"Işıltılarıyla ileriye yönelmiş gözlerini, solgun
Ve beklentiyle titreyen, uzatılmış dudaklarını.
Aşkın fazlalığıyla ağırlaştı ve bulandı
Güçlü yüreği. Ürperen uzuvlarını yukarı kaldırdı,
Hızlanmış nefesini sakinleştirdi ve kollarını açtı
Onun inip kalkan göğsüyle tanışmak için: o geri çekildi
Bir süre, sonra teslim olarak karşı konulmaz hazza,
Çılgınca jestlerle ve kısa, soluksuz bir çığlıkla
Eriyen kollarının arasına aldı Şair'in bedenini."
Antik diyarlardan bir gezgine rastladım.
İki büyük ve çıplak taş bacak, dedi;
Duruyor çölün ortasında dikili.
Hemen yanında, kumların üzerinde,
Yarısı yere gömülmüş bir çehre;
O çatık kaşları ve soğuk dudakları
Belli ki, onu çok iyi resmetmiş heykeltıraşı.
Öykünen bir el ve besleyen bir yürek ile,
Öyle bir damgalamış ki tutkuları o cansız şeylere,
Dayanabilmeyi başarmış ta bu güne.
Kaidesinde ise şu sözler yazılı:
"Benim adım Ozymandias, kralların kralı;
Eserlerime bak ki, bilesin haddini."
Fakat hiçbir şey kalmamış geri.
Ve o yok olmakta olan harabenin dört bir yanında,
Yalnız ve dümdüz kumlar uzanıyor uzaklara.
*Kaynaklara göre II. Ramses'in (ra + moses: ra'nın oğlu) diğer adıdır. Percy Bysshe Shelley kendisine ithafen aynı isimle bir şiir yazarak, "Dünya Sultan Süleyman'a bile kalmadı" minvalinde bir nazım kaleme almıştır.
biz önce ve sonra bakarız,
olmayanı göresimiz gelir:
en içten kahkahamız
biraz acı yüklenmiştir;
en tatlı şarkılarımız, en kederli düşünceyi dile getirenlerdir.
percy bysshe shelley, "bir tarlakuşuna"
Percy Bysshe Shelley, Anarşinin Maskesi, çev. Furkan Çirkin, Fihrist Yayınları, 2022, 82 s.
"Baş edilmez bir sayıyla ve Aslanlar gibi kalk
Kır zincirlerini ve parçalarını toprağa fırlat
Her parça yüzüne serpilen bir su damlası olsun
Uyan ve bitsin uykun
Onlar az – sen çoksun
Percy Bysshe Shelley’in (1792-1822) Anarşinin Maskesi (1819) başlıklı şiiri, İngiltere’deki Peterloo katliamından sonra kaleme alınan ve pasif direnişi düstur sayan önemli bir çalışmadır. Eser, sefalet içindeki halka karşı yapılan katliamların başrolünde yer alan zorba yöneticilere ve örgütlü dine saldırmakla birlikte kapitalizme getirilen ilk eleştirilerden biridir. Shelley’in şiirinde ele aldığı sorunlar iki yüz yıl sonra dahi güncelliğini korumaktadır. İran’da Masha Emini’nin hayatını kaybetmesi üzerine kitlesel görünürlüğü fark edilmeye başlayan kadın hareketi ve despotik hükümetin halka yaptığı katliam; belirli ölçüde Türkiye, Macaristan, Hindistan ve Sri Lanka gibi birçok ülkede yakın geçmişe ait benzer hareketler ve otoriter hükümetler tarafından gerçekleştirilen karşı müdahaleler Shelley’in şiirinin güncelliğini bir kez daha göstermekte."
-Murat Gencay
k24kitap.org/her-sey/romanti...
"Baş edilmez bir sayıyla ve Aslanlar gibi kalk
Kır zincirlerini ve parçalarını toprağa fırlat
Her parça yüzüne serpilen bir su damlası olsun
Uyan ve bitsin uykun
Onlar az – sen çoksun"
(Percy Bysshe Shelley, Anarşinin Maskesi)
Percy Bysshe Shelley’in (1792-1822) Anarşinin Maskesi (1819) başlıklı şiiri, İngiltere’deki Peterloo katliamından sonra kaleme alınan ve pasif direnişi düstur sayan önemli bir çalışmadır. Eser, sefalet içindeki halka karşı yapılan katliamların başrolünde yer alan zorba yöneticilere ve örgütlü dine saldırmakla birlikte kapitalizme getirilen ilk eleştirilerden biridir. Shelley’in şiirinde ele aldığı sorunlar iki yüz yıl sonra dahi güncelliğini korumaktadır. İran’da Masha Emini’nin hayatını kaybetmesi üzerine kitlesel görünürlüğü fark edilmeye başlayan kadın hareketi ve despotik hükümetin halka yaptığı katliam; belirli ölçüde Türkiye, Macaristan, Hindistan ve Sri Lanka gibi birçok ülkede yakın geçmişe ait benzer hareketler ve otoriter hükümetler tarafından gerçekleştirilen karşı müdahaleler Shelley’in şiirinin güncelliğini bir kez daha göstermekte.
-MURAT GENCAY
k24kitap.org/her-sey/romanti...
Anarşinin MaskesiPercy Bysshe Shelley · Fihrist Kitap · 202261 okunma
Bir kişiye hasta muamelesi yaparsanız o kişi nefretle dolar. Sevgi besleyen kişiye onu hor görerek davranın; sebebi ne olursa olsun, kimliğini reddetmesine neden olursunuz.
Hiçbir insanin kendini tatmin edebileceğinden fazla mülk edinme hakkı yoktur. Zenginlerin fakirlere verdiği sadaka, milyonlarca insan açken, mükemmel bir iyilik değil kusurlu bir haktır.
Ne kişinin dini görüşü sizinkinden ne kadar farklı olursa olsun, onu yine de sevin. Tataristan ya da Hindistan' da doğmuş olsaydınız sizin görüşünüz de çok farklı olurdu.