Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur
300 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
3 günde okudu
Başarılı
Kitap birçok kaynaktan faydalanılarak derlenen Türk şaman efsanelerinden oluşuyor. Kitabı okumadan önce Türk mitolojisine ve Türk şamanlığına dair temel bilgilere hakim olmak gerekiyor, bu bilgiler doğrultusunda kitap daha anlaşılır hale geliyor. İçerisindeki metinler şamanların kendilerinin ve onları gözlemleyenlerin anlattıkları efsaneler ve memoratlar. Prof. Dr. Fuzuli BAYAT derlediği bu metinlerin kaynaklarını eksiksiz bir şekilde biz okuyuculara sunmuş. Türk şamanlığı ve Türk mitolojisiyle ilgilenen okuyucular için başlangıç aşamasında gayet yeterli bir kitap. Bu alanla ilgilenen tüm okuyuculara tavsiye ederim.
Türk Şaman Metinleri
Türk Şaman MetinleriFuzuli Bayat · Ötüken Neşriyat · 201974 okunma
187 syf.
8/10 puan verdi
·
8 günde okudu
Şamanlık inancına göre ilk olarak kadın şamanlar vardı. Klasik şamanlık inancına göre seçilmiş olan kadın şamanlar ruhlarla çevrelenmiş dünyamızda bizleri koruyan, gözeten ve ötekilerin mesajlarını bizlere ileten kişilerdir. Rüzgârla, dağla, ağaçlarla konuşabilen içi ve dışı ruhlarla dolu bir varlık olan kadın şaman, dünyayı algılamada ve anlamlandırmada büyük bir görev icra etmiştir. Kadın, Sibiryalı bir halk olan Çukçi atasözünde denildiği gibi, doğası itibarı ile şamandır veya doğal olarak şamandır. Sadece Çukçiler değil, birçok kavim de kadınları ilk şaman olarak kabul eder. Kadın, doğumun efendisi olması, dünyaya yeni bir can getirmesi, yavrularıyla ilgilenmesi ve birlikte yaşama zorunluluğu itibarıyla toplumun biyolojik ve tinsel merkezi durumuna gelmiştir. Kadının doğurganlığı onun kutsanmasını sağlamıştır. Bundan başka bazı özel durumlar kadınların karanlık güçlerle de ilişki ve temas halinde olduğu inancını doğurmuştur. Ayrıca sözlü gelenekler, arkeolojik kazılar ve tarihî veriler kadınları şifacı, otacı, kâhin, falcı, kendinden geçen dansçı, kozmik yolcu olarak gösterir. Kadim Türklerin mitolojik, kozmolojik ve kozmogonik kültür mirasıyla ilgili birçok eser kaleme alan Prof. Dr. Fuzuli Bayat’ın kadın şamanlık olgusunu incelediği bu çalışması da Türk kültür varlığı bağlamında, yani somut verilere dayanılarak hazırlanmıştır.
Türk Kültüründe Kadın Şaman
Türk Kültüründe Kadın ŞamanFuzuli Bayat · Ötüken Neşriyat · 2015257 okunma
Reklam
Bir ara açtığım ama kullanmadığım blog sayfamdan
Çoğunu okumadım sağdan soldan derledim: Aşkın Şehidi - Ahmet TURGUT (Bozkırın Sırrı Türk Peygamber romanını öneririm) Aşkın Elçisi - Ahmet TURGUT Aşkın Secdesi - Ahmet TURGUT
332 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
5 günde okudu
"Basit bir savunma yöntemiydi benimki aslında. Zihnimdeki boşluktan rahatsız olunca, kimse daha güzel bir hikâye anlatmadığı için kendiminkine inanmayı seçmiştim (sf.22)." "İnsan tek başına delirmiyor. Bu yolda ona yardım edecek birileri mutlaka çıkıyor (sf.116)." Benim için kitabı anlatan iki alıntı ile incelememe başlamak
Misafir
MisafirNermin Yıldırım · Hep Kitap · 20181,710 okunma
Anadolu'nun Türk yurdu haline getirilmesinde ve İslamiyet'in yayılmasında büyük hizmetleri olan Bayat boyundan, büyük şah­siyetler yetişti. Oğuz elinin büyük manevi şahsiyeti Dede Korkut (Korkut Ata), şair Fuzülî, Cem Sultan adına Osmanlı hanedanı­nın eski atalarına dair Cam-ı Cem-Ayin adlı eseri yazan Mahmud oğlu Hasan, Bayat boyundan yetişen ünlü şahsiyetlerdir. Türk Tarih Kurumu eski başkanı Prof. Dr. Yusuf Halacoğlu'nun da dediği gibi, "Fuzüli'yi Kürt yapmak için, tüm Bayat boyunun da Kürt yapılması" gerekir. Eğer Kürt ideologlar bir ismin önüne Kürt veya Arapça yazılıyorsa 'el-kürdi' kelimesini koyarak önemli kişileri Kürd yapmakla teselli buluyorlar ve komplekslerini tat­min ediyorlarsa, varsın bildikleri gibi yapsınlar.
Sayfa 248 - pdfKitabı okudu
"Şah İsmail, Türk'ün ruhunu iyi bildiği gibi onun nasıl bir devlet istediğini de iyi bilirdi. Bütün hâllerde Şah İsmail'in tek amacı Türkçeyi zirveye çıkarmak, Türklüğü birleştirmek olmuştur." Prof. Dr. Fuzuli Bayat
Sayfa 105Kitabı okudu
Reklam
Prof. Dr. Fuzuli Bayat
Şah İsmail, Türk’ün ruhunu iyi bildiği gibi onun nasıl bir devlet istediğini de iyi bilirdi. Bütün hallerde Şah İsmail’in tek amacı Türkçeyi zirveye çıkarmak, Türklüğü birleştirmek olmuştur.
Sayfa 105 - Fuzuli Bayat, Göçebe İdeolojisi-Oğuzculuk Bağlamında Şah İsmail Fenomolijisi.Kitabı okudu
KAM DAVULUNDAKİ RİTMLER KAM, tarihsel içrek bilgilerin taşıyıcısı, ruhsal ve doğasal dengenin koruyucusu, görünen ve görünmeyen dünyaların ilişkilendiricisi, ruhların yönlendiricisidir. Gök Tengri, Tengrizm , İlk çağlarda, örgütsüz, propagandasız , kitapsız, yayılmacı <cihat> fikri olmıyan, karşı tarafı ötekileştirmeyen , politika,
183 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
Bu eserde; en eski tarihî devirlerden ortaçağlara ve modem döneme Türkler ve İskitlerin aynı topluluğa mensup halklar olduğudur. Konar-göçer, atlı-savaşçı ve kısmen zaman içinde yerleşik hayata geçmiş Türk-lskitlerin konar-göçer yaşam tarzı unsurları ve eklemeli dilleri üzerinden delillendirmeye çalışmaktadır. Kıl çadırları, araba-evleri, ete
Kültür Tarihi Açısından İskit-Türk Aynılığı
Kültür Tarihi Açısından İskit-Türk AynılığıEmine Sonnur Özcan · Selenge Yayınları · 201615 okunma
Bu şiirde Erlik’in kızını kötülüğe davet eden ve kötülüğü cehennemin karanlığı ile tasvir eden bir anlatım görmekteyiz. Prof. Dr. Fuzuli Bayat’ın Türk Mitolojik Sistemi kitabında Erlik, Türeyiş Mitinin Altay varyantında da geçmektedir. Kadını yaratan Maydere ona can veremediği için Ülgen’in gelmesini beklerken Erlik bu durumdan faydalanır. Kadına kendisi can vererek insanın yapısıyla oynar. Erlik Maydere’nin yokluğundan faydalanarak demir komus adlı musiki aleti ile dokuz dilde üfleyerek kadına ruh verir. (Bayat, 109-110). Başka bir anlatıma göre de Erlik sadece kadını değil Maydere’nin yarattığı erkekleri de tahrip eder. Mitte belirtildiğine göre, Maydere insana sadece şekil verir, can veremez ve Ülgen’in yardımına başvurur. Erlik bu durumdan faydalanır ve insanın yanındaki bekçi köpeği kandırarak kadın ve erkeğin ruhlarını değiştirir. (Bayat, 111).
Reklam
Köroğlu, Türk destan geleneğinde mitolojik kahramandan destan kahramanına, “vergi” almış şaman'dan Hakk'tan gönlüne ilham düşen âşık'a, karanlık güçlerle savaşan alp'ten, insanları haksızlıktan koruyan kahraman'a, çiltanlarla, Hz. Hızır'la, Hz. Ali'yle, on iki imamla konuşabilen eren'e kadar sürekli statü değiştirerek varlığını sürdürmüştür. Köroğlu Destanı bütün Türk halklarının sözlü edebiyatında [ayrıca Kürt, Arap, Tacik, Gürcü, Acar (Gürcü dilinde), Ermeni, Afgan, Abaza folklorunda] mevcuttur ve sözlü gelenekte, bugünkü şekliyle tam dört asırdır icra edilen en önemli epik eseridir. Türklerin etno-siyasal birlik döneminde mevcut olan ancak Türklerin yayılmacılıklarıyla farklı coğrafyalarda, farklı toplumlarda bir biçimlenme geçiren Köroğlu Destanı en az 17 Türk ve 8 gayri-Türk halkın halk edebiyatında yazıya aktarılmış şekliyle mevcuttur. Bundan başka İngiliz, Fransız, Alman, Rus, Fars, Macar, Bulgar, Çek, Slovak dillerine de tercüme edilmiştir. Bir destanın bu kadar çok dile çevrilmesi de yalnız Köroğlu Destanı için geçerlidir. Prof. Dr. Fuzuli Bayat diyor ki: “Bu eserde Köroğlu Destanı'nın bütün varyantlarını ve kollarını bir araya getirmeye çalıştık ve Köroğlu fenomenolojisinin sırrını öğrenmek istedik. Bu destanla ilgili yazılmış eserlerin çok büyük bir kısmını inceledik ve sonunda halk edebiyatı araştırmalarında kullanılan yeni bakış açısından yola çıkarak destanın temelini veya folklor terminolojisi ile söyleyecek olursak arketipini oluşturan öğeyi ortaya çıkarmaya ve Köroğlu fenomenolojisinin sebeplerini açıklamağa çalıştık.”
380 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
5 günde okudu
Ötüken yayınlarından çıkan Mitolojiye giriş kitabını okudum ama burada malesef o kitap yok. Kitap ilk kez mitoloji konusuna yönelmeme rağmen,çok zevkli ilerledi. Dili çok sade fakat bazı terimlerin anlamlarına üşenmeyip bakmak gerekiyor. Mitoloji diyince kafam da hep beni iten saçmalıklar şekillenirdi fakat bu kitapta mit kavrami oyle guzel anlatilmis ki ,aslında okumayı seven ve yazınla uğraşan herkesin bir şekilde mitlerden (eski terimle esatirlerden) faydalanmış olduğunu ya da mit'in malzemelerine aşina olduğunu farkettim. Sayın Prof.Dr.Fuzuli Bayat,Mitoloji'yi Mısır ve İran kültüründeki soylencelerden toplayarak kendine yontmaya çalışan Yunanistan ve Avrupa'nın,Türk tarihine ait mit'leri bile Yunan-Roma mitolojisi adı altında nasıl bir kültürel bilinç olusturarak kültür çarpıkliğına sebep olduğunu arastirmalarla ifade etmis . Mit kavramının destan ,masal gibi halk bilimlerinden ayrılan yönlerini,örneklerini,tanımlarını akıcı bir kurguyla izah etmis. Yazına dair ilgi duyuyorsanız bu kitap kaleminizi oldukça besleyebilir. Yazarın diğer kitaplarını da okumayı düşünüyorum.
Türk Mitolojik Sistemi - 1
Türk Mitolojik Sistemi - 1Fuzuli Bayat · Ötüken Neşriyat · 200769 okunma
260 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
4 günde okudu
" Sayılarla matematikçi niçin oynuyorsa, şair kelimelerle ,nakkaş şekillerle,hatta bestekar sesleOnun için oynamaktadır: Eşyanın künhüne varmak ! Sanatçı ilk şekli ararken, birbirinden farklı sayısız kompozisyon elde etmiştir. Fakat o nerede ?" İslam sanatlarının estetiği üzerine bir deneme . Felsefi,mitoloji ,ilmi anektotlarla
Aşk Estetiği
Aşk EstetiğiBeşir Ayvazoğlu · Kapı Yayınları · 2013481 okunma