Konstantin Stanislavski

Konstantin Stanislavski

Yazar
8.8/10
28 Kişi
·
107
Okunma
·
12
Beğeni
·
2.798
Gösterim
Adı:
Konstantin Stanislavski
Unvan:
Rus Tiyatro Oyuncusu, Yönetmen
Doğum:
Rusya, 17 Ocak 1863
Ölüm:
Rusya, 7 Ağustos 1938
Konstantin Sergeyevic Alekseyev Stanislavski (Rusça: Константин Сергеевич Станиславский; 5 Ocak 1863 – 7 Ağustos 1938) Rus tiyatro oyuncusu, yönetmen.
1877'de amatör olarak oyunculuğa başladı. F. P. Komisarjevski’nin yönetimi altında vodvillerde, operetlerde, dramlarda ve komedilerde oynadı. 1898 yılında Vladimir İvanoviç Nemiroviç-Dançenko ile birlikte “Moskova Sanat Topluluğu”nu kurdu. Çehov’un yapıtlarını sahneleyerek büyük ün kazandı. 1938 yılında hayata gözlerini kapadı.
Büyük Rus devrimi ve öncesi önemli bir tiyatro yönetmenidir. Devrimden önce gerçekçilik akımını benimseyip, daha sonra Toplumcu gerçekçi akıma yönelmiştir. Sanat Yaşamım adlı kitabında anılarını anlatır.
Nemirovic Dancenko ile birlikte kurdukları "Moskova Sanat Tiyatrosu"; Rus tiyatrosunun bir adım öne çıkmasını sağlar. Psiko-realist oyunculuk kavramını ortaya atan ilk kişidir. Çehov'un oyunlarını klasik tarzların dışına çıkarak yönetti. Doğu tiyatrosunun gösterişinden etkilenen Bertolt Brecht'in oyunculuk yöntemi üzerine Epik Tiyatroyu geliştirdiği bilinir.


Türkçeye çevrilmiş kitapları

Bir Aktör Hazırlanıyor
Bir Karakter Yaratmak
Bir Rol Yaratmak
Sanat Yaşamım
Yaşlılığın doğasını inceleyerek işe başlasan daha iyi edersin.Böyle yaparsan kendi yaratılışında ne araman gerektiği daha açık seçik belirir.
Yönetmen der ki: "Bir aktör de tıpkı bir çocuk gibi, her şeyi baştan öğrenmelidir; bakmayı, yürümeyi, konuşmayı..."
"İleride Stanislavski Sistemi diye anılacak olan içsel gerçeği sahne sanatına kazandıran Çehov'dur; bu sisteme Çehov'dan geçilerek yaklaşılmalıdır ya da Çehov'a ulaşmak için bu sistemden geçilmelidir."
Konstantin Stanislavski
Sayfa 352 - agorakitaplığı
Hayatta hiçbir şey tabiattan daha güzel değildir, sürekli bir gözlem konusu olmalıdır tabiat. Başlangıç olarak küçük bir çiçeği, bir çiçek tacını, bir örümcek ağını ya da pencere camı önünde kırağının yaptığı nakışları ele alın... Tabiatın karanlık yönünden de sakınmayın. Bataklıklarda, denizin balçığında, böcekler arasındaki taunda arayın tabiatı ve nasıl sevimsizlikte sevimlilik varsa tıpkı onun gibi bu olayların gerisinde de bir güzelliğin gizli bulunduğunu hatırlayın. Gerçekten güzel olan şey biçiminin bozulmasından korkmaz hiç. Aslında biçimin bozulması, çoğu zaman güzelliği daha belirgin daha elle tutulur hale getirir.
Sizden başka bir kişinin düşsel yaşayışına inanmak, bu yaşayışı canlandırmak önemsiz bir şey midir sanıyorsunuz?
Bir tiyatrocu ve sanatsever olarak elimden geldiğince her tiyatro türünü ve kuramını araştırmaya çalışıyorum. Bu ise “ bu benim hissettiğim ve yapmaya çalıştığım şey” dediğim bir kuram.. aslında hayatın içindeki şeyleri oynamamaya,taklit etmekten ziyade daha çok hissetmeye ve gerçekten yaşamaya dayalı oldugunu gösteriyor. Hoca öğrenci sohbeti gibi alınan notlar ile yazılmış, düşündürücü, düşündürürken eğiten bir yol gösterici diyebilirim....
Tiyatroda kendi ismi ile anılan yöntemi geliştiren Stanislavski, tiyatro eğitimi alan herkesin okuması ve verdiği bilgileri sindirmesi gereken bir üstattir.
Oyunculuk üzerine çalışan herkesin eline geçmiştir bu kitap. Henüz geçmediyse de geçmek üzeredir. Stanislavski'nin oyunculuk tekniğini en ince ayrıntısına kadar ders işler gibi gün gün işliyor. Ben okurken önemli gördüğüm yerlerin altını çizip onları 10 sayfalık bi özette topladım. Ders kitabı niteliğinde bir kitap, bu sebeple ders çalışır gibi okunması ve özümsenmesi şart.
Konservatuar daki arkadaşlar ve gidecek arkadaşlar için mutlaka almaları gereken hatta başucu kitabı olması gereken bi eser. Stanislavki.. Harikasın..
Oyunculuk teknikleri bugün en popüler olan tiyatro insanı Stanislavski'nin önce Bir Aktör Hazırlanıyor isimli kitabını okumaya başlamıştım. Kitaba henüz başlamışken Torstov karakterinin bana 39.sayfada "Sanat yaşamım adlı kitabı oku" diye seslendiğini fark ettim. Bir kitaba ara vermek pek huyum değildir ama yabana atılacak bir tavsiye olmadığını düşündüğüm için hemen Sanat Yaşamım'ı aldım. İyi ki de almışım. Bu sene Oyunculuk bölümünü kazanmamda en büyük yardımcım bu kitap oldu. Zira bu sene fazla ders almamış ve tiradlarıma çoğunlukla kendim çalışmıştım. Ama okumak için illaki tiyatro ile uğraşmanız şart değil. Sanatı seven bir insansanız bu kitabı da çok seveceğinizi düşünüyorum.
Yönetmen der ki: "Siz tutkuları, tipleri kopya etmemelisiniz. Siz tutkuların, tiplerin içinde yaşamalısınız. Sizin onlara ilişkin oyununuz, onların içindeki yaşayışınızdan doğup gelişmelidiir."
Sahne üzerinde ne koşmanın hatırı için koşun, ne de acı çekmenin hatırı için acı çekin.Eylemin hatırı için oynamayın;her zaman bir amaca göre oynayın....(EYLEM-3.Bölüm)
Kitap modern tiyatronun baslangincini açıklayan ve sistem adı verilen oyunculugun temel taşlarını yerinden oynatan ve anlaşılması görünüşte kolay ama anlaşılması zor olan bi kitap.Torstov yanı Stanislavski nin asıl oyunculuk aşamasının nasıl olması gerektiğini anlatan ve bu anlatıma bir öğrencinin onunla geçirdiği dersleri aldığı notlarla anlatan bir kitap.
Natüralizmin Babasıdır tabiri caiz açıklarsak . Eskiden tipleme bir oyun akımı vardı ve bu akımı değiştirip karakteri yaşıyormuşçasına kendinden bir parça vererek oynamak ekolünü ortaya çıkaran kişidir.
Bir sene boyunca sindire sindire, mümkün olduğunca öğrendiklerimi sahneye aktararak okudum kitabı. Bir roman olduğunu göz önünde bulundurursak edebi açıdan pek de bir şey kazandırmaz bu kitap. Ancak bir oyuncunun baş ucu kitabı olarak düşünürsek bu metodu seven her oyuncu için kutsaldır bu kitap. Kitapta en etkilendiğim söz ile incelememi bitireceğim: "İyi bir oyuncu olmak istiyorsanız, her zaman öğrenci kalmalısınız."

Yazarın biyografisi

Adı:
Konstantin Stanislavski
Unvan:
Rus Tiyatro Oyuncusu, Yönetmen
Doğum:
Rusya, 17 Ocak 1863
Ölüm:
Rusya, 7 Ağustos 1938
Konstantin Sergeyevic Alekseyev Stanislavski (Rusça: Константин Сергеевич Станиславский; 5 Ocak 1863 – 7 Ağustos 1938) Rus tiyatro oyuncusu, yönetmen.
1877'de amatör olarak oyunculuğa başladı. F. P. Komisarjevski’nin yönetimi altında vodvillerde, operetlerde, dramlarda ve komedilerde oynadı. 1898 yılında Vladimir İvanoviç Nemiroviç-Dançenko ile birlikte “Moskova Sanat Topluluğu”nu kurdu. Çehov’un yapıtlarını sahneleyerek büyük ün kazandı. 1938 yılında hayata gözlerini kapadı.
Büyük Rus devrimi ve öncesi önemli bir tiyatro yönetmenidir. Devrimden önce gerçekçilik akımını benimseyip, daha sonra Toplumcu gerçekçi akıma yönelmiştir. Sanat Yaşamım adlı kitabında anılarını anlatır.
Nemirovic Dancenko ile birlikte kurdukları "Moskova Sanat Tiyatrosu"; Rus tiyatrosunun bir adım öne çıkmasını sağlar. Psiko-realist oyunculuk kavramını ortaya atan ilk kişidir. Çehov'un oyunlarını klasik tarzların dışına çıkarak yönetti. Doğu tiyatrosunun gösterişinden etkilenen Bertolt Brecht'in oyunculuk yöntemi üzerine Epik Tiyatroyu geliştirdiği bilinir.


Türkçeye çevrilmiş kitapları

Bir Aktör Hazırlanıyor
Bir Karakter Yaratmak
Bir Rol Yaratmak
Sanat Yaşamım

Yazar istatistikleri

  • 12 okur beğendi.
  • 107 okur okudu.
  • 11 okur okuyor.
  • 109 okur okuyacak.
  • 6 okur yarım bıraktı.