François Zourabichvili

François ZourabichviliDeleuze Sözlüğü yazarı
Yazar
10.0/10
3 Kişi
10
Okunma
1
Beğeni
663
Görüntülenme

Hakkında

François Zourabichvili, Gilles Deleuze ve Baruch Spinoza'nın çalışmalarında uzmanlaşmış bir Fransız filozof idi.
Unvan:
Filozof
Doğum:
1965
Ölüm:
19 Nisan 2006

Okurlar

1 okur beğendi.
10 okur okudu.
11 okur okuyacak.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
Arzu, yoksulluğun değil varlığın kaynağıdır.
Oysaki arzu eksik olan bir şeyin temsili ya da yeniden sunumu değil, bir üretim etkinliği, bir deneysel montajdır.
Sayfa 29
"Gerçekte arzu peşinen verili, içeriden dışarıya giden bir hareket değildir: dışarıda doğar, bir karşılaşmadan, ya da bir eşleşmeden. Arzu deneycidir, keşifcidir, etkiden etkiye ya da duygudan duyguya gider, varlıkları ve seyleri kendileri için değil, onların yaydıkları ve kendisinin parça aldığı tekillikler için seferber eder." -François Zourabichvili, Deleuze Sözlüğü, Say yayınları, syf: 31
Reklam
"Fakat, alışıldık idealist arzu kavrayışlarından kopmak, onların mantığına meydan okumayı gerektirir: arzu bir öznenin bir nesneye eğilimi (tension) olarak imgelendiğinde (ar- zunun temsili mantığı) ondan ayrı bir ereğe- sahip olmaya - tabi kılınır: bunun sonucunda hem arzunun arzu olarak gerçekliğinin ve arzunun oluşumunun izahı verilememis olur, hem de arzu kendi kendine yem atar. Elbette arzumun makinesel bileşimine giren tekillik- lerin devşirildiği varlıkları ve şeyleri elimin altında bulundurmam ve böylece kendi "yerimi-yurdumu" kurmam zorunludur -ama amaç arzulayabilmektir, yani bu makinesel düzlem üzerinde duygusal bir serüvene girişmek. Bu anlamda arzu eksiklik değil süreçtir, başıboş çıraklıktır; yalnızca kesintiye uğramaktan acı çeker, "nesnesinin" elinden hep yeniden kaçmasından değil. Yine tam da bu bakımdan arzu hazdan ayrılır: acıların keşfi de arzudur; bundan haz almak isteniyor değildir, söz konusu olan yine bir oluştur, bir duygusal yolculuktur. " -François Zourabichvili, Deleuze Sözlüğü, Say yayınları, syf: 30-31
"Arzu genellikle arzunun gerçeklesmesiyle karşı karşıya konularak düş, düşlem, temsil tarafına atılır. Ama işte arzu burada üretimin tarafına geri götürülmüştür, modeli artık tiyatro-Oedipus'un hikâyesi nin bitmez temsili - değil, fabrikadır ve "arzu üretiyorsa, gerçeği üretir... arzunun nesnel varlığı Gerçek'in kendisidir. Arzu burada olmayan ya da özlemi duyulan/eksik olan bir nesnenin temsili/yeniden sunumu değil, bir üretim etkinliği, bir durmak bilmez deneyleme, bir deneysel montajdır. "Arzu makinedir" ünlü önermesi böylelikle ikili bir polemik kapsama sahiptir: 1) düşü bilinçdışının "kraliyet yolu" olarak gören psikanalitik fikri reddeder; 2) kendisi de varoluşun üretilmesi sorununu ortaya atarak ve arzunun altyapıya ait olduğunu" ileri sürerek Marksizmle birleşmekten ziyade ona rakip olur (fabrika-bilinçdışı modeli tiyatro-bilinçdışı modelinin yerine gecer)." -François Zourabichvili, Deleuze Sözlüğü, Say yayınları, syf: 29-30
Henüz kayıt yok

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Henüz kayıt yok