetle buz dağlarının kutup ayısını yaşatıyor; ve idraksizlik içindeki üstün idraki, korkunç bir ahmaklık aczi halinde ortaya döküyordu. Ona sordum: - Sen öldükten sonra senden ne kalacak?.. Bir köşede pinekleyen, nasırlı ve çarpık ayaklarının şeklini almış iskarpinlerini gösterdi: - Bunlar kalacak!.. Ne kadar yalnızız, ne kadar yalnızız!..(Paskal)ın dediği gibi: «Yapayalnız ölürüz!» Yapayalnız yaşar ve yapayalnız ölürüz! İşte bu yalnızlığı kökünden giderici ve büyük visâle erdirici yol... Onun ilk çilesi içindeydim.
ASIL KIYAMET...
- "Necip Fazıl'ın şiirinde, asıl kıyamet, iç dünyamızda olup biten kıyamettir. Değişim ve oluşum içteki bir ilerleyiş içindir. Bunun için şair: "Boşuna gezmişim yok tabiatta / İçimdeki kadar iniş ve çıkış" demektedir. İnsanın çektiği ruh çilesi ona, "bir kanlı şafakta, yepyeni bir dünya hediye edecektir". Çekilen düşünce ızdırabı, peşin öğretilerden insanı kurtaracak ve insan "hakikat"ı anlatılmaz azap ve çileler sonunda bulacaktır. İnsan ruhu, bu merhalelerden, akrep kıskacını andıran zehirli iç sancılarından geçtikten sonra "İlâhî yapı"yı gören gözlere kavuşacak, atomların içindeki şenlikleri bile fark edeceği bir hissiyatın sahibi olacak, "Rabbi bilecek"tir..."
Sayfa 62 - 63, Necip Fazıl'ın Şiiri I, -Diriliş 1970- Diriliş yayınlarıKitabı okudu
NECİP FAZIL ve ÇİLESİ...
- "Necip Fazıl'ın Şiiri (çilesi), ilkin sükûnetli bir yaz akşamı gibi başlıyor, sonra bir denizin dalgaları gibi içten içe girdaplaşıyor. İlkin bütün hayat yoğunluğunu toplayan ânlar canlandırılıyor, sonra eşyanın derinliği, sesin ötesi aranıyor. Ruhun ışıklı bölgelerine iniliyor, yavaş yavaş ölüm, öldükten sonra dirilme, şiiri dört yandan sarıyor. Ölü, yaşayanı içinden aydınlatıyor. Zaman, bir sürekli ızdırabın şuurudur. "Tende acısız yatan bir bıçak"tır. Hakikat, zaman ve eşya "ben"in çevresinde, yaradılış hikmetinin doğurduğu sonsuz yüce duygularla bilinmezliğin meydan verdiği korkunç acılar arasında asılı lambalar gibi, bir ışığı, bir gölgeyi getiriyor. Bu sonsuz neşe ile büyük acı, en büyük kaynaşma hâline "Çile"de ulaşıyor..."
Sayfa 53 - Mehmet Âkif, Yahya Kemal ve Necip Fazıl, -Diriliş 1970- Diriliş yayınlarıKitabı okudu
Ne kadar yalnızız, ne kadar yalnızız!.. pascal'ın dediği gibi: <<Yapayalnız ölürüz!>> Yapayalnız yaşar ve yapayalnız ölürüz! İşte bu yalnızlığı kökünden giderici ve büyük visâle erdirici yol... Onun ilk çilesi içindeydim.
Reklam
Necip Fazıl'ın Adnan Menderes hakkında düşünceleri;
"Adnan Menderes: O, çilesi çekilmiş olarak hiçbir dünya gö­rüşüne bağlı değildi. Sıralayalım: İslam... Sosyalist... Ko­münist...• Liberal... Demokrat... Otokrat... Bunlardan hiçbiri değildi. Partisinin adı 'Demokrat' olduğu halde, tarihi ve felsefesi kendisince tam hazmedilmiş olarak o da değil­di. Birçoklarınca birbirinin aynı sanılan, fakat biri fertçilik, öbürü halkçılık manasına gelen liberalizm ve demokrasiden Menderes'in anladığı, yine birçokları gibi, kaba ve ablak bir hürriyet rejiminden başka bir şey değildi. Kültürü, asla bilgi satıcılığına vurmaksızın ve bildiğini bilgi hassasına çevirmiş ve kanına karıştırmış olarak yerindeydi ama bu bir orta mek­tep planının üstünde sayılamazdı."
Sayfa 313 - Necip Fazıl Kısakürek, a.g.e, Büyük Doğu Yayınları . 56,57, 44 2.
NECİP FAZIL VE ADNAN MENDERES Adnan Menderes, Necip Fazıl'ı, her zaman, hem maddi, hem düşünsel anlamda korur. Necip Fazıl, “Benim Gözümde Menderes' adlı bir kitap yazar. Menderes için şunları söyler:'yarı taşralı bir şıklık heveslisidir. Tam bir İzmir zarifi tipidir?(...)'O, çilesi çekilmiş olarak hiçbir dünya görüşüne bağlı değildi. (...) Menderes: her kusurunu peşinen bağışlamak, meziyetlerini de büyütmek zorunda olduğumuz adam! (...) 'Adnan Bey bir muammadır! Necip Fazıl'ın Menderes'le ilişkisi her zaman temkinli ve mesafelidir. Menderes'le, 1952- 1960 arası yaklaşık 10 kez görüşürler. Son görüşmeleri, Yassıada'dadır. Necip Fazıl, tanık sandalyesinde; Menderes sanık sandalyesindedir. Necip Fazıl'ın 'O Zeybek şiirinde anlattığı 'O Zeybek' Adnan Menderes'tir. Büyük Doğu'nun günlük bir gazete olarak çıkmasını bizzat Menderes ister. Örtülü ödeneği gazetenin emrine açar. Necip Fazıl da, Büyük Doğu davâsına Menderes'i kazanmak ister. Gazetenin ilk aylarında 'Menderes'e Hitap' başlığıyla üç başyazı kaleme alır. 1952'de, Büyük Doğu'nun kapatılma emrini Adnan Menderes'e verdirten Celal Bayar'dır Necip Fazıl'a göre. *** 'Necip Fazıl, gençliğinden beri hiçbir partinin ve kampın içinde (doğrudan) yer almaz. Kendisi, kamp ve kadro kurar. Bugün onun fikir ve inançlarını sürdüren bir cemaat olduğu da sosyal bir vakadır!'' Adnan Menderes'ten Recep Tayyip Erdoğan'a dek; Necip Fazıl, fikir ve inançlarıyla Türk siyasi hayatının hep içerisindedir.
Ne kadar yalnızız, ne kadar yalnızız!.. (Paskal)ın dediği gibi: Yapayalnız ölürüz! Yapayalnız yaşar ve yapayalnız ölürüz! İşte bu yalnızlığı kökünden giderici ve büyük visâle erdirici yol…. Onun ilk çilesi içindeyim.
Sayfa 108 - Büyük Doğu YayınlarıKitabı okudu
105 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.