Hasan Malay

Hasan MalayÇağlar Boyu Kölelik yazarı
Yazar
Çevirmen
8.4/10
8 Kişi
27
Okunma
0
Beğeni
1.114
Görüntülenme

Hasan Malay Sözleri ve Alıntıları

Hasan Malay sözleri ve alıntılarını, Hasan Malay kitap alıntılarını, Hasan Malay en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
SPARTACUS AYAKLANMASI (İ.Ö. 73-71)
Lentlus Batiatus adındaki bir editor, çoğunluğu Kelt ya da Trakyalı olan birçok köle satın almış ve bunları arenalarda döğüştürmek üzere Capua'da hapsetmişti. Bunlardan 70 kadarı kaçmayı başarmışlar ve yolda rastladıkları bir silah arabasına el koyarak silahlanmayı başarmışlardı. Bu kaçakların başında, Trakya'nın Nomad kabilelerinden gelme, cesur,
Sayfa 33 - Arkeoloji ve Sanat YayınlarıKitabı okudu
Rakibini yenen bir gladyatöre editor tarafından bir miktar para verildiği gibi, döğüşten galip çıkan her gladyatör halkın arasında dolaşır ve kendisi için para toplayabilirdi. Gladyatör döğüşlerinin en çok rağbet gördüğü ve devlet tarafından desteklendiği dönemlerde, örneğin Nero zamanında, başarılı gladyatörlere ev ya da arazi gibi armağanlar verildiği bilinir. Ayrıca bu armağanlar arasında son derece pahalı ve süslü bazı silahlar, ya da gladyatörlerin yalnızca süs olarak taktıkları bilezikler de bulunmaktaydı.
Sayfa 31 - Arkeoloji ve Sanat YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Efendileri tarafından azat edilmiş bazı kölelerin de bir gelir sağlamak üzere gladyatör oldukları ve birçok azatlının bu yoldan büyük ün ve servet kazandığı bilinmektedir.
Sayfa 13 - Arkeoloji ve Sanat YayınlarıKitabı okudu
Gladyatör döğüşlerinin geçmişi, Etrüsklerin savaşlarda yitirdikleri kişilerin onuruna düzenledikleri cenaze törenlerinde düşman savaş esirlerini döğüştürerek "ölülerinin kanına karşılık düşman kanı akıtma" geleneğine dayanır. Bu yoldan akıtılan düşman kanının ölünün ruhunu rahatlatacağına inanılmaktaydı.
Bazı imparatorların bu gösterilere değişik bir renk kattıkları da olurdu; örneğin, Nero'nun (İ.S. l. yy.) Parth kralı onuruna düzenlediği gösteride yalnızca zencileri, Domitianus'un (İ.S. l .yy.) ise bir keresinde cüceleri döğüştürdüğü bilinmektedir.
Kendine güvenen bir Romalının, belli bir ücret karşılığında arenaya çıkıp döğüşmesi de mümkündü. Genel olarak bir döğüş için yapılan bu sözleşmelere göre, kiralık gladyatörün para alabilmesi için döğüşten yara almaksızın çıkması gerekiyordu.
Sayfa 13 - Arkeoloji ve Sanat YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Beslenme
Gladyatörleri kuvvetlendirmek ve adalelerini geliştirmek üzere özel bir gıda rejimi uygulanmaktaydı. Bu rejimde en önemli yeri bakla ve arpa unundan yapılan yiyecekler ve sakatat ezmeleri almaktaydı. Bu arada çalışmalardan sonra gladyatörlere mustum lixivum adı verilen ve yaş üzümün bekletilmesinden elde edilen bir şurup içirilmekteydi. Gladyatörlerin yemek servisi ministri adını alan kişilerce yapılmaktaydı.
Pseudo Aristoteles
Kölelerin çocuk sahibi olmalarına izin verilmeli ki, çocuklar rehine işlevi görsünler.
Sayfa 142
Her ne kadar Grekçedeki doulos ve Latincedeki servus sözcükleri köleler için en çok kullanılan teknik terimlerse de, günlük yaşamda kölelere Yunanlar pais, Romalılar ise puer diye seslenmekteydi. Her iki dilde de çocuk anlamına gelen bu hitap şekli aslında alaycı ve küçük düşürücü bir nitelik taşımaktaydı.
Sayfa 14
Köleler ( Servi )
Köle sahiplerinin yetenekli kölelerini gladyatörlüğe yöneltmelerinin en yaygın nedeni, onların sırtından para kazanmaktı. Çünkü kölelerin mülkiyet hakları yoktu; bu nedenle kazandıkları parayı efendilerine götürmeleri zorunluydu. Öte yandan, bazı efendilerin, sırf ceza olsun diye bazı köleleri arenaya gönderdikleri de bilinir.
Reklam
Spartaküs
Döğüş sanatının en ince noktalarını bilen bu güçlü kuvvetli gladyatör ordusu Roma için bir tehlike oluşturmağa başlamıştı. Gerçekten de, İ.Ö. 73 yılında Capua'daki gladyatör okulunda başlayan ve üç yıl kadar Spartacus ayaklanması Roma'nın varlığını tehdit edecek boyutlara varmıştı. Bu nedenle, gösteri gruplarındaki (familia gladiatoriae) köle sayısı İ.Ö. 65 yılından itibaren Senato tarafından saptanmağa başlanmış ve bir grupta en çok 300 gladyatör bulunabileceği kararlaştırılmıştı.
Kitaptaki her cümle alıntı olacak şekilde saf
Gladyatör gruplarını kuran ve çalıştıran kişilere lanista adı verilmekteydi. Deneyimli gladyatörler hayli pahalı olduğundan, lanista'lar köle pazarlarına yöneliyor ve buralardan ucuz fiyatlara satın aldıkları güçlü kuvvetli köleleri gladyatör olarak eğitiyorlardı. Bu nedenle bazı lanista'ların, Akdeniz kıyılarına baskınlar yaparak adam kaçıran ve sonra köle tacirlerine satan korsanlarla yakın ilişkiler kurdukları bilinmektedir.
Gladyatör döğüşlerinden önceki akşam, ertesi gün arenaya çıkacak gladyatörlere cena libera adı verilen bir akşam ziyafeti veriliyordu. Vatandaşlardan her isteyenin buraya gelerek, gladyatörleri topluca görmesi mümkündü. Aslında editor'ların reklam aracı olarak kullandıkları bu ziyafet, bir bakıma gladyatörlerin veda yemeği niteliğindeydi ve bu nedenle birçok antik yazar tarafından eleştirilmekteydi. Nitekim, birçok gladyatör, ertesi gün ölme olasılığına karşı, eş ve çocuklarını bu ziyafet sırasında bir arkadaşına emanet ediyordu.
Sayfa 28 - Arkeoloji ve Sanat YayınlarıKitabı okudu
Gladyatörleri kuvvetlendirmek ve adalelerini geliştirmek üzere özel bir gıda rejimi uygulanmaktaydı. Bu rejimde en önemli yeri bakla ve arpa unundan yapılan yiyecekler ve sakatat ezmeleri almaktaydı. Bu arada çalışmalardan sonra gladyatörlere yaş üzümün bekletilmesinden elde edilen bir şurup içirilmekteydi.
Sayfa 14 - Arkeoloji ve Sanat YayınlarıKitabı okudu
İ.S. 2. ve 3. yüzyıllarda Roma imparatorluğunda yaşanan ekonomik sıkıntılar nedeniyle, birçok özgür insan gladyatörlüğe başlayarak yaşamını kazanmağa başlamıştı. Öte yandan, Septimus Severus devrinde (İ.S. 193-211) bazı gençler askerliklerini gladyatör okullarında yapıyorlardı. Bu arada bazı imparatorlar gösteriler sırasında ortaya büyük para ödülleri koyarak, özgür gençleri gladyatörlüğe özendirmek istiyorlardı. Nitekim, Romalı bazı seçkinlerin de gladyatörlüğe heveslendikleri bilinmektedir. Örneğin, imparator Commodus (İ.S. 180-192) bile gladyatör olarak döğüşmüştü. Öte yandan, bazı asil aile mensubu kadınların da gladyatör okullarına devam ettikleri, ancak Septimius Serverus devrinde kadınların döğüşmek üzere arenaya çıkmalarının yasaklandığı bilinir.
Sayfa 13 - Arkeoloji ve Sanat YayınlarıKitabı okudu
47 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.