Sayfalardan Esintiler

Sayfalardan Esintiler
@sayfalardanesintiler
Arşiv Ocak 2014 - 2022
Mısır, Asya'daki eski düşmanları Hititler, Ugarit ve Amurru'yla dostluk ilişkisini sürdürür. Merneptah saltanatının ilk yıllarında kıtlık çeken Hitit devletine tahıl göndererek yardım eder; ancak yavaş yavaş oluşmaya başlayan bir tehlike bir süre sonra Asyalı müttefikleri ortadan kaldıracak, Mısır'ın varlığını tehdit edecektir. Daha sonra Sardinya'ya adını verecek olan Şerden halkı Amarna döneminde Doğu Akdeniz kıyılarına ulaşır ve paralı asker olarak Mısır'ın hizmetine girer. Onları Karadeniz Bölgesinden gelen "deniz halkları" izler, bunlar arasında Şekeleş (daha sonra Sicilya'da görünürler), Luka (Likyalılar) ve Turşa (belki de Etrüskler) halkları da vardır. Kuzeyden gelen bu savaşçı halklar, çoluk çocuk göçen Libya kabileleriyle 1208 ilkbaharında birleşerek Mısır'a ortak bir saldırı düzenlerler. Batı deltada onları karşısına çıkan Merneptah'ın generalleri Buto yakınlarında 8000 kişinin öldüğü söylenen kanlı savaşta düşmanı püskürtürler. Bu zaferin anısına dikilen "İsrail Anıttaşı"nda, Mısır'ın egemen olduğu bölge ve halklar arasında, Kenan, Askalon ve Gezer'in yanı sıra ilk kez "İsrail" diye de bir kabilenin ismi geçer.
Sayfa 158 - Kabalcı Yayınevi - 2. BaskıKitabı okudu
Reklam
Genç kral (II. Ramses) ilk Asya seferinde kral Bentesina'nın ülkesi Amurru'yu Mısır egemenliği altına alınca Mısır'ın etki alanı yine Ugarit'e kadar uzanır. Hitit kralı Muvattali, Amurru'yu Mısırlılardan geri almak için tüm askeri gücünü kullanır. Güneyden gelecek Mısır ordusunu, 1274 mayısında uğruna bir çok savaş yapılan
Sayfa 155 - Kabalcı Yayınevi - 2. BaskıKitabı okudu
İkonakırıcı çeteler, Yukarı Nübye'deki Soleb gibi ücra köşelere varıncaya kadar ülkenin her yerine dağılır; Amon adıyla karşılaştıkları her yere, obelisklerin tepesine, sütunların altın kaplamalarının altına, arşivlerdeki çivi yazısı mektuplara bile keskileriyle zarar verirler. Hayvan biçimli tanrıların adı bu kadar sistematik bir biçimde yok edilemez, ama "tanrılar" hiyeroglifi bile zaman zaman bu öfkenin kurbanı olur. Eski tapınakların rahipleri ve onların muazzam servetlerinin başına ne geldiğini bilmiyoruz, onların kült görevlerinin yeni tanrının Memfis ve Nübye'de de yapılmaya başlanan tapınakları tarafından üstlenilmesi planlanıyordu. Din devrimi kralın saltanatın dokuzuncu yılında (1345-1344) tamamlanır. O zaman devletin resmi tanrısı Atom'a, eski tanrılar Harahti ve Şu'nun isimlerinden arındırılan yeni bir unvan verilir; bundan sonra tanrının tek geçerli adı Ra ya da Aton'dur. Böylece Akhenaton, İslam kadar radikal bir tektanrıcılık yaratır ve iktidara geldiğinde üstlendiği "Ra-Harahti başrahibi" konumundan, yeni bir öğretinin müjdecisi ve tanrı ile insanın tek aracısı konumuna terfi eder. Yandaşları, kraliyet ailesini ışıltılı güneş diski altında gösteren ev sunaklarının önünde dua eder, mezar yazıtlarında tanrının özünü bilen tek kişi olan kraldan aldıkları kişisel eğitimi vurgularlar. Amarna dini şu kısa kuralla tanımlanabilir: "Aton'dan başka tanrı yoktur ve Akhenaton onun peygamberidir."
Sayfa 147 - Kabalcı Yayınevi - 2. BaskıKitabı okudu

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Sevenin sevgilisinin kendisini isimlendirdiğinden başka bir ismi yoktur.
Sayfa 169 - Litera Yayıncılık - 4. BaskıKitabı okudu
Beni O'nun kölesi diye çağır Çünkü en şerefli ismim odur
Sayfa 169 - Litera Yayıncılık - 4. BaskıKitabı okudu
Reklam
Yusuf b. Hüseyin'in şöyle dediğini duydum: "Zünnun'un yanındaydım. Yanındaki insanlarla sohbet ediyor, insanlar ağlıyor, içlerinden bir genç ise gülüyordu. Zünnun ona 'Delikanlı! İnsanlar ağlarken seni güldüren nedir? diye sorunca delikanlı şu mısraları okudu: 'Tümü ateş korkusundan ibadet eder Kurtuluşu büyük bir haz sayıyorlar Benim cennet ve ateş hakkında bir fikrim yok Sevgimin karşılığında bir bedel istemem ben'
Sayfa 121 - Litera Yayıncılık - 4. BaskıKitabı okudu
Üzüntünün çoğu, seven ile sevgili arasında onu kendinden alıkoyacak bir şey gerçekleşmediğinde tezahür eder. Sevenin (sevgili ile veya emirleriyle) meşguliyet esnasında kaybolacak tek niteliği üzüntüdür.
Sayfa 99 - Litera Yayıncılık - 4. BaskıKitabı okudu
Sevgi karşısında Allah'ın ahlakıyla ahlaklanarak O'na kavuşmak üzere kendisine koşmalısın! Çünkü O, seni (senin O'nu sevmenden) önce sevmiştir. İşte bu da O'nun senin üzerindeki (kudret) elidir ve hiçbir zaman O'na denk olamazsın. Çünkü sevgi O'ndan başladıktan sonra, sevgiye karşı yapacağın her iş, başlangıçta sana yönelen bu (ilahi) sevginin sonucudur.
Sayfa 97 - Litera Yayıncılık - 4. BaskıKitabı okudu
Her gözde güzeli görmek sevgidendir.
Sayfa 89 - Litera Yayıncılık - 4. BaskıKitabı okudu
Seven sevdiğinin hükmü altındadır ve kendi kendini yönetemez.
Sayfa 89 - Litera Yayıncılık - 4. BaskıKitabı okudu
Reklam
Sevgi sevenin kendisidir, başkası değil!
Sayfa 69 - Litera Yayıncılık - 4. BaskıKitabı okudu