Marmara Kıraathanesi” anılarımdan:
Biz, İzzettin Şadan’ın son yıllarına yetiştik. Başında miadı dolmuş bir fötr şapka, elinde bir baston, üstü başı orta halliydi. Onun da ikinci adresi Marmara Kıraathanesi idi. Mal sahibi Mustafa Bey, her şeyi para için yapmıyordu; mesela camın kenarına konulan masalarda oyun yoktu. Mükrimin Halil İnanç, Nuri
Şamil, saldırmayı bildiği gibi geri çekilmeyi de biliyor ve kendine güvenini kaybetmiyordu. Geri çekilme emri vermesi, aşiretlerin gözündeki itibarına gölge düşürmüyordu. Savaşta böyle inişli çıkışlı durumlar olurdu. Rusların safına geçip sonra yeniden Şamil'e katılan aşiret mensuplarına, dönek gözüyle bakılmazdı. Böyle birçok durumda
Gazi Mustafa Kemal Atatürk'e suikast düzenlemekle suçlananlardan biri de Topal Osman. Ve bu suçu nedeniyle cesedi mezardan çıkarılıp ayaklarından asılarak halka günlerce teşhir edildi. Ama aynı Topal Osman’ın heykellerini dikip önünde resmî anma törenleri düzenleniyor. Utanmadan bir de iade-i itibar için mecliste milliyetçi ve siyasal islamcı vekillerce önerge veriliyor. Cidden gemiyi azıya almak diye buna denir.
_Türk savaşır, rus sevişir, yunan düşünür, arap da masal anlatır. Yunan
_Araplar kadar güzel masal uyduran, Farslar kadar güzel anlatan, Türkler kadar da bu masala inanan 2. bir millet yoktur. Azeri
_Bir yanlışı haklı çıkarmaya çalışmak, onu iki kat büyütür. Fransız
_Cahiller, okumuşların cevaplayamayacağı soruları sorarlar. İran
_Yılan
Kitap dostu arkadaşlarımla birlikte okuduk öyküleri. Birlikte okumak ayrı bir keyifti.
Mitat Enç’in Uzun Çarşı’nın Uluları adlı kitabında 22 öykü yer alıyor. Geleneksel anlatıya sahip karakter hikâyeleri bunlar. Gaziantep yöresinin gelenekleri, yapıları, söyleyiş tarzını içinde barındıran hikâyelerde dönemin zihniyetini net olarak görebiliyoruz.
Tanıdık yüzler diyemem elbet ama tanıdık kabirler, eserler, ezgiler çıkıyor her sayfada
Sunay Akın’ın Veda filminde hayat verdiği Kazım Karabekir,
Nice okulların isminde yaşayan Mareşal Fevzi Çakmak,
Trabzon Boztepe’de bembeyaz mermer altıgenin ortasında yatan Ali Şükrü Bey,
Giresun Kalesi’nde koca Türk Bayrağı’nın altında saklı gizli
– I –
Millî destanlar, tarihi vak’aları tasvirden ziyade milletin yüksek millî duygularını in’ikâs ettiren, tamamıyla ve yahut az çok tarihe müstenit bir ideal âlemi gösteren halk edebiyatı eserlerinden ibarettir. Millî destanlar (épopée) meselesini ciddi surette tetkik edenler Fransız (Roland), Alman (Nibelungen Lied), Rus ve Hintlilerin
Topal Osman'ı iyice doldurup Ali Şükrü Bey'in üzerine sürenler veya Ali Şükrü Bey'i öldürüp cinayeti Topal Osman'ın üzerine yıkanlar, her şeyi en ince ayrıntısına kadar planlamıştır: Ali Şükrü Bey'in Meclis'teki ateşli muhalefeti, zaman zaman Atatürk'e silah çekmeye kadar varan kontrolsüz tavırları ve