Hiçbir siyasal ya da toplumsal atılım, değişim ve yenilenme umut olmadan gerçekleşmez. Umut imkânsız bir sevda değil, imkânsızı gerçeğe dönüştürecek bir yol haritasıdır.
İbn Haldun ve Sosyoloji
Bir yazar O'nun için İslâm'ın Montesquieu'südür der. Çağının çok önündedir. Bir "değişim teorisi" geliştirmiştir. Yeni bilim düşüncesinin müjdecisi ve modern metodolojinin öncüsü olarak görülür... ...O'na göre, göçebeler, (bedeviler), şehirlilere (hazarilere) göre iyiliğe daha yatkındır. Çünkü bolluk, rahatlık, arzu ve heveslerine düşkünlük, şehir ahalisini iyilikten uzaklaştırır... (4) ...İbn Haldun'un kullandığı anahtar kavram asabiyettir. Grup duygusu (Group feeling) olarak da adlandırılan asabiyet (5), bir topluluk veya toplumun bireyleri arasındaki yardımlaşma ve dayanışmayı sağlayan, direnme ve atılım yapabilmeyi mümkün kılan toplumsal bağlılık duygusudur. (4) İbn Haldun; Mukaddime I; Çev. Ugan, Z.K.; Önsöz, MEGSB Yay. İstanbul, 1998, s.310. (5) Demir Ö; Acar, M.; Sosyal Bilimler Sözlüğü, Ağaç Yayınları, İstanbul, 1992, 25.
Sayfa 24 - Ekin Yayınları, 17. BaskıKitabı okuyor
Reklam
Tarihsel süreçte, tüm imkansızlıklara rağmen iktidarı ele geçirebilen sadece iki faşizm biçiminden bir tanesinin benzersiz yıkıcı (ama nihilist değil) potansiyele sahip bir ideoloji ile var olması, "Murphy Kanunlarının" özellikle grotesk ve trajik bir tezahürüdür. Faşist İtalya'nın başvurduğu Mazzinici squadrista ya da Roma imparatorluğu miti, Mosley'in Daha Büyük Britanya yaklaşımı, Degrelle'nin daha fanatik Rexistlerinin beslediği yeni bir Burgonya hayali ya da Akademik Karelia Topluluğu'nun geliştirdiği süper Fin ırkı anlayışı; bunların hiçbiri, Nazilerin Yahudisiz ırksal imparatorluk hayallerinin ima ettiği askeri şiddet ve ırksal zulüm ölçeğiyle kıyaslanamaz. Her ikisi de, savaşın patlak vermesiyle birlikte, Rusya'yı fethetmeyi ve Yahudileri fiziksel olarak dünya yüzeyinden silmeyi içerecek biçimde radikalleştiler ve tam bu noktada Üçüncü Reich emperyal hırslar ve sistematik barbarlık açısından Japon İmparatorluğu'nu bile geride bıraktı. NSDAP'ın, 1933'te iktidarı ele geçirdiğinde, toplumsal değişim programına da kattığı ve kısa süre sonra kazanacağı askeri-sınai güç ve fanatik destekle uygulamaya koyacağı kendinden menkul misyonu sapmaz bir kararlılıkla kovalayacak bir lidere sahip olması, milyonlarca insan için trajik bir durumdu.
Sayfa 362
Osmanlı'da Çocuk Pedagojisi
Asıl pedagojik değişim, bütün geleneksel toplumlarda olduğu gibi çocuğa verilecek ilk eğitim dinîdir. Ayrıca onun toplumsal kültüre uyumunu sağlayacak iki davranışın, itaat ve edebin öğretilmesi önamlidir. Her dinî topluluk bu eğitimi kendi sağlardı.
Sayfa 131 - Kronik kitapKitabı okuyor
Dünyanın giderek hızlanan değişimi içinde, başlangıçta edindiğimiz dünya görüşleri geçerliliğini bir ömür boyu sürdüremez oldu. Bu durum, her an oluşmakta olan yeni dinamikler doğrultusunda, dünya görüşümüzde de sürekli değişiklik yapma gereği beraberinde getiriyor. Yeni oluşumları fark etmeyenler ya da fark ettiği için halde eskiye tutunmakta direnenler, süregelen toplumsal, kültürel, politik, ekonomik ve diğer süreçlerin kenarında kalıp olan biteni kavramakta zorlanabiliyorlar.
Sayfa 10 - Metis Yayınları, 21. Basım, Aralık 2023Kitabı okuyor
442 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
8 günde okudu
"ZAMANSIZ" Nerede ve hangi zamanda yaşıyorum ben? Yoksa o zaman ile bu zamanın arasında kalmış bir zamansız mıyım? Eski zamanların İstanbul'una bir yolculuk yapmayı kim istemez ki? Değişen dünya, değişen insan, hızla ilerleyen teknoloji, bilim, yapay zeka vs.hayatımızı bir nebze kolaylaştırsa da iyiye, güzele dair ne varsa götürdü
Zamansız
ZamansızUmut Dikici · İkinci Adam Yayınları · 202320 okunma
Reklam
Anne ve babaların,konu çocuklarının eş seçimine gelince kafaları karışık. Kafaları karı­şık çünkü yoğun bir toplumsal değişim sürecinin içindeyiz ve boşanmaların giderek arttığı ve evli olanların mutluluklarını sorguladığı bir dönem yaşıyoruz.
ZAMANA ADAPTASYON
~KENDİMCE~ Milyarlarca yıl önce yaşamın başladığı dünyamızda insanın yeri yalnızca 300.000 yıl önceye dayanıyor. Milyarlarca yılda değişimler geçiren dünya gibi insan da 300 bin yılda birçok değişim geçirmiş; hem fiziksel hem de zihinsel olarak. Soyu tükenen birçok farklı canlı türü varken insan ise türünü devam ettirmeyi başarmış. Bu
Spartalılar yedi yaşına geldiklerinde bağımlı olmaya son vererek bir cesaret okuluna yerleştirilir ve orada birer kahraman, göz kamaştıran yenilmez savaşçılar olarak yetiştirilirlerdi. Oysa bugün aynı yaştaki çocuklar kederli yetişkinler ordusunun saflarına katılıyorlar. Çocuklardaki bu değişim gözle görülebilir. Oyun oynamanın keyfi, yeni yeni duyumsanan heyecanlar, uyum sağlayabilme ve cesaret gösterme, günden güne kıskançlık, haset, kin, nefret, endişe gibi insanlığın yakından tanıdığı duygularla; şikayet etmek, çene çalmak, saklanmak, yalan söylemek gibi anlamsız alışkanlıkların edinilmesiyle ve bunların yanında, kendi içsel çöküşlerinin birer maskesi olan buruşturdukları suratlarla yer değiştirirler. Bir çocuğun özgürlüğüne zarar vermek, onun düşlerine çırptığı kanatlarını kırmak, bugün içine düştüğü durumu göremeyecek kadar kör ve bedelini toplumsal binlerce sorunla ve sonunu felaketler ekonomisiyle ödeyen günümüz insanının ahlaksız tutumundan başka bir şey değildir...
Sayfa 323Kitabı okudu
Elias ortaçağda insanların kendilerini teknolojik ve ekonomik durgunluk batağından kurtarmaya başladıklarını belirtiyor. Takasın yerini giderek parayla alışveriş aldı, belli bir para biriminin geçerli olduğu ulusal toprakların genişlemesi de bu süreci destekledi. Romalılardan bu yana ihmal edilmiş yollar yeniden yapılıyor, böylece malların yalnızca sahillere ve ulaşıma elverişli ırmak kenarlarına değil, ülkenin iç bölgelerine de gitmesi sağlanıyordu. Toynakları parke taşlarından koruyan at nalları ve ağır yükleri çekerken zavallı hayvanı boğmayan boyundurukların kullanılmaya başlanmasıyla, atlarla taşımacılık daha verimli hale geldi. Ortaçağın sonlarına doğru tekerlekli arabalar, pusulalar, saatler, çıkrıklar, ayaklı dokuma tezgahları ve su değirmenleri de mükemmelleştirildi. Ve genişleyen zanaatkarlar zümresi içinde bu teknolojileri uygulayacak özel uzmanlık dalları gelişti. Bu ilerlemeler iş bölümünü ilerletti, artık ürünleri artırdı ve değişim mekanizmasının daha işlek çalışmasını sağladı. Yaşamın insanların önüne çıkardığı pozitif toplamlı oyun seçenekleri giderek artıyor, sıfır toplamlı yağmacılığın çekiciliği de azalıyordu. Fırsatlardan yararlanmak için, insanların gelecek planları yapmaları, dürtülerini kontrol altına almaları, duruma başkalarının gözünden bakabilmeleri ve sosyal ağlarını geliştirmek için gerekli diğer toplumsal ve bilişsel becerilerini uygulamaları gerekiyordu.
Reklam
Kadınların giyiminde Batılılaşmaya ve modernleşmeye karşı direniş güçlü olmuştur. Değişim, çok sonralan yaşanmıştır, bugün de olduğu gibi, hiçbir zaman erkeklerdeki orana ulaşamamıştır. Müslümanlann kadın ahlakı ile ilgili kuralları bu durumu oldukça kritik bir sorun ve sıkça gündeme gelen bir tartışma konusu haline getirmiştir. Atatürk bile erkekler için fesi ve geleneksel şapkaları yasakladığı halde, kesinlikle peçeyi yasaklamamıştır. Peçenin kaldırılmasını, erkeklerin başlıklarının kaldırılmasındaki gibi kanuni yaptırımlar değil, toplumsal baskı sağlamıştır. Kadın giyimindeki değişiklik süreci, başka konulardaki gibi farklı kadın gerçeklerini ortaya koymaktadır.
464 syf.
10/10 puan verdi
ÖZGÜRLÜK, EŞiTLİK, KARDEŞLİK YA DA ÖLÜM CUMHURİYETİ… İnsanlık ne kadar kan , ölüm, savaş görmüş “insanı kendinden korumak için” ne kadar acı, kin, hınç, intikam görmüş. Peki “DEVRİM” neydi: değişim, yenilik, anlaşılmak mı yoksa kan dökmek, intikam almak, ya da giyotin mi? Fransız Devrimi; toplumun al tabakasının aydınlanma yaşamasıyla ortaya çıkmış, köylü ve işçi sınıfının birleşmesiyle toplumsal olarak haklarını aramak için bütün şehri kan ve vahşetin içine atarak adeta bir şeytan gibi suçlu suçsuz ayırt etmeden halk herkesi cezalandırmıştır. Eserimiz, Tellson Bankasının temsilcisi Jarvis Lorry’nin 18 sene Bastille hapishanesinde suçsuz olarak yatan Dr. Manette’yi kurtmaya gitmesiyle başlar. Dr. Manette’nin güzeller güzeli Lucise adında bir kızı vardır, baba kız birbirlerinden habersiz yaşamaktadırlar. Lucise’nin kocası Darnay ise Fransa aristokratlarından soylu birisi fakat amcasının ölümüyle Fransa’dan kaçar, ismini değiştirerek İngiltereye yerleşir. Tabiiki en önemli karakter Mr. Carton kendini ve yaşamını sorgulayan ve Lucise’ye aşık akıllara kazınan en önemli karakter. Fransa’da insanları ruhları karanlık, acıları çok büyük ve intikam kaçınılmaz. Muhteşem bir eser kurgu,dil harika karakterler muazzam… Geçmişe dönüp insanlık kendini bulmak için ne fedakarlıklar yapmış kimlerden vazgeçip özgür kalabilmişler okudukça öğrendiğiniz ve hiçbir şeyin değişmediğini hissettiğiniz bir yerlerde yine acımasızca öldürülen masum halklar…
İki Şehrin Hikâyesi
İki Şehrin HikâyesiCharles Dickens · Can Yayınları · 202357,8bin okunma
iktidarı ele geçirenlerin hiçbir köklü değişim getirmediklerini, insanlığın köklü ve toplumsal bir yapıda yeniden yaratılması gerektiğini haykıran insanlar ortaya çıktı. Elbette bu çığlıkların yanında yıkıcı, çarpık birçok yargı da kendini gösterdi, ama burada önemli olan, umudun yeniden yeşermesi, inancın yeniden doğmasıydı.
Sayfa 392 - Yapı Kredi Yayınları
Aşkın içtiğimiz su gibi, doğal ve temiz olması için özgür ve paylaşılır olması gerekir, ancak maço erkek boyun eğme talep eder ve zevki yadsır. Yeni bir ahlak anlayışı ve günlük hayatta radikal bir değişim olmadan, tam bir serbestlik yaşanmayacaktır. Eğer toplumsal devrim yalan soylemiyorsa, yasalar ve gelenekler nezdinde, erkeğin kadın üzerindeki mülkiyet hakkını ve yaşamdaki çeşitliliğin düşmanı olan katı normları ortadan kaldırmalıdır.
Aydın’a göre özgürlük mücadelesi özgür bir toplum oluşmasından önemlidir “özgürlüğü elde etmektense onun için çalışıp savaşıp konuşmayı yeğler”. Ekonominin otomatikleşmesi işçinin, özgür bir toplumsa aydının değer duygusunu tehdit eder. Liderliğin asgari düzeyde olduğu toplumsal düzenler, Aydın’a cehennem gibi gelir. Aydın sıradışı insanların her gün sıradışı görevlerle uğraştığı toplumsal düzenlerin peşindedir. Kalbi fedakarlık, hürmet ve hayranlık ile çarpan bir toplum ister
1.500 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.