Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Ahmed İbn-i Hacer-i Mekki (Heytemi)

Ahmed İbn-i Hacer-i Mekki (Heytemi)Tevhid yazarı
Yazar
6.0/10
5 Kişi
52
Okunma
5
Beğeni
982
Görüntülenme

Hakkında

on altıncı yüzyılda yetişen büyük İslâm âlimlerinden. Adı, Ahmed bin Muhammed’dir. Künyesi Ebü’l-Abbâs, lakabı Şihâbüddîn’dir. Dedelerinden birisinin ismine nisbetle İbn-i Hacer nisbesiyle meşhur olmuştur. Mısır’da Heytem denilen yerde doğduğu için Heytemî, Mekke’ye yerleştiği için Mekkî nisbeleriyle tanınmıştır. 1566 (H.974) senesinde Mekke-i mükerremede vefât etti. Cennet-ül Muallâ Kabristanındaki Taberiyyîn türbesine defnedildi. Küçük yaşta babası vefât edince, bakımı ve yetişmesi ile, Şemsüddîn bin Ebü’l-Hamâil ve Şemsüddîn Şenâvî, onu Heytem’den Tanta’ya götürdü. Orada Kur’ân-ı kerîm’i ezberledi ve bir müddet tahsil gördü. Daha sonra Mısır’a gidip Kâhire’de Zekeriyyâ Ensârî, Abdülhak Sünbâtî, Şihâbüddîn Tablâvî, Ebü’l Hasan-el Bekrî, Şihâbüddîn Neccar, Şihâbuddîn Remlî, El-Bulkînî gibi meşhur âlimlerden sarf, nahiv, meânî, mantık, ferâiz, hesab, fıkıh usûlü, hadis, tefsir, kelâm ve tasavvuf ilimlerini öğrendi. Şâfiî mezhebinde ve diğer mezheplerde büyük bir âlim olarak yetişti. Yirmi yaşındayken talebe yetiştirmek ve fetvâ vermek üzere icâzet (diploma) aldı. Bir müddet bu hizmetleri yaptıktan sonra, birkaç sene arayla, iki defâ hacca gitti. Sonra Mısır’a dönüp, üç sene daha kitap yazdı ve diğer hizmetlerine devâm etti. Sonra Mekke’de yerleşti. “İmâm-ül-Haremeyn” ismiyle meşhur oldu. Mekke’de halka fetvâ ve ders verdi. Bir taraftan da kıymetli eserlerini yazdı. Hicâz ve diğer beldelerde şöhreti yayıldı. İnsanlar, ondan istifâde etmek için yanına toplanırlardı. İslâm âlimleri; “İbn-i Hacer-i Mekkî’nin sözleri, yazıları, dört mezhepte de hüccettir, senettir.” buyurdular. O zamanlar Mısır ve Hicaz, Osmanlı Devletine bağlı olduğundan, Osmanlı pâdişâhı Kânûnî Sultan Süleymân’dan ve diğer devlet adamlarından son derece saygı ve iltifât gördü. Yaşadığı asırda büyük hizmetler yapan İbn-i Hacer-i Mekkî insanları irşâd etti ve eşsiz eserler yazdı. Eserleri: Es-Savâik-ül-Muhrika adındaki kitabı, iki kısımdır. Birinci kısmında; dört halîfenin hilâfetlerinin hak üzere olduğu, bu büyüklerin ve Eshâb-ı kirâmın üstünlüklerini, onları sevmemiz lâzım geldiğini, âyet-i kerîme ve hadîs-i şerîflerle isbât etmektedir. Şiîlerin, bid’at sâhibi olduklarını, sapık ve yanlış yolda bulunduklarını, İslâmiyete çok zarar verdiklerini yazmaktadır. İkinci bölümünde Tathîr-ül-Cenân ismi ile meşhur olup, hazret-i Muâviye’nin ve Amr ibni Âs hazretlerinin Eshâbın büyüklerinden oldukları, İslâmiyete yaptıkları hizmetleri ve Eshâb-ı kirâmın üstünlüğü hakkında çok faydalı ve lüzumlu açıklama yapmaktadır. Bu eser İhlâs A.Ş. tarafından ofset yoluyla basılmıştır. Ayrıca fıkıha dâir yetmiş kadar eserlerinden başka, Şâfiî mezhebinde en güzel fıkıh kitabı olan dört ciltlik Minhâc şerhi Tuhfet-ül Muhtâç, büyük günahları bildiren iki ciltlik Zevâcir adlı eseri, İmâm-ı A’zam’ın büyüklüğünü anlatan Hayrât-ül-Hisân, El-Fetevâ-yı Kübrâ, Nasîhat-ül-Mülûk, El-Fetâvâ-yı Hadîsiyye, Mehdî aleyhisselâmın ikiyüz kadar alâmetini bildiren El-Kavl-ül-Muhtasar fî Alâmât-il-Mehdî onun eserlerinden bâzılarıdır.
Unvan:
Büyük İslam Alimi, yazar

Okurlar

5 okur beğendi.
52 okur okudu.
4 okur okuyor.
14 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Rububiyyet Tevhidi
Akıl sahibi bir kimse, müessiri(yapıcısı) olmayan bir eserin, faili olmayan bir fiilin ve yaratanı olmayan bir yaratığın bulunduğunu kabul etmez. Allah (c.c) şöyle buyuruyor: "Yoksa kendileri, hiçbir şey olmadan (yani bir yaratıcı olmadan yahut boşu boşuna) mı yaratıldılar? Yoksa yaratanlar kendileri midir?"
Sayfa 10
Rububiyyet Tevhidi
Allahu Tealanın mahlukatı yarattığına, öldürdüğüne ve fiillerinde tek olduğuna inanmaktır. Tevhidin bu türünü müşrik, yahudi, hristiyan, sabii ve mecusiler de kabul ederler. Geçmişte yaşamış olan dehrilerle zamanımızdaki komünistlerden başkası bu tevhidi inkar etmemiştir.
Sayfa 10 - Dehriler: materyalistler
Reklam
Şunu iyi bilmek gerekir ki sadece Rububiyyet Tevhidini (Allâh'u Teâlâ'nın mahlûkatı yarattığına, öldürdüğüne ve fiillerinde tek olduğuna inanmaktır.) kabul eden bir kişi müslüman olmuş sayılmaz, malını ve canını da kurtarmaz, bununla birlikte Uluhiyyet Tevhidini (Buna ibadet tevhidi denir. Bu, ibadette Allâh'ı (cc) birlemektir. Makamı ve derecesi ne kadar yüksek olursa olsun, Allah'tan (cc) başka hiç kimse ibadete layık değildir.) de sağlamadığı taktirde ahirette cehennem azabından kurtulamaz...
Bütün işler sonuçlarına göredir, görünüşü sıddık olup da içi zındık olabilir.
Sayfa 21 - Karınca & Polen YayınlarıKitabı okudu
İbn.Mâce,Zühd,14;Tirmizî,Zühd,33.
“Ey Ümmetim!Eğer siz Allah’a kuşların tevekkülü kadar mütevekkil olsanız kuşlara rızk verdiği gibi sizlere de kolay sebeplerle rızıklandırırdı.Kuşlar sabahleyin hiçbir şey yemeden giderler,akşam ise karınları tok olarak yuvalarına dönerler.”
Sayfa 93 - Semerkand,Ekim 2009,İstanbul.1.Baskı

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Reklam
79 syf.
·
Puan vermedi
Yazar konulara davetçi olarak değil de daha çok ilmi özelliği ile yaklaşmaktadır. Kitabın girişinde Tevhid'in kısaca tanımı yapıldıktan sonra, Tevhidin çeşitleri, la ilahe illallah'ın şartları ve çeşitli islami kavramları açıklayarak ilerlemiştir. Daha sonra insanların hangi kategoride şirke düştükleri ele alınmış; tabiata tapanlar, cinlere tapanlar, insanlara tapanlar, ölülerden medet umanlar hakkında malumatlar verilmiştir. Bu eseri davet sahasında tavsiye edilebilecek bir eser olarak görüyorum. Kısa ve öz bir kitap olmasından dolayı.. Serideki diğer kitapların da konusunu içinde barındırıyor olmasından dolayı serinin ilk kitabı olabilecek nitelikte.
Tevhid
TevhidAhmed İbn-i Hacer-i Mekki (Heytemi) · Beyaz Karınca Yayınları · 201143 okunma