Karl Jaspers

Karl JaspersFelsefe Konuşmaları yazarı
Yazar
7.7/10
79 Kişi
359
Okunma
108
Beğeni
9,6bin
Görüntülenme

Hakkında

Karl Theodor Jaspers, (d. 23 Şubat 1883 - ö. 26 Şubat 1969), felsefede varoluşçu akımın teorisyenlerinden Alman filozof ve psikiyatrist. Modern psikiyatri, din felsefesi, tarih felsefesi ve siyaset felsefesinde önemli etkileri olmuştur. Karl Jaspers, her ne kadar felsefeye erken yaşlardan ilgi göstermeye başlasa da hukukçu babasının etkisiyle üniversitede hukuk okumaya karar vermiştir. Fakat kısa sürede hukuktan sıkılarak, 1902'te tıp okumaya başlamıştır. 1909'da tıp okulundan mezun olmuş Heidelberg'deki bir psikiyatri hastanesinde çalışmaya başlamıştır. Döneminin tıbbi çevrelerinin zihinsel hastalıklara yaklaşımından tatmin olmayan Jaspers psikiyatrik yaklaşımı geliştirmeyi kendine görev edinmiş, 1913'te Heidelberg Üniversitesi'nde geçici olarak psikoloji öğretmeye başlamıştır. Daha sonra pozisyonu kalıcıya dönüşmüş, Jaspers hiçbir zaman klinik uygulamaya geri dönmemiştir. "Genel Psikopatoloji" (1913) adlı yapıtında psikopatoloji yöntemleri ile görüngübilimsel ve yorumbilgisel yaklaşımlar arasındaki bağları incelemiş, bu yaklaşımları bazı psikopatoloji sorunlarına başarılı bir şekilde uygulamıştır. 40 yaşında ruhbilim çalışmalarından felsefe çalışmalarına dönen Jaspers'in "Psychologie der Weltanschauungen" (1919) adlı yapıtı hem ruhbilimi algıladığımız dünyaya dair bir vizyon oluşturma gereksinimi içinde değerlendirmesi, hem de Kant, Kierkegaard, Nietzsche ve Weber'den ne ölçüde etkilendiğini göstermesi bakımından çok önemlidir. Jaspers'i etkileyen diğer önemli filozoflardan bazıları Platon, Plotinos, Hegel, Schelling, Dilthey ve Husserl'dir. Karl Jaspers, başyapıtı olarak nitelenen "Felsefe" (1932) adlı kapsamlı kitabında kendi varoluşçuluk anlayışını dile getirmiş, kitap Nazi Almanyası'nda yasaklanmıştır. Bu nedenle İsviçre'ye giden ve Basel Üniversitesi'nde dersler vermeye başlayan Jaspers, bu dönemde felsefeyle bağlarını bir hayli koparmış, daha çok siyaset felsefesiyle ilgilenmiştir. Bunun en önemli göstergesi "Atom Bombası ile İnsanlığın Geleceği" (1958) adlı yapıtıdır. Çlümüne kadar ise çalışmalarının çoğunu "din felsefesi" oluşturmuştur. Karl Jaspers felsefenin pek çok alanında ilginç anlayışlar geliştirmiştir. Bunların en önemlileri din felsefesinde "aşkın", "şifre" (gizli yazı düzeni), "felsefece inanç" tasarımları; tarih felsefesinde "Eksenler Dönemi" tezi; siyaset felsefesinde ise "yeni siyaset düşüncesi"dir. Karl Jaspers insanın dünya karşısındaki mümkün tutumlarını, bireyin ölüm, savaş, değişme ve suç gibi durumlar karşısında vermek durumunda olduğu kararları analiz eden, varoluş problemini akıl aracılığıyla çözümleyecek bir varoluş felsefesi geliştirmiştir. Varoluşla, insanın yaşadığı ve dolayısıyla nesnelleştirilemeyen acı çekme, suçluluk ve ölüm gibi durumlarla sınırlanan ve açığa vurulan insanlık halini anlayan Jaspers'e göre, bu nihai durumlar bilimsel düşüncede gözden kaçırılır ya da bir takım açmaz ve antinomilerle ifade edilir. Oysa bu tecrübeler deneysel bene ilişkin bilgimizin eğretiliğini ve dünyasal varoluşumuzun güvenilmezliğini gösterir. Gerek kilisenin, gerekse siyasetin insanları özgür değil eşit yapmaya çalıştığını söyleyen Jaspers, gerçek varoluşunu yaşayamayan insanın başkaları tarafından kurulmuş olan bu çadırdan çıkabilmesi, kabuğunu yırtabilmesi için üç zorunlu koşul bulunduğunu söyler: Yalnızlık, cesaret ve savaş. Kitlesel duygudaşlık içinde sevgiyi kaybeden insan yalnız olabilmelidir. Bununla birlikte, önce yalnızlık ve başkalarını özleme açmazını cesaretle yaşama zorunluluğu bulunmaktadır. Bu iki koşulu gerçekleştiren insanın savaşacağı üç şey vardır: Ölüm, acı çekme ve suç. Gerçek bir varoluş düzeyine yükselmek, varolabilmek sorumlu olmaktan geçer. Bir inanç ahlakı geliştiren Jaspers, insanın varoluşunu gerçekleştirebilmesi için, bilimi aşarak "mutlağa" ya da "Tanrı"ya gitmesi gerektiğini söylemiştir. Varoluşunu bu yolla kuran insan, ona göre, ahlaksal bakımdan doğru olanı da bulmuş olur.
Tam adı:
Karl Theodor Jaspers
Unvan:
Alman filozof ve psikiyatrist
Doğum:
Oldenburg, Almanya, 23 Şubat 1883
Ölüm:
Basel, İsviçre, 26 Şubat 1969

Okurlar

108 okur beğendi.
359 okur okudu.
19 okur okuyor.
473 okur okuyacak.
15 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Günümüzde, bütün sarsılmalara ve yıkımlara rağmen, önemli bir şey olmamış gibi yaşama ve düşünme tehlikesi içindeyiz.
“Zenginler fakirlere Tanrı'dan başka bir şey bırakmadılar.” Friedrich Nietzsche
Reklam
İnanç, inançsızlıktan doğar. İnançsızlık deneyimi olmayanlar, bilinçli inançlar uygulayamazlar.
Tanrı, insanların kendisine ulaşabileceği, birçok yol yaratmıştır.
“Hayat gerilim ve gaye, yetersizlik ve tamamlanmamışlıktır.”
Karl Jaspers
Karl Jaspers
Felsefenin ne olduğuna dair çeşitli görüşler vardır. Ancak ben içlerinden bir tanesini gerçekten benimsiyorum bu da
Karl Jaspers
Karl Jaspers
'ın "Felsefe yolda olmaktır" sözü. Gerçekten felsefe yapmak bazen belirsizlikleriyle bazen hakikatleriyle dolu olan keyifli bir etkinlik. Ve ne yaparsanız yapın asla o yolu bitiremezsiniz. Çünkü girdiğiniz yol diğer insanlardan farklıdır. Yol farklı ve bitmediği içindir belki de filozofların ölümsüzlüğü ne dersiniz ?
Reklam
Bir yerde küçük insanların büyük gölgeleri oluşuyorsa, orada güneş batıyor demektir..! Çin Atasözü Günaydın 1000Kitap.... Bugün tarihinde doğan edebiyatçılar; 1000kitap.com/yazar/Karl-Jasp... Vefat eden; 1000kitap.com/yazar/john-keat... 1000kitap.com/yazar/Aleksi-To... 1000kitap.com/yazar/omer-bedr... 1000kitap.com/yazar/halit-fah...

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
580 syf.
9/10 puan verdi
·
30 günde okudu
Nietzsche Nasıl Anlamalıyız
Nietzsche felsefe geleneğin en tipik örneklerinden biridir. Hristiyan Tanrı anlayışın tekelci bir anlayış olduğun ve Papa ile kilise babaları kendilerin Tanrı yerine koyup, Tanrı’dan rol çalındıklarını ve en sonunda Nietzsche Tanrı’yı öldürü, insan denen varlık başi boş kalır...
Nietzsche Nasıl Felsefe Yapıyordu?
Nietzsche Nasıl Felsefe Yapıyordu?Karl Jaspers · Alfa Yayıncılık · 201359 okunma
736 syf.
10/10 puan verdi
Gerçekten de Nietzsche hakkında bugün bile sürekli yanlış yorumlar analizler yapılmakta. Daha fenası ise entelektüel gevezelik adına Nietzsche'nin kullanılması meselesi var. Felsefe yapmayı gevezelik yapmakla karıştıran insanlardan Nietzsche'yi doğru anlamalarını beklemek abes olurdu. Yazarımız da bu noktada insanın felsefe ve Nietzsche özelinde düştüğü hataları tek tek açıklayarak ilerliyor kitabında. oldukça zengin bir metin içeriği okuyacaksınız. Ancak bu tıpkı bir süre sonra Nietzsche'nin öngörü ve tezlerini anlayamadığı için anlamsız bularak nefret etmeye başlayan insanlar için can sıkıcı olabilir. Bu da Nietzscheci düşünceye yakın olan benim gibi insanları mutlu eder. Salt bilgi birikimi açısından değil yaşam tarzı açısından da gerek avrupada olsun, gerek ülkemizde olsun örnek alınan bir insan olarak Nietzsche ideal insanın aslında ta kendisidir. ''yapayalnız bir hayatın nesi ideal olabilir?'' diye soran kişi için taşıdığı insan sıfatını aşma noktasında bir fırsat eline geçtiğini göremeyecek kadar uzaktırlar aslında Nietzsche'ye. Birinden ya da bir şeyden nefret edilmesinin nedeni onu anlayamamak, haliyle hakkında fikir sahibi olamamaktır. Korkunun ve nefretin kaynağı bilgisizliktir. Dolayısıyla Nietzsche'nin deli kabul edilerek ansızın bir nefret üretmesi kişide... işte kaynağını buradan alır. Yazarın da uzun uzun anlattığı ve Nietzsche hakkında bilgilendirdiği kitabı da buna karşı savaş açmış durumda. Mutlaka okuyun derim. Hatta Nietzsche'ye başlamadan önce bunu okuyun derim.
Nietzsche
NietzscheKarl Jaspers · Alkım Yayınevi · 200859 okunma
240 syf.
·
Puan vermedi
Ancak Bruno'nun durumu sıra dışıdır. Zira felsefe, inanç karakterine bürünen ilkelerde değil, hayatı bütün olarak kapsayan, düşünsel bağlamlar şeklinde yoğunlaşır. Aslında Sokrates, Bouethius, Bruno gibi adamlar, Felsefe tarihinin azizleri konumunda olsalar da , en önemli filozoflar oldukları anlamını çıkartamayız. Ancak bu adamlar, felsefi inançlarını muhafaza eden, saygıdeğer kişiler olarak görülmektedirler.
Felsefi İnanç
Felsefi İnançKarl Jaspers · İlya Yayınları · 200535 okunma