Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Hayrullah Örs

Hayrullah ÖrsMusa ve Yahudilik yazarı
Yazar
Çevirmen
6.7/10
3 Kişi
19
Okunma
5
Beğeni
2.261
Görüntülenme

Hayrullah Örs Sözleri ve Alıntıları

Hayrullah Örs sözleri ve alıntılarını, Hayrullah Örs kitap alıntılarını, Hayrullah Örs en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Yahudilerde de hayır ve şer Tanrıdandır. Hristiyanların inandıkları gibi ( ya da müslümanların) , kötülüklerin şeytandan gelişi düşüncesi Yahudilikte yoktur. Tanrı adildir ve insanları, ya da milletleri cezalandırırsa bu, intikam için değil, adil bir yargıcın yaptığı gibi, bir suçun karşılığı olaraktır ve Tanrı insanları böylelikle günahtan, mutsuzluktan ve deliliklerden kurtarmak onları mutlu kılmak istemektedir. Yani bütün olup bitenler tesadüf yüzünden değil her şey adil olan Tanrıya göre olmakta be gelişmektedir.
Meleklere inanış
Yahudilerde meleklere inanç başka semavi dinlerde olduğu kadar köklü değildir hatta bir kısım büyük din bilginleri arasında melekleri inkâr edenler bulunduğu gibi , sadece göklerde olduklarını ve asla yere inmediklerini söylemektedir. Melekler kanatlı insanlar olarak tasarımlanır bu da yunanlılardan alınmalıdır. Eski zamanlarda hayır ve şerrin tanrıdan geldiğine inanırken sonradan gene -İran dinin etkisi ile -bütün kötülüklerin şeytan ve onun takımından geldiği inancı doğmuştu.
Reklam
Ernest Renan:
Kurban, insanlığın geçmiş olduğu ilk çağlarında bize miras bıraktığı sökülmesi en zor hatadır. İlkel insan hangi ırktan olursa olsun, etrafını saran, bilmediği kuvvetleri, tıpkı bir insanı yatıştırır gibi, bir şeyler vererek yatıştırabileceğini sanmıştır. Çünkü lütufları beklenen tanrılar zalim ve çıkarlarına bağlıydılar. Onlara, tıpkı kötü bir yargıca verir gibi rüşvet vermenin korkunç bir hakaret olacağı, ahlakça o kadar aşağı düşünceleri o kadar kıt olan bu yaratıkların aklına bile gelemezdi. Bu kötülükçü varlığın elinden avını almak için de ona, daha iyisinden taze et vermekten tabii ne olabilirdi?
Tanrı Lut'a Tsoar'a kadar varmaları için mühlet verir. ( Lut'un kavmi olan Sodom ile Gomore üzerine lanet yağdıracaktır). Lut iki kızı ile bir mağarada oturdular. Kızları babalarının zurriyetini yaşatmak için bir plan yaparlar. Büyük kız babasına ( güya) şarap içirip onunla yatar. Ertesi gun ise küçük kızı babasına şarap içirip birlikte olur. Büyük kız bir oğul doğurur ve o Moab'ların atası olur. Küçük kızı bir oğul doğurur o da Ammon'ların atası olur. ( Tabiata aykırı davrandıkları için ( eşcinsellik) lut'un kavmine kızan tanrı , lut'un kendi kızlarıyla birlikte olmasını normal görüyor sanırım :) )
Musa üzerine Tevrat’ta okuduklarımız tamamiyle bir efsane kahramanın serüvenleri karakterini taşımaktadır..
Tevrat’ın Tekvin (Yaratılış) ya da Musa’nın birinci kitabı denen bölümü , Sami kabîlelerinin eski efsanelerinin izlerini taşıyan , henüz ne yalnız kendileri , ne de bütün dünya için tek bir tanrı düşüncesine erişmemiş ilkel inanışlarını içinde toplayan garip bir eserdir . Burada henüz Eloh’ lar vardır . El , gene en büyük Tanrıdır . Tanrılar insanlarla , insan kılığında , yüz yüze konuşurlar . Zaten onlar insanı “kendi biçimlerinde “ yaratmışlardır . Yere iner , gene göğe çıkarlar ; hatta Yakup’la güreş tutuşur , onun evinde yemek yerler . Ta başından , insanın akıl sahibi olmasını bile kıskanmışlardır ; onun “kendileri gibi olması “ için ufacık bir şey , hayat ağacından meyve yemesi bile yetecektir . Şu halde bu tanrıları insandan ayırt eden sadece ölümsüzlüktür..
Reklam
ibrahim 2 (Tekvin 12.17-20)
Gariptir ki Tanrı Abrahami cezalandıracak yerde hiçbir şeyden haberi olmayan Firavun'u belalara uğratır - Ve Rab Abram'ın karısı Sara'dan dolayı, Firavunu ve onun sarayını büyük vuruşlarla vurur. Ve Firavuna Abrami çağırıp dedi: BANA YAPTIĞIN NEDİR? SENİN KARIN OLDUĞUNU NİÇİN BANA BİLDİRMEDİN? NEDEN BENİM KIZ KARDEŞİMDİR DEDİN? KARINI VE KENDİNİ AL GİT! - Firavun hepsini geri gönderdi. ( Bu olayı Gerar Kralı Abimelek'e de yapmış 90 yaşındaki Sara'yı yine kardeşi olarak tanıtmıştır)
Eski Ahit yalnız Yahudilerin değil , Hıristiyanların de Kutsal Kitabı olmuştur. İncil’e Yeni Ahit demeleri ve çoğu zaman bu iki kitabın bir araya toplanması, Hıristiyanlar Yahudiliğe düşman olsalar da , her iki dinin ne kadar sıkı sıkıya birbirine bağlı , daha doğrusu birinin ötekinin devamı olduğunu açıkça ortaya koyar ..
Hayrın ve şerrin tek bir Tanrı’dan , ortağı olmayan bir Tanrıdan geldiği düşüncesi , İsrail oğullarını önce ulusal bir ve tek Tanrı’ya , sonra da evrenin tek yaratanı düşüncesine eriştirmiştir..
Musa'nın bir sepet içinde nehire bırakılması efsanesi Akad kralı Sargon için de (MÖ4000) , bir tablette yazılıdır. Onun da annesi, oğlunu gizlice doğurmuş ( ki Mısır'da erkek çocukları öldürülür , kız çocuklarının yaşamalarına izin verilirmiş) sazdan örme bir kutuya koymuş ve ırmağa bırakmıştır. Belki de İsrail oğulları, Babil tutsaklıkları sırasında bunu öğrenmişlerdi ve ilk kurtaricilari olarak gördükleri Musa'ya bunu yakıştırmışlardı.
Reklam
Kutsal kitap ( Eski ve Yeni Ahit ) gökten inmiş değildir . Eski Ahit’in 39 kitabıyla dört İncil binlerce yılda yavaş yavaş gelişmiş ve son şeklini almıştır..
Bir insanın Tanrı ‘yı görmesi , onunla güreş etmesi , hatta Tanrı’nın onu yenemeyip , işi şimdiki güreş deyimiyle kural dışı bir hamleye çevirmesi ne kadar ilkel bir düşünce gibi gelmektedir bize . Ama unutmayalım ki Yakup da aslında belki bir kabile tanrısıydı ve bu efsanenin çekirdeği , Yakup ya da İsrail tanrısının , El Tanrı ile güreşi ve berabere kalmasıydı . Bununla onun El kadar güçlü olduğu ifade edilmiş oluyordu . Belki de bu efsaneyi sembolik şekilde canlandıran ayinler de yapılmaktaydı ..
Yahudiler ancak Babil sürgünü sırasında, sonradan asıl işleri haline gelen ticarete başladılar. Bunun nedeni sadece yurtsuz kalmış olmaları değildi, asıl neden bulundukları yer ve yaşadıkları zamandı. Babil o dönemin en büyük tüccar şehriydi... ... .. .
Sayfa 265
İbramin'in Karısını Firavuna Kız kardeşi olarak vermesi
- Kenani bölgesinde kıtlık yaşanınca Abraham ( İbrahim) kardeşinin oğlu olan Lut ve karısı Sara'yı alarak mısıra gider. Sara o zamanlar çok güzel olduğundan Abraham mısır'a girince onu kız kardeşi olarak tanıtacağını eğer karısı olarak tanitirsa Sara'yı alıp kendisini öldüreceklerini söyler. ' Senin yüzünden bana karşı iyi davranılsın ve senin sebebinle canım yaşasın '. Mısıra geldiklerinde sara'nın güzelliği firavunun kulağına gider ve ibrahime onu saraya eşi olarak almak istediğini söyler ve alır da. Abrahama da koyun, sığır, eşek, köleler , altınlar, cariyeler ve develer verir . (Lut da aynı şekilde).
Mısırın uğradığı belaları okuduğunuz zaman bu Tanrının İsrailoğullarından gayrısı için ne kadar zalim olduğunu göreceksiniz