Pertev Naili Boratav

Pertev Naili Boratav

Yazar
8.9/10
43 Kişi
·
99
Okunma
·
18
Beğeni
·
1.718
Gösterim
Adı:
Pertev Naili Boratav
Unvan:
Türk Halkbilimcisi, Halk Edebiyatı ve Folklor Araştırmacısı
Doğum:
Darıdere [bugün Zlatograd, Bulgaristan], 2 Eylül 1907
Ölüm:
Paris, Fransa, 16 Mart 1998
Pertev Naili Boratav (asıl adı Mustafa Pertev, d. 2 Eylül 1907, Darıdere [bugün Zlatograd, Bulgaristan] - ö. 16 Mart 1998, Paris, Fransa), Türk halkbilimcisi, halk edebiyatı ve folklor araştırmacısı.

Darıdere'de 1907'de doğdu. 1927'de İstanbul Erkek Lisesi'ni, 1930'da İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nü bitirdi. 1931-1932'de Fuad Köprülü'nün asistanlığını yaptı.

1941'de Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği teziyle doçent oldu, 1948'de profesörlüğe yükseldi. 1948'de başkanı olduğu Halk Edebiyatı Kürsüsü CHP iktidarınca komünizmi yaydığı gerekçesiyle kapatıldıktan sonra yurtdışına gitti.

ABD, Almanya ve Fransa'da çalıştı. 1940'lı yıllarda Behice Boran'ın Yurt ve Dünya dergisini yönetti. Stanford Üniversitesi Türkiye bölümünü kurdu. Paris'te ölümüne kadar CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique)'de çalıştı. 1998'de Paris'te öldü.

Türk halk edebiyatı araştırmaları öncüsü Pertev Naili Boratav 2000 masal, 40 halk hikâyesi, çocuk oyunları, türküler, tiyatrolar, şarkılar, fıkralar, şiirlerden meydana gelen zengin bir arşiv kurdu. CNRS, Sedat Simavi, TC Kültür Bakanlığı ödülleri almıştır.

Pertev Naili Boratav, Türk kültürünün kaynakları arasında en başta halk edebiyatının geldiğine inanıyordu. Anadolu halk kültürü araştırmalarına, aşık geleneğine yöneldi.
Yat, baş ucunda bul; kalk, ayak ucunda bul!
(Yani; her istediğini kolayca elde etmeni dilerim Tanrıdan.)

Bayrağın dikili, esvabın kesili kalsın!
(Düğün hazırlıkları yaparken ölesin, anlamında; düğün göreneklerine anıştırma.)
Bir yabancı yerleşmek istediği ülkenin sahiplerinden "bir öküz derisi ile ölçülecek kadarcık yer" ister; öküzün derisinden çok ince bir sırım çıkarıp onunla istediği toprak parçasını çevreleyince bir kale kuracak kadar geniş yeri elde etmiş olur. Fenikelilerin Kartaca'ya, Hasan Sabbâh'ın Alamût'a, Fatih'in İstanbul boğazı kıyısına, Rusyalı Yermak'ın güney Sibirya'da yurt tutmuş Türk boylarının topraklarına yerleşmelerini, ayrı ayrı efsaneler aynı "hile" ile açıklamışlardır.
Türk halk kozmogonisi insanın yaratılışında da Azrail 'e özel bir rol yüklemiştir. Üç baş melek Cebrail, Mikail ve İsrafil insan vücudunu yoğurmak için çamur getirmek üzere Tanrı tarafından arka arkaya dünyaya gönderilir ancak, toprağın ağlamasından üzüntü duydukları için eli boş dönerler. Toprak günahlarından dolayı korkunç cezalara çarptırılacağı için insanlığın geleceğine üzülür. Son gönderilen Azrail, diğerleri gibi yapmayıp çamuru alarak geri döner. Bu acımasızlığı ona "Can Alıcı " görevinin verilmesini sağlar.
367 syf.
Kim ne derse desin masal okumayı her zaman sevmişimdir. Bu kitabı da sevdim. İçinde birbirinden farklı masallar bulunuyor. Hepsini değil ama bir çoğunu çocuğunuza okuyabilirsiniz.
128 syf.
·2 günde·9/10
Ağırlıklı olarak Türklerin İslamiyet öncesi ve sonrası dönemini kapsayan mitolojileri hakkında açıklayıcı bilgiler veren kitap. Eskilerden beri bize anlatılan, gelenek bildiğimiz, batıl inanç sandığımız şeylerin nereden türediği aktarılıyor. Dede Korkut’tan çok fazla yararlanılmış. Kısa kısa her konudan bilgiler veriliyor. Mitolojiye ilgi duyanlar için başlangıç kitabı olabilir.
367 syf.
·Beğendi·Puan vermedi
Pertev Naili Boratav detayli bir derleme calismasi yapmis zannimca. Kitaptaki pekcok masal daha once duymadigim masallardi. Bazilari da benim bildiklerimin farkli bir versiyonuydu. Kitapta en hosuma giden kisimlardan biri de kitabin sonunda hangi masali hangi kosulda, nerede ve kimden derledigi ve bu masallarin farkli versiyonlari gibi bilgileri ayrintili olarak vermesiydi. Hosuma gitmeyen kisim ise bu masallardan bazilarini sansursuz ya da kelimeleri degistirmeden cocuklara okuyamiyor olmam oldu:)
312 syf.
·10/10
Halkbilimi üzerine yapılan ilk çalışmalardan birisidir. 18-19. yüzyıllar arasında Avrupa'da başlayan folklor hareketlerinin cereyanı ile birlikte gelişen halkbilimi hareketlerinin geç de olsa Türkiye'deki akademik bir teşekkülüdür. Hâlen kült bir yapıt olarak kullanılmaktadır. Tavsiye ederim.
345 syf.
·9/10
Bazen eşkiya olmak lazım.Kötüye karşı durmak için.Adelet için.Aşkın için.Türküler söylemeli.Aşık olunmalı.Cesur olmalı.Namert için mert olunmalı.Atılmalı korkusuzca cenge.Bazen eşkiya olamalı.Doğru bildiğimiz yol için...
345 syf.
·Beğendi·10/10
Bu kitab oxuduğum birinci dastan ikinci iri hecimli kitab idi, "Kapitan Qrantın uşaqları" kimi maraqlı gəlməsə də 2-3 gün ərzində oxumuşdum... Keçəl Həmzənin macaraları, Eyvaz, Dəmirçioğlu qolları maraqlı idi.... bir də paşa qızlarının hərəkətləri məndə qəribə təsüratlaroyatmışdı......
345 syf.
·10/10
Köroğlu anlatmalarının yazılı kültürdeki yansımaları üzerine yapılmış ilk tafsilatlı eserdir. Alexander Chodzko'nun Nigaristanlı Âşık Sadık'tan Köroğlu anlatmasının ilk derlemesini yaptığını bu eserden öğrenmiştim. Bununla birlikte Huluflu'dan Azerbaycan rivayetini ve Türk cumhuriyetlerinden de çeşitli rivayetler kitabın içeriğinde mevcuttur. Eser, ekseriyetle akademik bir içeriğe sahiptir.
128 syf.
·8/10
Boratav hoca edebiyatımız ve tarihimiz açısından çok önemli işler başarmış, değerli bir araştırmacı. Bu eseri akademik olmakla beraber ayrıntısız, yüzeysel. Daha ayrıntılı bilgiler için farklı kaynaklardan yararlanmak gerekir.
Oğuzlar hakkında belli başlı bazı inanışlar hakkında bilgi almak için bu kitaba başvurulabilir.
367 syf.
·3 günde·Puan vermedi
Sana kimsenin söylemeyeceği bir sır: Masallar arka arkaya okursan sıkılırsın.. "Ya yok ben masal seviyorum, hiç sıkılmam ölene kadar okurum" falan hikaye bende çok severim ama Az Gittik Uz Gittik kitabını okurken sonlara doğru ne tarafa sıkılacağımı bilemedim. Bir oturuşta bitirmek yerine araya günler koyup sıkıldıkça okumak daha güzel olabilirdi belki ama bilirsin ben kütüphaneden okuyorum. O yüzden öyle bir imkânım olmadı. Yabancı kaynaklara ait olduğunu düşündüğüm bir kaç masalın Türk asıllı olduğunu öğrenmek beni biraz şaşırttı diyecek başka bir şey bulamadığım için burada kesiyorum. Dikkat et kendine.
Kitaba puanım:3/5

Yazarın biyografisi

Adı:
Pertev Naili Boratav
Unvan:
Türk Halkbilimcisi, Halk Edebiyatı ve Folklor Araştırmacısı
Doğum:
Darıdere [bugün Zlatograd, Bulgaristan], 2 Eylül 1907
Ölüm:
Paris, Fransa, 16 Mart 1998
Pertev Naili Boratav (asıl adı Mustafa Pertev, d. 2 Eylül 1907, Darıdere [bugün Zlatograd, Bulgaristan] - ö. 16 Mart 1998, Paris, Fransa), Türk halkbilimcisi, halk edebiyatı ve folklor araştırmacısı.

Darıdere'de 1907'de doğdu. 1927'de İstanbul Erkek Lisesi'ni, 1930'da İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'nü bitirdi. 1931-1932'de Fuad Köprülü'nün asistanlığını yaptı.

1941'de Halk Hikayeleri ve Halk Hikayeciliği teziyle doçent oldu, 1948'de profesörlüğe yükseldi. 1948'de başkanı olduğu Halk Edebiyatı Kürsüsü CHP iktidarınca komünizmi yaydığı gerekçesiyle kapatıldıktan sonra yurtdışına gitti.

ABD, Almanya ve Fransa'da çalıştı. 1940'lı yıllarda Behice Boran'ın Yurt ve Dünya dergisini yönetti. Stanford Üniversitesi Türkiye bölümünü kurdu. Paris'te ölümüne kadar CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique)'de çalıştı. 1998'de Paris'te öldü.

Türk halk edebiyatı araştırmaları öncüsü Pertev Naili Boratav 2000 masal, 40 halk hikâyesi, çocuk oyunları, türküler, tiyatrolar, şarkılar, fıkralar, şiirlerden meydana gelen zengin bir arşiv kurdu. CNRS, Sedat Simavi, TC Kültür Bakanlığı ödülleri almıştır.

Pertev Naili Boratav, Türk kültürünün kaynakları arasında en başta halk edebiyatının geldiğine inanıyordu. Anadolu halk kültürü araştırmalarına, aşık geleneğine yöneldi.

Yazar istatistikleri

  • 18 okur beğendi.
  • 99 okur okudu.
  • 2 okur okuyor.
  • 91 okur okuyacak.
  • 3 okur yarım bıraktı.