Altı çizildi
Kontrol toplumu Sakinleri dış baskı nedeniyle değil kendi iç ihtiyaçları nedeniyle iletişime geçtiği zaman mükemmüyor diye ulaşır yani özel ve mahrem alanı feda etme korkusu kendini utanmazca vitrine koyma ihtiyacına yenik düştüğünde
84 syf.
7/10 puan verdi
İnsan Manzarası; Şeffaflık.
Yine tanımı herkesçe farklılık gösterecek bir kelime; "şeffaflık". Bunun beraberinde dijital hayatın ve sosyal medyanın hayatımıza etkisini, rolünü gözönünde bulundurup eleştirdiğimizde, fikirlerimizi beyan etmenin gözetleme üzerindeki etkilerini de inceleyebiliyoruz. Misâl, bireysel özgürlüğün tanımını kendimizce yapmamızdaki toplumsal kontrol ve tepki gerilimi...Veya özgürlük nedir dediğimizde, tanıma gizli özne olarak "bencil"i kullanarak başlamak... Kısa ama derinlemesine bir inceleme; Şeffaflık Toplumu: Kitap, okurken düşündürecek, üzerine tartışılacak çok kavrama ve soruya pencere açar. Uzun inceleme yapmayı sevmem, kitap bölüm bölüm derinlemesine ele almış olsa da (hakediyor), sadece Teşircilik Toplumu ve Kontrol Toplumuna bir iki cümle: Teşircilik Toplumu; dijital çağın getirdiği teknolojik gelişmelerin insanın yüzünü ve kişiliğini yok ettiği, her şeyin açıkça sergilendiği bir toplumun oluştuğu, her şeyin pozitif olarak algılanması, toplumun pornografik bir nitelik kazandığını ve cinsel hazın yabancılaşmaya yol açtığını vurguluyor. Bu durumun, cinselliği ve aşkı yok ettiği ve insanların gerçek hazza ulaşmasını imkansız hale getirdiğinin altı çiziliyor. Kontrol Toplumu; özelinizi, mahreminizi kendi ihtiyaçlarınız nedeniyle yitirme- kaybetme korkusuyla sergileme ihtiyacı duyduğunuzu belirtiyor. Bu durumda mükemmelliğini ilan edenin kontrol toplumu olduğunu belirtiyor. Emeği geçenlere teşekkürler, keyifli ve istifadeli okumlar:)
Şeffaflık Toplumu
Şeffaflık ToplumuByung-Chul Han · Metis Yayıncılık · 20172,082 okunma
Reklam
Eylemler işlemsel (operasyonel) hale gel­diklerinde hesaplanabilir, yönlendirilebilir, ve kontrol edilebilir süreçlere tabi olduklarında şeffalaşırlar. Zaman, elimizin altın­daki bir şimdiler dizisi kertesine getirildiğinde şeffalaşır. Böy­lelikle gelecek de olumlulaştınlarak optimize edilmiş bir şimdi haline gelir. Şeffaf zaman kadere ve olaya yer vermeyen zamandır. (...) Şeffaflık toplumu aynının cehennemidir. (...) Şeffaflık ötekiyi, yabancıyı devre dışı bırakarak sisteme istikrar ve hız kazandırır. Bu sistemik zorlama şeffaflık toplu­munu hizaya getirilmiş bir toplum haline getirir. Totaliter yanı da buradadır (...)
“Günümüzde yerkürenin bütünü bir panoptikon durumuna doğru gelişme gösteriyor. Panoptikonun dışı diye bir şey mevcut değil. Bir topyekûnlük söz konusu. İçerisini dışarıdan ayıran bir duvar yok. Kendilerini özgürlük alanları olarak sunan Google ve sosyal ağlar panoptik biçimlere bürünüyorlar. Bugün gözetleme, genelde sanıldığı şekliyle *özgürlüğe saldırı* şeklinde gerçekleşmiyor. İnsanlar kendilerini daha ziyade gönüllü olarak teslim ediyor panoptik bakışa. Kendilerini soyarak ve teşhir ederek dijital panoptikonun oluşuna bilerek katkıda bulunuyorlar. Dijital panoptikondaki mahkûm aynı zamanda hem kurban hem faildir. Özgürlüğün diyalektiği işte budur. Özgürlüğün kontrol olduğu ortaya çıkıyor.”
Sayfa 72 - MetisKitabı okudu
84 syf.
·
Puan vermedi
·
6 saatte okudu
Söz konusu kitap
Şeffaflık Toplumu
Şeffaflık Toplumu
, dijital iletişim teknolojileriyle birlikte, iletişimin toplumu nasıl şeffaf bir yapıya büründürdüğünü ve bu şeffaflaşan iletişimin toplumu nasıl dönüştürdüğü üzerinde durmaktadır. ."Şeffaflık insanı camlaştırır. Şiddeti de buradadır. Sınırsız özgürlük ve iletişim topyekûn kontrol ve gözetime dönüşüyor. Sosyal medya da giderek toplumsallığı disiplin altına alan ve sömüren dijital panoptikonlara benziyor daha çok. Şeffaflık bir ideolojidir. Bütün ideolojiler gibi onun da mistik hale getirilmiş ve mutlaklaştırılmış olumlu bir çekirdeği vardır. Şeffaflığın tehlikesi de bu ideolojikleşmededir. Totalize edilirse şiddete yol açar.” -
Byung-Chul Han
Byung-Chul Han
kalemınden okuduk #sırasizde
Şeffaflık Toplumu
Şeffaflık ToplumuByung-Chul Han · Metis Yayıncılık · 20172,082 okunma
Dijital kontrol toplumu özgürlüğü yoğun biçimde kullanır. Bu da kendini gönüllü olarak ışıklandırma ve ortaya çıkarma sayesinde mümkündür sadece. Özgürlüğü sömürür. Kontrol toplumu, sakinleri dış baskı nedeniyle değil kendi iç ihtiyaçları nedeniyle iletişime geçtiği zaman mükemmelliğe ulaşır -yani özel ve mahrem alanı feda etme korkusu kendini utamazca vitrine koyma ihtiyacına yenik düştüğünde.
Reklam
Şeffaflık insanı camlaştırır. Şiddeti de buradadır. Sınırsız özgürlük ve iletişim topyekûn kontrol ve gözetime dönüşüyor. Sosyal medya da giderek toplumsallığı disiplin altına alan ve sömüren dijital panoptikonlara benziyor daha çok.
84 syf.
9/10 puan verdi
Şeffaflık Toplumu
#şeffaflıktoplumu #byungchulhan "Teşhircilik toplumunda her özne kendi reklam nesnesidir. Her şey sergi değeri ile ölçülür. Teşhircilik toplumu pornografik bir toplumdur. Her şey dışa çevrilmiş, ifşa edilmiş, çıplaklaştırıkmış, soyulmuş,ortaya serilmiş durumdadır. Teşhir etmenin aşırılığı her şeyi tüm sırlarından arınmış olarak derhal tüketilmeye açık bir meta haline getirir. Kapitalist ekonomi her şeyi sergilenme mecburiyetine tabi kılar...Erotik imalar deiktik değildir. Pornografi ne çekici ne de cilveli olmayıp bulaşıcı ve heyecanlandırıcıdır. Baştan çıkarmayı mümkün kılabilecek mesafeden yoksundur. Erotik çekicilikte ise zorunlu olarak mahrumiyetin olumsuzluğu mevcuttur." "GÜZELLİK BİR ÇÖMEZDİR, GECİKMELİ GELİR.."Teklifsizlik toplumu ayinleşmiş hareketlere ve tören biçimi verilmiş davranışlara güvenmez.."Şeffaflıkta aşkınlık yoktur. Şeffaflık toplumu ışık olmaksızın içini gösterir.... Şeffaflık toplumu sadece hakikatten değil görünüşten de yoksundur. Ne hakikat ne de görünüş şeffaftır. Tümüyle şeffaf olan tek şey boşluktur. Kontrol toplumu kişiyi ıslah etmeye yönelik bir kuruluştur. Hapishaneler, fabrikalar, tımarhaneler, hastaneler, okullar disiplin toplumunun tipik kurumlarıdır." dedikten sonra biz hangi toplum örneğine uyuyoruz anlayamadım.. Gözlemlerime göre bizim toplumda her başlığa örnek oluşturacak gruplar var
Şeffaflık Toplumu
Şeffaflık ToplumuByung-Chul Han · Metis Yayıncılık · 20172,082 okunma
Günümüzde "şeffaflık" sözcüğü hayatın tüm alanlarında kol geziyor -sadece siyasette değil ekonomi alanında da. Demokrasinin, enformasyon özgürlüğünün ve verimliliğin artması bekleniyor şeffaflıkla birlikte. Yeni dogma, şeffaflığın güven yarattığı şeklinde. Burada unutulan nokta ise şeffaflık konusundaki bu ısrarın "güven" kelimesinin anlamının büyük ölçüde hasar görmüş olduğu bir toplumda gerçekleştiği. ... Şeffaflık toplumu bir güven toplumu değil kontrol toplumudur.
Günümüzde yerkürenin bütünü bir panoptikon durumuna doğru gelişme gösteriyor. Panoptikonun dışı diye bir şey mevcut değil.Bir topyekûnlük söz konusu. İçerisini dışarıdan ayıran bir duvar yok. Kendilerini özgürlük alanları olarak sunan Google ve sosyal ağlar panoptik biçimlere bürünüyorlar. Bugün gözetleme, genelde sanıldığı şekliyle özgürlüğe saldırı şeklinde gerçekleşmiyor. İnsanlar kendilerini daha ziyade gönüllü olarak teslim ediyor panoptik bakışa. Kendilerini soyarak ve teşhir ederek dijital panoptikonun oluşuna bilerek katkıda bulunuyorlar. Dijital panoptikondaki mahkûm aynı zamanda hem kurban hem faildir. Özgürlüğün diyalektiği işte budur. Özgürlüğün kontrol olduğu ortaya çıkıyor.
Reklam
Şeffaflık toplumu tam da performans toplumunun mantığıyla hareket eder. Performans/başarı öznesinin karşısında onu çalışmaya zorlayan ve sömüren bir tahakküm mercii yoktur. O kendisinin efendisi ve girişimcisidir. Ama tahakküm merciinin yok oluşu gerçek bir özgürlüğe ve zorlamadan kurtuluşa yol açmaz, çünkü performans öznesi kendini sömürür. Sömüren aynı zamanda sömürülendir de. Fail ve kurban burada birdir. Kendini-sömürü, ötekili-sömürüden daha verimlidir, çünkü bir özgürlük duygusu eşliğinde gerçekleşir. Performans öznesi özgür, kendisi tarafından oluşturulmuş bir mecburiyete tabi kılar kendini. Kontrol toplumunun temelinde de bu özgürlük diyalektiği vardır. Kendini ışıklandırma ötekili-ışıklandırmadan daha etkilir, çünkü bir özgürlük duygusuyla birlikte var olur.
İnsanlar kendilerini daha ziyade gönüllü olarak teslim ediyor pa­noptik bakışa. Kendilerini soyarak ve teşhir ederek dijital panop­ tikonun oluşuna bilerek katkıda bulunuyorlar. Dijital panoptikondaki mahkûm aynı zamanda hem kurban hem faildir. Özgür­lüğün diyalektiği işte budur. Özgürlüğün kontrol olduğu ortaya çıkıyor.
Şeffaflık insanı camlaştırır. Şiddeti de buradadır. Sınırsız özgür­ lük ve iletişim topyekûn kontrol ve gözetime dönüşüyor. Sosyal medya da giderek toplumsallığı disiplin altına alan ve sömüren dijital panoptikonlara benziyor daha çok.
Platon'un ideal devleti için daha o zamanlardan zorunlu kılmış olduğu tiyatro ve taklit yasağıyla Rousseau'nun şeffaflık toplumu totaliter nitelikler kazanmıştır bile. Rousseau, buralarda "herkes, her zaman kamunun gözü önünde, birbirinin doğal denetçisi olduğu" ve "polis herkesi kolayca gözetleyebildiği" için küçük şehirlerden yanadır. Rousseau'nun şeffaflık toplumunun toplu kontrol ve gözetleme toplumu olduğu ortaya çıkar.
Sayfa 65 - İfşa ToplumuKitabı okudu
Alabildiğine gerçek ve kontrol altında olmasına rağmen sanal, gerçeğin bir taklidi, eski dijital yaşamlarımızın bir pastişi haline geldi.
Sayfa 105Kitabı okudu
Resim