“Kavramları kullanırken bile kul olmak gerekir. ‘Etik’ yerine ‘ahlak’ diyeceksin. Kullandığın kavramlarda ve dilde Allahu Teala’yı tercih etmezsen, eylemlerinde de Allahu Teala’yı tercih edemezsin. Bunu bir türlü anlayamıyoruz.” •| Savaş Ş. Barkçin, “Çağrışımlar”.
Aşk nedir?
Aşk kelimesi, dilbilimsel olarak sarmaşık kökünden geliyor. Hakkında pek çok kitapta ve değişik ekollerde türlü görüşler var. Ben de bildiğimce bu konuyu irdeleyim genşler faydalansın dedim :)) Öncelikle aşk ile alakalı bilinen ilk yazımlardan olan
Güvercin Gerdanlığı
Güvercin Gerdanlığı
'dan başlamak istiyorum. Yazar İbn Hazm'a göre aşk ilahi bir şeydir. Endülüsün
Reklam
ŞEYH ABDÜLKADİR GEYLANİ HAZRETLERİNE GÖRE TASAVVUF "Tasavvuf, Allâh'a karşı sadık olmak, insanlara karşı güzel ahlaklı olmaktır."2 Başka bir sözünde de şöyle söyler: "Allâh'a karşı itaatkar olmak, dine sarılmak, gönlün temizliği, nefsin pâklığı, yüzün nûrû, sarf edilen çabaların değeri, vazgeçilen eziyetler, katlanılan
Şathiye nedir? Ömer Hayyam Şathiye duayenidir.
“Şath” kelimesi Arapça’da alaylı söz anlamına gelir. Tasavvufta ise sûfînin cezbe/coşku hâlindeyken (kendisinden geçtiği) bir sırada söylediği şeriata aykırı söz ve hareket anlamına gelir. Din ve tasavvuf gibi ciddi konulardan teklifsizce, alaycı bir dille ve iğneleyici bir üslupla söz eder gibi yazılan şiirlerdir. Genelde hece ölçüsü kullanılarak yazılmıştır. Kafiye şeması bakımından koşma ile aynıdır. Şathiyeler, bazı mutasavvıfların vecd (manevi sarhoşluk) halindeyken kendi iradeleri dışında söyledikleri sözlerdir. İrade dışı söylendiği için, bu hali tatmayan insanlar tarafından anlaşılmaması bir yana, bu sözlerin saçmalık olduğu biçiminde yorumlanma ihtimali bile vardır. Bu yüzden şathiye söyleyen bazı şairler, yaşadıkları toplum tarafından zaman zaman dışlanmışlardır. Hallac-ı Mansur ve Seyyit Nesimi’nin başına gelen üzücü olaylar bu yüzden olmuştur. Şathiyeler ilk bakışta İslami inanç açısından sakat, komik ve alaycı gibi görünür ama asıl özelliği şiirin arkasındaki düşüncedir. Bu şiirlerin düz anlamlarına değil de sembollerin ardındaki ifadelere bakıp yorumlandığında çok derin anlamlara sahip olduğu görülür. Dolayısıyla yorumlamak ve hatta anlamak için belli bir tasavvuf bilgisi gerektiren şiirlerdir. Bu tür şiirlerde aslında toplumun ve insanların eleştirisi yapılmakta ve tasavvuf kavramları anlatılmaktadır. Daha çok Bektaşi şairler tarafından söylenen şathiyelerde mecaz ve simgelerle dolu, anlaşılması zor, kapalı bir üslup vardır. Bu türün en başarılı temsilcisi Kaygusuz Abdal’dır.
CEMAATLERİN ‘SOSYETELEŞME’ TEMAYÜLLERİ
Dünyevileşmenin getirdiği bir hastalık olarak Son zamanlarda, kitapçıların vitrinlerinde, cemaatler hakkında yazılmış birçok kitap görüyoruz. Farklı görüşlerden birçok yazar, cemaatlerin siyasete ve sosyal hayata tesirlerini inceliyor. Hepsi meseleye farklı bir nokta ı nazardan bakıyor. Birçoğu, cemaatlerden son derece kötü bir dille
Kürtlerde Felsefe Geleneği
GÜRGÜN KARAMAN 1. “Kürtlerde Felsefe Geleneği”ni işlerken haliyle ilk önce felsefenin temel özelliklerini ve filozofun nasıl bir kişilik ve karaktere sahip olduğunu kendi yaklaşımımızla, fazla detaya boğmadan ortaya koyacağız. Tarih boyunca filozof ve felsefe üzerine sayısız tanımlar yapılmıştır. Burada bunları tekrar etmeyeceğiz. Yine kendi
Reklam
Tasavvuf inancında "mecazi" ve "hakiki" olmak üzere iki aşk anlayışı bulunur. Biri geçici olan, yani insanlara duyulan aşk; diğeri ise ebedi ve hakiki olan yani Tanrı'ya duyulan aşk olarak tanımlanır. "Zahir ile batın'a ulaşma" anlayışıyla insan, "Tanrı aşkı"nı insana duyduğu mecaz aşkında
SIRADAN VE SÜRÜDEN İNSAN OLMAMAK
Bu haftaki konferansımızda Yusuf Kaplan hoca bizlerleydi. Kendisinin insan, medeniyet, şehir, tasavvuf ... üzerine zihin açıcı, konuşmalarını dinleme fırsatına nail olduk. Yusuf hoca sözlerine şöyle başladı: "Dünyayı sürüleştirdiler ve bizleri de sıradanlaştırdılar." Ve şöyle devam etti "Genç adam isyan eder aksi takdirde genç
FELSEFE İLAHİYATÇININ NE İŞİNE YARAR? M.Ü. İlahiyat Fakültesi İslam Felsefesi Anabilim Dalı Başkanı ve Öğretim Üyesi İlhan KUTLUER Felsefe olmalı mı, olmamalı mı?” Felsefe, ilahiyatçının ne işine yarar? Kutluer, bu sorunun cevabını maddeler halinde şu şekilde açıklar: 1. si… Felsefe, İslam entelektüel geleneğinin marjinal bir olgusu değil,
32 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.