Friedrich Schiller

Friedrich Schiller

Yazar
7.8/10
51 Kişi
·
123
Okunma
·
69
Beğeni
·
4.185
Gösterim
Adı:
Friedrich Schiller
Tam adı:
Johann Christoph Friedrich von Schiller
Unvan:
Şair,filozof,tarihçi
Doğum:
10 Kasım 1759
Ölüm:
9 Mayıs 1805
802 yılında soyluluk unvanı alan Schiller; şair, filozof, tarihçi ve en önemli Alman dram yazarıdır. Yazdığı çoğu tiyatro eseri Alman tiyatrosunda başyapıt niteliğindedir. Schiller doğa tasvirli şiirlerin şairi olarak da gayet başarılı olmuştur, ancak asıl alanı düşünsel/didaktik şiirdir, çoğu yazara ilham olmuştur ve dramatik şiirleri en sevilen Alman balatları arasındadır.

Schiller; Wieland, Herder ve Goethe ile Weimar Klasiğinin en önemli dört yazarından biridir.
İnsanlar arasında yalnızca bir fark vardır: itaat etmek ya da hükmetmek!
Friedrich Schiller
Sayfa 130 - Can Yayınları
Çevremdeki her şey kaçıştan ibaret değil mi? Herkes telaş içinde yanındakini ite kaka kendine yol açarak hayat pınarından bir damla içip yine de susuzluğunu gideremeden yoluna devam ediyor. Gücümün yerinde olduğunu hissettiğim şu anda bile, ileride oluşacak bir yaşam benim yok olmama muhtaçtır. Bana kalıcı olan bir varlık gösterin, ben de erdemli olayım.”
Friedrich Schiller
Sayfa 96 - Can Yayınları
Dine dair bütün tasavvurlarında hep biraz korkutucu bir şeyler vardı, hatta dinin dehşetli ve katı yönleri, canlı hayal gücünü ilk önce ele geçirmiş ve orada çok uzun süre barınmıştı. Onun Tanrısı bir dehşet timsaliydi, cezalandıran bir varlıktı; Tanrı’ya ibadeti, köle misali korkudan titremek ya da bütün gücü ve cesareti söndüren körü körüne bir teslimiyetti. Din, sağlam bir beden ve çiçek açmış bir sağlığın daha da güçlü patlamalar yarattığı tüm çocukluk ve gençlik eğilimlerinin önünü kesmekteydi; din, genç kalbinin bağlandığı her şeyle mücadele halindeydi; dini asla kendisini rahatlatan bir şey olarak görmedi, aksine ona göre din yalnızca tutkularını bastıran bir kırbaçtı. Böylece giderek kalbinde dine karşı sessiz bir kin alevlendi, bu da kafasındaki ve kalbindeki saygılı bir inanç ile kör bir korkunun en tuhaf karışımını oluşturdu; aynı derecede nefret ve saygı beslediği bir efendiye karşı duyduğu direnç.
Friedrich Schiller
Sayfa 72 - Can Yayınları
Huzursuzluğu ıstırap vericiydi.
Hiçbir şey onu oyalayamıyor, hiçbir şeye dikkatini veremiyordu.
Tüm varlığı hummalı bir hezeyan içindeydi
112 syf.
·4 günde·9/10
Alman romantizminin önemli temsilcilerinden birisi olan Schiller’in bu eseri, döneminin sanatsever prensi Augustenburg’a gönderdiği mektuplardan oluşmaktadır. Yalnız bunlar alelade yazılmış mektuplar değil. Schiller 1793’te arkadaşı Körner’e yazdığı bir mektupta, prensle olan yazışmalarının kendi sanat felsefesini oluşturmak ve “güzel” kavramını oturtmak adına çok iyi iş göreceğinden dem vurmaktadır. Ayrıca prens ile birebir hiçbir münasebeti bulunmadığından konuyu en başından adım adım ilerleyerek belirli bir argümantasyon çerçevesinde sunmakta, bu da okuyucu için işleri kolaylaştırmasının yanı sıra metne bir kitap formatı kazandırmaktadır.

Kitabın içeriğine biraz değinecek olursak, Schiller’in amacının estetiğin ahlak ve siyasetten önce geldiğinin kanıtlanması olduğunu söyleyebiliriz. Çünkü Schiller’e göre insan sırasıyla doğa durumu, estetik durum ve ahlaki durum olmak üzere üç merhaleden geçmektedir. Dolayısıyla ahlaki ya da politik alanın uygunluğu ancak uygun bir estetik süzgeçten geçmek ile mümkündür. İnsan doğa durumunda sadece duyum dürtüsüne sahiptir ve kör tesadüflerin ürünü olarak oradan oraya savrulan bir “canlıdır”. Ahlaki durumda ise insan nesneye “biçim” veren, aktif bir özne olarak tesadüfi doğayı belirli kurallar çerçevesinde istediği kalıba sokan bir öznedir. İşte bu ikisinin arasında ise, nesnesi “canlı biçim” olan estetik durum vardır ve ancak buna erişmiş birisi vahşi ya da barbar olmaktan kurtulup insan seviyesine yükselir.

Ancak yazılanlardan hareketle kitabın çok güzel olduğunu düşünüp, başlamak isteyenleri büyük bir engel bekliyor: çeviri. Maalesef Melahat hoca, 1999 tarihli çeviride o kadar çok kullanımdan kalkmış kelime kullanmış ve anlamayı o kadar zorlaştırmış ki, resmen antik bir dilde metin çözümlemeye çalışır gibi adım adım ilerleyebildim. Örneğin güdü yeri “içtepi”, soy ya da tür yerine “nev”, form ya da biçim yerine “şekil” gibi birçok eski ya da anlamı karşılamayan kelime kullanılmış. Ayrıca cümle yapıları bana inanılmaz bozuk ve uzun geldi. Lakin kitabın Türkçe’de başka çevirisi yok, bu neden Schiller’i merak edenler için bu zorlu sürecin yanında ikincil kaynakları da önerir, “güzel” ile hemhal olunan günler dilerim.
144 syf.
·9/10
Kitabın sonunda mükemmel bir sürpriz var ...Hollandalı lale adam (gibi prensin de kitaptaki hali belirsiz bir şekilde kalıyor.Birisi bana lütfen bunun bir şaka olduğunu söylesin!!!
184 syf.
·Puan vermedi
"bir insan daha ne kadar alçalabilir" kişiliklerinin yazarı Schiller'den çizgisini aşağı düşürmeyen bir eser daha. Bugünün dizilerine taş çıkaracak olaylar olaylar dizisi yani.

Yazarın biyografisi

Adı:
Friedrich Schiller
Tam adı:
Johann Christoph Friedrich von Schiller
Unvan:
Şair,filozof,tarihçi
Doğum:
10 Kasım 1759
Ölüm:
9 Mayıs 1805
802 yılında soyluluk unvanı alan Schiller; şair, filozof, tarihçi ve en önemli Alman dram yazarıdır. Yazdığı çoğu tiyatro eseri Alman tiyatrosunda başyapıt niteliğindedir. Schiller doğa tasvirli şiirlerin şairi olarak da gayet başarılı olmuştur, ancak asıl alanı düşünsel/didaktik şiirdir, çoğu yazara ilham olmuştur ve dramatik şiirleri en sevilen Alman balatları arasındadır.

Schiller; Wieland, Herder ve Goethe ile Weimar Klasiğinin en önemli dört yazarından biridir.

Yazar istatistikleri

  • 69 okur beğendi.
  • 123 okur okudu.
  • 4 okur okuyor.
  • 135 okur okuyacak.
  • 4 okur yarım bıraktı.

Yazarın sıralamaları