Varlık Ergen
#varlıkergen
varlikergen.combilimkurgukulubu.com adresinde yayımlandı:
1943 doğumlu şair, gazeteci ve yazar Zühtü Bayar, ömrünü edebiyata, inceleme çalışmalarına ve bilimkurguya harcamış yakın tarihimizin en önemli isimleri arasında. Yazıları ve öyküleri ülkemizin en köklü edebiyat dergilerinde (Varlık, Yelken, Soyut, Papirüs vb) yer
Hikâyeyi, bir bakıma, romanın kısa bir bölümü olarak da düşünebiliriz. Roman çok katlı bir apartmansa, hikâye tek katlı müstakil bir ev gibidir. Her iki tür de, aynı tekniği kullanır Ancak, hikâyede derin ruh tahlillerine gidilmez. Hayattan alınan bir kesit yoğunlaştırılır. Batılı bir yazarın deyişiyle hikaye hafif olmalıdır, ama tüy gibi değil, kuş gibi... Hikâyede söz konusu edilen kişiler azdır. Bir tek insan bile, hikâyenin varlığı için yeterlidir. İnsanlar arasındaki anlaşmazlık ve çatışma, hikâyenin temel unsurlarından biridir. Hikâye, Türk edebiyatında, 19. asrın ikinci yarısından itibaren görülmeye başlar. (Ansiklopedik Edebiyat Terimleri Sözlüğü,Turan Karataş)
Barbaros Hayrettin Paşa'nın hayatını anlatırken içerisinde sürükleyici aşk hikayeleri de barındıran çok hoş bir roman. Kitabın sonundaki denizcilik terimleri sözlüğü çabucak merak ettiğiniz kelimenin anlamına ulaşmanızı sağlıyor. Ayrıca en sondaki dönemin haritası da kitabın en iyi detaylarından biri.
Kitap bir sözlük olarak yazıldığı için bir çok terimden oluşmakta bazen bu terimlerin tanımlarını ayırmakta zorlam da bu yazarla ilgili değil edebiyat terimlerine olan uzaklığınızdan kaynaklanıyor. Ayrıca yazar terimleri açıklarken bir çok romandan örnek vererek neyi kast ettiğini açık bir şekilde örneklemiştir. Bu sözlüğü oluşturmak için bir çok külliyat ve yazarın ayrıntılı incelenmesini gerektirdiği hemen anlaşılıyor.
Öğretmenlere, öğrencilere, meraklı her insana gereken bir sözlük. Terimlerin anlam derinliklerini öğrenmek okuduklarınızı çok daha doğru ve derinlikli yorumlamamıza da yarıyor. O anlamda diğer sözlüklerin yanında bulundurmanın şart olduğuna inanıyorum.
Uzun emekler sonucu oluşturulmuş, terimlerin diğer dillerdeki karşılıklarını da içeren bir sözlük. Eften püften kitaplara ayrılan zamanımızı bu tür sözlükleri karıştırarak geçirmenin çok daha faydalı olduğunu görüyorum...
Roman, öykü ve şiir yazmaya heveslilere şiddetle öneririm...
tuğba çoşkuner edebiyat okumaları kapsamında öğrendiğim bir eser oldu. hakikaten bir sözlük. ben hayran olarak okudum. pek çok eser ismini buradan öğrendim. orhan pamuğun benim adım kırmızısını umberto eco'nun gülün adı kitabını bir önceki metin olarak aldığını öğrendiğimden beri iki kitabı birlikte okuma planım var. roman içi teknikler hakkında bilgi edinilebilicek çok zengin bir eser. içeriğindeki bilgiler dahilinde artık okuduğunuz bir kitabı daha kapsamlı ele almadan edemiyorsunuz. edebiyat severler için dönüp dönüp başvurulacak bir başucu kitabı.
Tıpkı Tanrı'nın, yarattığı dünyanın her yerine, her şeyine hakim olmasına karşılık dünyadaki hayatın içinde bizzat bulunmaması gibi ilahi anlatıcı da sonsuz gücüyle her şeyini bildiği ve nüfuz ettiği kurmaca dünyanın dışında kalır.
İlmek ilmek işlenmiş bir emek ürünü. Edebiyat sokağının her alanına ilgi duyan, ara sokaklarına yeri geldiğinde merkezine inmek isteyen, yazarlık düşünen, nitelikli okumalar yapmak isteye herkesin okuması gereken bir kitap.
Bitti deyip kitaplığınıza bırakıp ben zaten okudum denilecek eser değil, ara ara okumak gerek. Terimleri iyice sindirmek gerek.
İçerisinde terimleri anlatırken yazarlara, eserlerine ve alıntılarına denk geleceğiniz güzel bir eser iyi okumalar.
Kitabı güzel bir grupla edebiyat okumaları yaparken okuduk. Tuğba Coşkuner hocamıza da çok teşekkür ediyorum. Güzel bir eserle tanışmamıza vesile oldu.
Edebiyat okumaları yaptığımız bir grup ile başladık. İçerisindeki terimleri bağlantılı bir şekilde parça parça okuduk. Okuduğumuz eserlerdeki teknikleri örnekler halinde görmek ve terim karşılığını bilmek güzel oldu. Farklı bir bakış açısıyla okumaya devam ediyoruz. Edebiyat alanında bir şeyler üreten ya da eleştiri yazısı yazan kişilerin elinde bulunması gereken bir kitap. Okurken hiç bitmeyecekmiş gibi geldiği zamanlar da oldu tabii. Ama bu da benim zihin yorgunluğumdan olsa gerek. Genel manada çok kaliteli bir eser.
Romanda figürlerin iç dünyalarını aracısız ve bütün karmaşasıyla aktarmak amacıyla, çağrışıma dayalı olarak birbirini izleyen ilintisiz cümleler şeklinde uygulanan bir tekniktir. 'İç konuşma'nın düzensiz hâlidir, denilebilir.
"uyudu" diyorlar
Oysa hatırlatmaktadır o:
Bir bir hatırlıyor; dinlediklerini hatırlıyor; gördüklerini hatırlıyor;
Deliliklerini hatırlıyor; gerçek doğuşunu hatırlıyor:
Şimdi Uludağ'dan da büyük ve yüklü bir hatıralar dağıdır Osmancık:
Tarık Buğra- Osmancık
Bir yazarın kalemiyle farklı zamanlarda yazılmalarına rağmen aksiyon ya da düşünce örgüsü bakımından birbiriyle bağlantısı olan ve böylelikle devamlılık barındıran romanlar için kullanılan terimdir.
Fethi naci'nin sözleriyle"otuz iki yıl gibi büyük bir zaman dilimi içinde yayınlanan dört cilt ince memed'de Yaşar Kemal hep aynı üslubu,hep aynı roman tekniğini kullanır. bu yıllarda yazdığı öbür romanlarda anlatı biçimi değişir, ince memed'lerde hep aynı"