Stalker(1979) vs Uzak(2002)
"Andrey Tarkovski'nin bu 1979 yapımı bilimkurgu şaheserindeki ana karakterlerin giriştiği felsefi yolculuk ile Ceylan'ın filmindeki iki adamın dünyevi varoluşsal devinimliği arasındaki paralelliğin de özlü bir göstergesidir."
Uzak'taki haliyle güler misin ağlar mısın dedirten Mahmut figürü akşamlarını evde televizyonda porno izleyerek geçirir; fakat sinir bozucu Yusuf İstanbul'daki amaçsız gezintilerinden, hiçbir sonuç getirmeyen aylaklıklarından (flanerie)döndüğünde kanalı değiştirir. Gene böyle durumlardan birinde, Yusuf sohbet umuduyla odada oyalanırken, Mahmut büyük rus sinemacı Andrey Tarkovski'nin Stalker/İz Sürücü filmini izler gibi yapar ve istenmeyen misafir en sonunda yatağa gider gitmez gene tercih ettiği kanala döner. Tarkovski'nin 1979 tarihli filminden anlık görüntüler tesadüfi değildir. Hatta iki kez ironiktir. Mahmut'un sinema sanatının şaheserleri yerine gizliden gizliye pornografiyi tercih eden bir sözümona sinemacı ve estet olduğunu anlamamızı sağladığı için, ve Tarkovski bir çok açıdan Ceylan'ın örnek auteur'ü olduğu için.
Reklam
Veya 1979 Stalker örneği
Kuşkusuz, Şey’e dair en iyi örnek, ‘The Thing’den tutun da nispeten güncel bir film olan ‘Similla’s Sense of Snow’a dek çeşitli filmlerde tezahür eden, bir başka evrenden gelen gizemli hortlak, alien, insanlık dışı fakat bir o kadar hayat dolu ve çoğu zaman kötü emelleri olan nesnedir.
Stalker ( 1979 )
"Vicdanım vejetaryenliğin herkesin desteğini kazanmasını istiyor. Bilinçdışım ise bir parça yumuşak et için yanıp tutuşuyor. Peki, ama ben ne istiyorum?"
Sayfa 247 - Alfa YayınlarıKitabı okudu
İnsan kendi geçmişini düşündüğünde daha nazik olur. - Stalker ( 1979 ) -
Sayfa 245 - Alfa YayınlarıKitabı okudu
İnsan kendi geçmişini düşündüğünde daha nazik olur.(Stalker - 1979)
Sayfa 245 - Alfa YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Kasabamız: Kasaba ve Mayıs Sıkıntısı
Uzak’taki haliyle güler misin ağlar mısın dedirten Mahmut figürü akşamları evde televizyonda porno izleyerek geçirir; fakat sinir bozucu Yusuf İstanbul’daki amaçsız gezintilerinden, hiçbir sonuç getirmeyen aylaklıklarından döndüğünde kanalı değiştirir. Gene böyle durumların birinde, Yusuf sohbet umuduyla odada oyalanırken, Mahmut büyük Rus sinemacı AndreyTarkovski’nin Stalker/İz Sürücü filmini izler gibi yapar ve istenmeyen misafiri en sonunda yatağa gider gitmez gene tercih ettiği kanala döner. Tarkovski’nin 1979 tarihli filminden anlık görüntüler tesadüfi değildir. Hatta iki kez ironiktir: Mahmut’un sinema sanatının şaheserleri yerine gizliden gizliye pornografiyi tercih den bir sözümona sinemacı ve estet olduğunu anlamamızı sapladığı için, ve Tarkovski birçok açıdan Ceylan’ın örnek auteur’ü olduğu için.