Birsel Çağlar Abiha

Anadolu Türk Kültür Geleneğinde Şahmaran yazarı
Yazar
7.5/10
0 Kişi
1
Okunma
0
Beğeni
293
Görüntülenme

Okurlar

1 okur okudu.
1 okur yarım bıraktı.

Okur demografisi

Kadın% 0.0
Erkek% 0.0
0-12 Yaş
13-17 Yaş
18-24 Yaş
25-34 Yaş
35-44 Yaş
45-54 Yaş
55-64 Yaş
65+ Yaş
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
“Bir varmış, bir yokmuş diye başlar bazı masallar. Bu masallar bizi sihirli güçlerin yönettiği, cinlerin, perilerin, devlerin yaşadığı, yılanlar kraliçesi Şahmaran’ın dünyasına götürür. Gerçeklik ve fantezi arasındaki sınır, şeffaf ve geçirgendir. Bu sınırın öteki tarafına geçmemizi sağlayan küçük aralıklar vardır. Tıpkı Şahmaran’ın balını sakladığı kuyu gibi. Ya da Çin Seddinin kapılarını açan Cebrail veya Hızır Peygamber gibi. Bu arzu duyulan dünya bize Binbir Gece Masallarından tanıdık gelir. Sözlü geleneğin ürünü olan bu muhteşem eser bize modern öncesi dönemlerde Müslüman halklar olan Türklerin, Arapların, İranlıların ve Hintlilerin ne derece fazla ortak masal ve anlatımlarının olduğunun göstergesidir. Türk halk ozanları, Masalcıları birçok farklı kültürün eserlerini Anadolu potasında eriterek kendi geleneklerini de katarak harmanlamışlardır.”
Anadolu’nun çoğu yöresinde de sihir ve büyüde yılan motifinin yer aldığı görülmektedir. Meselâ Erzincan yöresinden yılanla ilgili tespitleri şöyle sıralayabiliriz: - Konuşma sırasında yılandan söz etmek uğursuz sayılır. Yılandan söz eden kimseyi o anda bir düşmanın andığı, ona bir tuzak kurulmakta olduğu kabul edilir. - Yılanın ayağını gören cennete gider. - Yılan ateşte yakılırsa yağmur yağar. - Yılanın bir kurbağayı yutmakta olduğunu gören kimse, çocuğu olmayan birisini hatırlayıp, o şahsın niyetine bırakmasını söyler ve yılan da kurbağayı bırakırsa niyet edilenin çocuğu olur.
Reklam
Reklam