Max Weber

7.6/10
265 Kişi
2.018
Okunma
368
Beğeni
15,4bin
Görüntülenme

Max Weber

2.018 okunma, 368 beğeni - Max Weber kitapları, eserleri, Max Weber kimdir, öz geçmişi, Max Weber nereli gibi bilgiler, kitap incelemeleri ile yorumları, Max Weber sözleri ve alıntıları detaylı profili ile 1000Kitap'ta.

Hakkında

Modern antipozitivistik sosyoloji incelemesinin babası olduğu düşünülür. Sosyolojiyi metodolojik olgunluğa ulaştırmıştır. Weber, siyaset sosyolojisi ve eğitim sosyolojisi alanında yaptığı araştırmalarıyla da tanınır. Marx'ın sınıf temelli çözümlemelerinin yerine statü kavramını getirmiştir. Bürokrasi üzerine çalışmalarıyla tanınır. Weber, Almanya'nın Erfurt kentinde doğmuştur. Sir Max Weber'in yedi çocuğunun en büyüğüdür. Babası seçkin bir liberal politikacı, annesi Helene Fallenstein ise ılımlı bir protestandı. Sir Weber politikanın içinde bir figürdü ve aile hayatına da bunu yansıtmıştı, Weberlerin salonunda bir çok göze batan entelektüel ve siyasi ağırlanırdı. Genç Weber ve daha sonra kendisi gibi bir sosyolog ve ekonomist olan kardeşi Alfred, işte böyle bir entelektüel ortamda büyümüşlerdir. 1876'da, Max henüz 12 yaşındayken, ailesine Noel hediyesi olarak iki tarihi metin kaleme almıştır: "Alman Tarihi Hakkında, İmparator ve Papa'ya Özel Atıflarla" ve "Konstantin'den Kavimler Göçüne, Roma İmparatorluğu". 14'üne geldiğinde Homer, Virgil, Çicero ve Livy atıflı mektuplar yazıyor ve henüz üniversiteye girmeden evvel Goethe, Spinoza, Kant ve Schopenhauer'u genişçe biliyordu. Weber'in üniversite çağında sosyal bilimler alanında uzmanlaşmak isteyeceği açıkça belli idi. Öğrenimi 1882'de Heidelberg Üniversitesi'ne Hukuk öğrencisi olarak girdi. Hukuk dersleriyle birlikte, ekonomi, Ortaçağ Tarihi ve teoloji derslerine de katıldı. Aralıklarla, Strasbourg'da Alman ordusuna hizmet verdi. 1884 Sonbaharında, babasının evine, Berlin Üniversitesi'ne çalışmak için girdi. Sonraki 8 yıl boyunca, sadece bir dönem Göttingen Üniversitesi için ve kısa dönem askerlik için evinden ayrıldı. Baba evindeyken, stajer avukat oldu ve nihayetinde Berlin Üniversitesine doçent olarak girdi. Meslek birliğinin sınavını kazandı. 1880'ler boyunca tarih dersleri almaya devam etti. 1889 yılında "Ortaçağ İşletme Organizasyonları Tarihi" isimli doktora tezini verdi. İki yıl sonra "Roma Tarım Tarihi ve Roma Tarım Tarihinin Özel ve Halk Hukukundaki Önemi" adlı makalesini tamamladı. Weber'in profesör olması için önünde bir engel kalmamıştı. Doktora tezi sonrasında, Weber'in ilgisi çağının sosyal politikalarına kaydı. 1888'de "Verein für Sozialpolitik"e katıldı. Bu birlik, tarihçi ekole bağlı Alman ekonomistlerin kurduğu yeni bir meslek örgütüydü. Orada, sosyal problemlerin birçoğunun ekonomi ile çözümlenebildiğini gösterdi ve ekonomik problemleri çözümlemede istatistik yöntemleri kullanmaya öncelik etti. Siyasete ilgisi devam ediyordu ve sol görüşlü Protestan Sosyal Kongresi'ne katıldı. 1890, "Verein" Polonya Sorunu "Ostflucht" diye bilinen, yabancı çiftçilerin Doğu Almanya'ya girişleri ve yerli çiftçilerin ise hızla sanayileşen Alman şehirlerine göç etmelerini üzerine bir araştırma programı açtı. Bu araştırmanın bir kısmını yürüten Weber araştırmanın sonuç raporunu da kaleme aldı. Bu sonuç raporu, muhteşem bir empirik çalışma denilerek övüldü ve Weber'in tarım ekonomisi dalındaki uzmanlığını perçinledi. 1893'de, kuzeni ve geleceğin feminist yazarı olan Marianne Schnitger ile evlendi. Schnitger, Weber’in ölümünden sonra, onun gazete makalelerini toplayıp kitaplaştıran insandır. Çift 1894'de Weber'in Freiburg Üniversitesi'ne Ekonomi Profesörü olarak atanması üzerine, Freiburg'a gittiler. Bundan iki yıl sonra, aynı görevle Heidelberg Üniversitesi e atandı. 1 yıl sonra, oğluyla sert bir anlaşmazlığa düşmelerinden iki ay sonra baba Weber vefat etti. Bu olayın ardından, Weber artarak uyku problemine ve sinirliliğe düçar oldu. Bu durum, Weber'in profesörlük görevini sürdürmesini zorlaştırdı ve daha az ders vermesine neden oldu ve 1889'da son dersini verdi. 1900'de eşiyle birlikte İtalya'ya gittiler ve 1902'ye dek Heidelberg'e dönmediler. Kapitalizmin Ruhu ve Protestan Ahlak 1890'lardaki engin üretkenliğinden sonra, 1898'den 1902 sonlarına kadar tek bir sayfa bile yazmamış ve nihayetinde 1903'de profesörlükten istifa etmiştir. Bu sorumluluktan kurtulunca, "Archives for Social Science and Social Welfare"den gelen ortak editörlük teklifini, meslektaşları Edgar Jaffe ve Werner Sombart'la birlikte kabul etti. 1904'te, bazı makalelerini bu dergide basmaya başladı, "Kapitalizmin Ruhu ve Protestan Ahlak" (Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus) da bunlardan en dikkate değer ve ünlü olanıdır. Bu çalışması, daha sonraki, ekonomik sistemleri kültür ve dinle temellendirmek düşününe temel oluşturmuştur. Bu çalışması, o hayattayken kitap olarak basılan tek eseridir. Yine o yıl, A.B.D.'ye gitti ve Congress of Arts and Sciences'da World's Fair (Louisiana Purchase Exposition)'a atıldı. Bu başarılarına rağmen, Weber sürekli hocalığa devam edemeyeceğini düşünüyor, sadece özel dersler veriyordu, geçimini de kısmen bu yolla büyük ölçüde kendisine 1907'de kalan mirasla sağlıyordu. 1912'de Weber, sosyal demokratlar ve liberalleri birleştirerek bir sol parti kurmayı denedi. Bu girişim, liberallerin, sosyal demokratlardan devrim yapabilecekleri endişesiyle uzak durmaları sonucunda başarısızlıkla sonuçlandı. Alman siyasetindeki yeri ve etkisi I. Dünya Savaşı sırasında, Heidelberg'deki bir askeri hastanede müdürlük yaptı. 1915 ve 1916'da, savaş sonrasında Belçika ve Polonya'daki Alman üstünlüğünün sürdürülmesi için görevlendirilen komisyonda görev aldı. Savaş sırasında Weber'in Alman İmparatorluğu'nun genişlemesine dair görüşleri gibi, savaş hakkındaki görüşleri de değişti. 1918'de Heidelberg'deki "İşçi ve Asker Konseyi"ne katıldı. Yine aynı yıl, Versay Anlaşması'na katılan Alman Ateşkes Komisyonu'na danışmanlık yaptı ve "Weimar Anayasası komisyonu"na üye olarak atandı. Özellikle 48. madde'nin bu anayasayada yer almasını sağladı. Bu madde daha sonra "Hitler" tarafından, muhaliflerini susturmak ve diktatörlüğünü kurmak için kullanılmıştır. Weber'in Alman politikasına yaptığı katkılar halen tartışılmaktadır. Weber, önce Viyana Üniversitesi'nde, 1919'da ise Münih Üniversitesi'nde ders vermeye yeniden başladı. Münih'te Almanya'nın ilk sosyoloji enstitüsünü kurdu ve başına getirildi ancak sosyoloji bölümü için yeterli personel bulunamadı. 1919 ve 1920'de Weber, sağcıların kışkırtmaları ile siyasetten ayrıldı. Birçok meslektaşı ve öğrencisi, 1918 ve 1919'daki Alman Devrimi boyunca solcuların davranışları ve konuşmaları hakkındaki görüşlerini protesto ettiler. Bazı sağcı öğrenciler ise evinin önünde protesto gösterileri yaptı. Weber, 14 Haziran 1920'de zatürreden öldü.
Unvan:
Alman Düşünür, Sosyolog ve Ekonomi Politik Uzmanı
Doğum:
Erfurt, Prusya Saksonyası, 21 Nisan 1864
Ölüm:
Münih, Bavyera Zatürre, 14 Haziran 1920

Okurlar

368 okur beğendi.
2.018 okur okudu.
80 okur okuyor.
1.929 okur okuyacak.
86 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
İş açgözlülüğe geldiğinde, bir soylu ile bir köylü arasinda, hiçbir fark bulunmaz...
Bir zamanlar emekleme döneminde olan kapitalizm bugün, bütün endüstriyel ülkelerde ve ülkelerin endüstriyel bölgelerinde işgücünü güçlendirmeyi, kolay sayılabilecek bir şekilde başarmıştır.
Reklam
Parti yalnızca seçim döneminde canlı olur.
Sayfa 45 - Biblos YayınlarıKitabı okudu
Cehenneme gidebilirim, ama böyle bir Tanrı, hiçbir zaman benim saygımı kazanamaz.
🌿Merhabalar🌿 #188501228 E-KİTAPLAR Telegram E-kitaplar t.me/Pdf100000kitapa... Sayfama gelip bu iletiyi okuyorsan, bence kitap önererek yorumunu da ekleyebilirsin, şimdiden teşekkürler 🙏🙏 Her öneri birbirinden değerli benim için🥰 Değerli önerilerinizden oluşan kitap listesi;
1984
1984
5️⃣
Ankara Siyasal Bilgiler Fakültesi - Toplumbilim Öneri Listesi
Daha evvel Sosyal Düşünceler Tarihi ile ilgili bir öneri listesi paylaşmıştım, şuradan ulaşabilirsiniz: #28075493 Beklemediğim bir ilgi görmüştü. Toplumbilim ile ilgili de bir liste paylaşacağımı söylemiştim. Listeyi bulmam epey uzun sürdü. İlgililer için paylaşıyorum: 1)
Anthony Giddens
Anthony Giddens
Reklam
Az sayıda kişiyi zenginleştirmek için, çok sayıda kişiyi yoksullaştıran bir mesleğin topluma yararı dokunmaz. ...
Max Weber
Max Weber

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
136 syf.
·
Puan vermedi
·
4 günde okudu
Aslında kitabın başlığı içerik açısından bir ipucu veriyor. Fakat içinde Protestanlığın ve diğer Hristiyan mezheplerinin karakteristiklerinden de bahsediyor. Uzak olduğum bir konu olduğu için takibi zor oldu benim için. Fakat dikkatli bir okuyucu açısından önemli bir sorun teşkil etmez. Dediğim gibi kitabın başlığındaki ipucunu açıklayan en iyi paragraf şu sanırım; "... zenginlik peşinde koşmayı, reddedilmesi gereken; fakat mesleki uğraşının ürünü olarak zenginliğe ulaşmayı tanrının kutsaması olarak görmekle kalmayıp, ayrıca daha da önemlisi, durup dinlenmeden sürekli, sistematik dünyevi meslek öğretisinin dini değerlendirilmesinin asketizme ulaştıracak en yüksek araç ve aynı zamanda insanın yeniden doğmasının ve gerçek inancının en emin ve açık ispatı olması, bizim burada kapitalizmin "ruhu" olarak adlandırdığımız yaşam biçiminin yayılmasının en büyük manivelası olmuştur. Ve tüketimin sınırlandırılması ile kazanç peşinde koşmanın serbest bırakılmasını birlikte ele aldığımızda ortaya çıkacak pratik sonuç çok açıktır: 'asketizmin tasarrufa zorlaması ile biriken sermaye.' Kazanılmış olanın tüketilerek kullanılmasına kaeşı konulan engeller, 'sermayenin' üretken kullanımını sağlamıştır. " Kitap içeriğinde yukarıdaki alıntıdan da anlaşılacağı üzere, dini temellere dayanan meslek ruhu ile bu ruhtan ilk nüvelerini oluşturan kapitalist ruhun karşılıklı ilişkisi anlatılıyor.
Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu
Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin RuhuMax Weber · Yarın Yayınları · 20181,223 okunma
358 syf.
·
Puan vermedi
En önemli nokta...
Eseri okurken akılda tutulması gereken en önemli nokta, Weber’in Marx’ı çürütmek istemesidir. Marx’ın “altyapı üstyapıyı belirler” şeklindeki klasik iddiasının tersine Weber, üstyapının (Protestanlık) da pekâlâ altyapıyı (ekonomik sistem, modern kapitalizm) belirleyebileceğini göstermeye çalışmıştır. Tekrar ediyorum, burası en önemli noktadır.
Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu
Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin RuhuMax Weber · Bilgesu Yayıncılık · 20111,223 okunma
152 syf.
·
Puan vermedi
Nezaman cimri ve işkolik biri görsem aklıma hemen bu kitap gelicek. Protestan ahlakının ve bunun sonucunda kapitalizm oluşum sürecini anlatan güzel bir kitap. Kuzenimin önerisi üzerine okudum ve ona bu eşsiz kitap için şükranlarımı sunuyorum.
Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu
Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin RuhuMax Weber · Sayfa Yayınları · 20111,223 okunma