Deniz Durukan

Deniz Durukan

Yazar
7.0/10
1 Kişi
·
4
Okunma
·
1
Beğeni
·
362
Gösterim
Adı:
Deniz Durukan
Unvan:
Yazar
Doğum:
İstanbul, 1966
1966 yılında İstanbul'da doğdu. Yazın alanına ilk olarak şiirleriyle giren Deniz Durukan gerek şiirleri, gerekse edebiyatçılarla yaptığı söyleşiler ve yazılarıyla Varlık, Hişt, E, Budala, Başka, Yasakmeyve gibi edebiyat dergilerinde, Cumhuriyet ve Radikal gazetelerinin kitap eklerinde yer aldı. Yoğun olarak rock müzikle ve natif seslerle ilgilenen Durukan'ın, ilk müzik yazıları Öküz dergisindeki Long Play sayfalarında yayımlandı. Ardından Radikal, Cumhuriyet ve Yarın gazetelerinde yazmayı sürdüren Durukan, Hayvan dergisindeki Devedikeni adlı müzik sayfasını da hazırlıyor. Aynı zamanda studyoimge.com'un bir iç sitesi olan kontrolkulesi.com'un içeriğini hazırlayan ve editörlüğünü yapan Deniz Durukan'ın, Güven Erkin Erkal ile birlikte hazırladığı Türk Rock 2000 adlı kitabı Stüdyo İmge Yayınları tarafından yayımlandı. 2002 yılında ise, bu kitabın devamı niteliğindeki Türk Rock 2001'i hazırlayarak aynı yayınevinden çıkardı. Ayrıca, Okuyanus Yayınları'ndan çıkan Çocuk ve Sanat, Stüdyo İmge'den çıkan ve hiphop müzisyeni Eminem'i anlatan Show adlı kitaplara da yazılarıyla katkıda bulundu.
Bu coğrafyada kadın olmak, ona göre, türlü cefaları peşinden sürüklemeye denk düştüğünden, Cahit Külebi kadın kimliğini yüceltmekten yanadır. Dahası Külebi, kadının dokunduğu, iletişime geçtiği nesne ve hayatların güzelleştiği inancındadır. Bundan dolayıdır ki, kadına bir parçada kutsiyet atfeden bir şiir vardır.
Esasen Asaf Halet Çelebi'nin şiirlerinde kadının belirleyici bir figür olmadığı söylenmelidir. Çelebi'nin kadınları birer görüntüden, şairin ara sıra aşk adı altında gönüllü bir yanılsama hissetmek için var olmasına izin verdiği kokulu ve büyülü birer imajdan ibarettir.
Tevfik Fikret, kız kardeşi Sıdıka Hanım'ın ölümü üzerine yazdığı "Hemşirem İçin" adlı şiirinde kardeşinin özelinde bütün kadınlara yapılan haksızlıklara karşı çıkar: "Elbet sefil olursa kadın, alçalır beşer".
Şairlerin söz konusu ettiği daha çok "sevgili kadın"dır. Abdülhak Hamit'in eşi Fatma hanım, Rıza Tevfik'in eşi Nazlı Hanım, Nazım Hikmet'in eşi Piraye Hanım, Oktay Rıfat'ın eşi Türkan Hanım için yazdığı bazı örnekler dışında şiirimizde "eş kadın" pek görülmez.
Nazım Hikmet şiirinde kadına biçilen rollerin izini sürerken karşılaşılan en ilginç durum, şairin özellikle yergi şiirlerinde ve genelde eleştirel bir içeriğe sahip pek çok şiirinde faşistlerin, emperyalistlerin, sömürgecilerin, halktan yana olmayan, aynı düşünceyi savunmadığı aydınların olumsuz yanlarını kadın namusu bağlamında ele alması ve neredeyse her seferinde orospu sözcüğünü kullanması ya da ima etmesidir.
Nazım Hikmet'in, sınıflı toplum eleştirisi olarak okunabilecek dizelerinde haksızlığa uğramış erkek karakterler vardır ama kadının uğradığı sömürü iki kat fazladır. Çünkü kadın hem düzen tarafından hem erkekler tarafından sömürülüp sindirilmekte, sessiz, tepkisiz ve boyun eğici kılınmaktadır.
Genel anlamda Ahmet Muhip Dıranas'ın şiirlerindeki kadınlara baktığımızda, şairin iki farklı bakışla kadınlara yakınlaştığını görürüz. Birinci bakışta kadınlar şuh ve kışkırtıcıdır, dişilikleriyle ön plandadır. Aşkın öznesi kadınlar. Diğer bakışında ise, kadın doğanın kendisidir. Ve doğurganlık özelliğinden dolayı yüceleştirilir. Sevgili, aynı zamanda doğurganlık özelliğinden dolayı anne kavramıyla ele alınır.
Nazım Hikmet'in 1913'teki ilk şiirlerinden başlayarak ölümüne kadar yazdıklarına bakıldığında, "tabiat-ana" , "tarla" metaforlarıyla özdeşleştirilmiş ilkel bir kadın algısı görülmüştür. Aldatan, kandıran, gurur kıran, güvenilmezliğiyle hem cinsel açıdan hem de bir devrimciyi siyasi etkinliğinden alıkoyacak bir güç olması bakımından kadından korkulduğu, "namussuzluk", "şerefsizlik" kavramlarının neredeyse istisnasız biçimde kadına atfedildiği, erkeklerin kötülüklerinin kadına küfredilerek anlatıldığı saptanmıştır.    
Sen benim mihnet içinde yanmış kavrulmuşum
Netmiş neylemiş ne olmuşum
Cömert ırmaklar gibi gürül gürül
Bahtın karışmış bahtıma çok şükür
Yunmuş yıkanmış adam olmuşum
 Merhaba arkadaşlar. İncelemeye başlamadan önce kısacık bir anımı anlatmak istiyorum. Lise dershanesinde edebiyat öğretmenim kadınların şiir yazamayacaklarını sadece şiire konu olabileceklerini söylemişti. Ve bu sözler beni hep kadın şairlere yakınlaştırdı, Onları anlamaya okumaya itti. O yüzden bu kitabın kapağında yazan "Modern Türk Şiirinde Kadın İmgesi" başlığı hemen ilgimi çekti ve aldım. Okumak ve öğrenmek istedim edebiyat öğretmenimin aksine değerli şairlerimiz kadınları toplumda ve gönüllerinde nasıl konumlandırmıştı.
 21 kadın şairimiz hepsi farklı bir şairi seçerek 21 erkek şairimizi inceliyor. Yaşadığı zamanların ve özel yaşamlarının kısa kesitleri, dünyaya ve kadına bakış açıları, şiiri oluşturuş şekilleri ve şiir alıntılarıyla konu tamamlanıyor. Eğer bu konuya ilginiz varsa sizi memnun edebilecek kitap. Ben okurken keyif aldım ve incelemerin hepsi beni doyurdu. Özellikle okumak istediğiniz bir şair varsa diye incelenen şairleri buraya bırakıyorum.
 Özdemir Asaf, Ahmet Haşim, Nazım Hikmet, Ahmet Hamdi Tanpınar, Asaf Halet Çelebi, Ahmet Muhip Dıranas, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Orhan Veli, Oktay Rıfat, Cahit Külebi, İlhan Berk, Atilla İlhan, Can Yücel, Ümit Yaşar Oğuzcan, Turgut Uyar, Metin Eloğlu, Edip Cansever, Ece Ayhan, Cemal Süreyya, Sezai Karakoç.

Yazarın biyografisi

Adı:
Deniz Durukan
Unvan:
Yazar
Doğum:
İstanbul, 1966
1966 yılında İstanbul'da doğdu. Yazın alanına ilk olarak şiirleriyle giren Deniz Durukan gerek şiirleri, gerekse edebiyatçılarla yaptığı söyleşiler ve yazılarıyla Varlık, Hişt, E, Budala, Başka, Yasakmeyve gibi edebiyat dergilerinde, Cumhuriyet ve Radikal gazetelerinin kitap eklerinde yer aldı. Yoğun olarak rock müzikle ve natif seslerle ilgilenen Durukan'ın, ilk müzik yazıları Öküz dergisindeki Long Play sayfalarında yayımlandı. Ardından Radikal, Cumhuriyet ve Yarın gazetelerinde yazmayı sürdüren Durukan, Hayvan dergisindeki Devedikeni adlı müzik sayfasını da hazırlıyor. Aynı zamanda studyoimge.com'un bir iç sitesi olan kontrolkulesi.com'un içeriğini hazırlayan ve editörlüğünü yapan Deniz Durukan'ın, Güven Erkin Erkal ile birlikte hazırladığı Türk Rock 2000 adlı kitabı Stüdyo İmge Yayınları tarafından yayımlandı. 2002 yılında ise, bu kitabın devamı niteliğindeki Türk Rock 2001'i hazırlayarak aynı yayınevinden çıkardı. Ayrıca, Okuyanus Yayınları'ndan çıkan Çocuk ve Sanat, Stüdyo İmge'den çıkan ve hiphop müzisyeni Eminem'i anlatan Show adlı kitaplara da yazılarıyla katkıda bulundu.

Yazar istatistikleri

  • 1 okur beğendi.
  • 4 okur okudu.
  • 1 okur okuyor.
  • 10 okur okuyacak.