·
Puan vermedi
Daha önce Borges'e benzer bir şey okumamıştım. Fictions adlı koleksiyonundaki bazı eserler beni suskun, şaşkın ve hayretler içinde bıraktı. Bir insan nasıl böyle hayal gücü, bilgelik ve zekâ dolu hikâyeler yazabilir? Bir insan nasıl böyle dünyalar, böyle labirentler, böyle bulmacalar yaratabilir? Bu inceleme yazısında, bu kitabı incelemeye ve
Ficciones
FiccionesJorge Luis Borges · İletişim Yayınevi · 2013402 okunma
Efsane, bazı dinî veya felsefi inançların belirlediği gerçeklerin açıklanmasıdır, işte bu yüzden her efsanede soyut ve düşsel bir unsurun yanı sıra nesnel bir tarihsel bağlam bulunur; bu bağlam, var olan ve kendisini gerçeğe dönüştürmeyi amaçlayan (ve çoğunlukla bunu başaran), tıpkı Borges'in “Tlön, Uqbar, Orbis Tertius" öyküsündeki komplocu aydınların gerçek dünyaya dayattıkları düşsellik gibi, kolektif bir öznelliğin de merkezidir.
Sayfa 84 - Can Yayınları (Çağdaş)Kitabı okudu
Reklam
Tlön, Uqbar, Orbis, Tertius
Wiha hatibû bîra wî: *Copulation and mirrors are abominable. Di teksta Ansîklopediyê de wiha bû. Bi hizra yekî ji van gnostîkan, kaînata dîtbar îluzyonek bû, yan jî -mirov hîn misogertir bi nav bike -sefseteyek bû. Mirêk û bavîtî mekroh in ji ber ku ji wan zêde dibe û ji wan belav dibe.
Sayfa 14 - Avesta *Bi Îngilîzî: Gayîn û mirêk mekroh in.Kitabı okudu
203 syf.
10/10 puan verdi
·
15 saatte okudu
Borges'i okumak onun da inandığı düşlerin önüne çekilmek gibidir. O Ficciones'de öncelikle Menard karakterini yaratırken gerçekten de Don Quixote'yi onun dünyasında Cervantes’ten başkasının da yazabileceğine inanmıştır. Don Quixote'yi Wall Street’e oturtmaktan hiç çekinmemiştir. Kendi tabularına, politik görüşüne, felsefesine tamamen zıt
Ficciones
FiccionesJorge Luis Borges · İletişim Yayınevi · 2013402 okunma
Tlön, Uqbar, Orbis Tertius
Daha neredeyse işin başında, gerçeklik pes etti. Doğrusu, pes etmeye de dünden hazırdı. Bundan on yıl önce az çok düzenli görünen her simetrik yapı -diyalektik maddecilik, Yahudi düşmanlığı, Nazilik- insanoğlunun gözlerini kamaştırmaya yetiyordu. Durum böyleyken, kişi Tlön’e, bu en ince ayrıntılarına kadar belirlenmiş uçsuz bucaksız, düzenli gezegen düşüncesine nasıl olur da boyun eğmez?
Tlön, Uqbar, Orbis Tertius
"Yazarların birbirinden çalması diye bir kavram yoktur; bütün kitapların zamandışı ve anonim bir yazarın yaratısı olduğu saptanmıştır."
Sayfa 59 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Tlön, Uqbar, Orbis Tertius
Shakespeare'den bir dize okuyan tüm insanlar William Shakespeare'in ta kendisidir.
Sayfa 58 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Tlön, Uqbar, Orbis Tertius
Başka bir okul "tüm zamanın" çoktan sona ermiş olduğunu ve yaşamlarımızın da bir günbatımını andıran, kuşkusuz çarpıtılmış ve sakatlanmış bir anı ya da geriye döndürülmesi imkansız bir sürecin yansıması olduğunu söyler."
Sayfa 56 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Tlön, Uqbar, Orbis Tertius
"Tlön'deki okullardan biri, işi zamanı reddetmeye kadar vardırır; gerekçe olarak şimdiki zamanın belirsiz olduğunu, geleceğin 'şimdi'de varolan bir umuttan, geçmişinse 'şimdi'de varolan bir anıdan başka gerçekliği olmadığını ileri sürer "
Sayfa 56 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Tlön, Uqbar, Orbis Tertius
"Aynalar ve babalık tiksinçtir, çünkü her ikisi de bu evreni çoğaltıp, dağıtırlar."
Sayfa 48 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Tlön, Uqbar, Orbis Tertius
"İnsanın sayısını çoğalttıkları için aynaları ve çiftleşmeyi tiksinç saydığını hatırladı."
Sayfa 48 - İletişim YayınlarıKitabı okudu
Tlön’deki okullardan biri, işi, zamanı reddetmeye kadar vardırır; gerekçe olarak şimdiki zamanın belirsiz olduğunu, geleceğin ‘şimdi’de varolan bir umuttan, geçmişinse ‘şimdi’de varolan bir anıdan başka gerçekliği olmadığını öne sürer. Başka bir okul ‘tüm zamanın’ çoktan sona ermiş olduğunu ve yaşamlarımızın da bir günbatımını andıran, kuşkusuz çarpıtılmış ve sakatlanmış bir anı ya da geriye döndürülmesi imkânsız bir sürecin yansıması olduğunu söyler. Gene başka bir okul, evrenin tarihinin -ve onun içinde yaşamlarımızla, yaşamlarımızın, en sıradan ayrıntılarının- ikinci dereceden bir Tanrının, bir cinle haberleşmek üzere hazırladığı kutsal bir metin olduğunu söyler. Başka biriyse evreni, üzerindeki simgelerin hepsi de geçerli olmayan kriptograflara benzetir ve yalnızca üç yüz gecede bir olanların gerçek olduğunu savunur. Bir tanesi de, dünyada uyurken başka bir yerde uyanık olduğumuzu ve böylece bir insanın aslında iki insan olduğunu söyler. TLÖN, UQBAR, ORBIS, TERTIUS
....insanın sayısını çoğalttıkları için aynaları ve çiftleşmeyi tiksinç saydığını hatırladı. TLÖN, UQBAR, ORBIS TERTIUS
203 syf.
10/10 puan verdi
Ficciones, Borges ile tanıştığım kitap oldu. Olağanüstü çalışan bir beyne sahip olduğunu kim eserlerini okusa hemen anlar sanıyorum. Kısacık öykülerine inanılmaz anlamlar yüklemeyi başarmış. En sevdiğim öyküleri sırayla buraya listelemek istiyorum. Kitabın ilk hikayesini okur okumaz dumura uğradım: Tlön, Uqbar, Orbis Tertius. İçinde gizem barındıran kısacık ama son derece etkileyici bir ütopya öyküsü. Döngüsel Yıkıntılar: Varlığın, varoluşun sorgulandığı düşündürücü bir öykü. Babil Piyangosu: Kader algısını sorgulatıyor. Babil Kitaplığı: Evrenin kütüphane olarak tasarlandığı bir anlatı. Ölüm ve Pusula: Polisiye ve gizem dolu ama şaşırtıcı bir intikam hikayesi. Hiçbir şey göründüğü gibi değildir. Yahuda'nın Üç Değişkesi: Yahuda'ya bambaşka bir açıdan bakış.
Ficciones
FiccionesJorge Luis Borges · İletişim Yayınevi · 2013402 okunma
Tlön, Uqbar, Orbis Tertius
"Bu agnostiklerden birine göre gözle görülen evren bir yanılsama ya da (daha kesin bir deyişle) bir safsatadır. Aynalar ve babalık tiksinçtir, çünkü her ikisi de evreni çoğaltıp dağıtırlar."
Sayfa 48
20 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.