Şu ibadetlerin zahirlerine bakarak hikmetlerinden, sırlarından, faydalarından, semerelerinden gafil olanlar, nefis incilerle dolu bulunan sedefleri görüp de taş parçalarından ibaret zannedenlere benzerler.
Çünkü bu zanna düşen kimsenin nazarında sedefin kıymeti olmaz. Hakikaten onun dış görünüşü, içindeki nefıs inciler kadar sefa vermez. Binaenaleyh zahire bakan cahilin şu halinin, elde edilmesi için pek çok halis altın feda olunan enfes şeylerden mahrumiyetine sebep olmasına şaşılmaz.
İşte basireti kapanmış cahiller de şu ibadetleri manasızca hareketler, oturmalar, beyhude mal ve zaman kaybından ibaret farz ederek hoşlanmaz ve onaylamazlar. Bunlar ise vicdansızlıkları hasebiyle, suyun tadını inkar eden ve tatlının acılığına hükmeden safra hastası menzilesinde telakki olunmaya şayandırlar.
"...cahiliyye milleti içinde yetişmiş ümmi bir zâtın, büyük fesahat ehlinin ve koca filozofların âciz kaldıkları bunca fazilet sıfatlarını Kuranda toplayıp da davasının doğruluğuna delil göstermeye, gücü yetebilir miydi? Hem de öyle bir zâtın, devletlerin kanunları ve milletlerin ilimleri mâlumu değilken, güzelliği ve mükemmelliğiyle filozofların ve fazilet ehlinin akıllarını şaşırtan bir din meydana getirmeye ve dünyanın belağat ehlinin, en kısa sûresini taklit edebilmekte âciz bırakacak hikmet dolu bir kitap hazırlamaya gücünün yetmesini de akıl mümkün görür mü?"
"Hicbir kimseye haksızlığı lâyık görmeyen Müslümanlıkta, bütün Müslüman kadınların hakkında haksızlık lekesi bulunmak düşünülebilir mi? Haksızlık yoluna sapılarak, sade hikmet ve sırf koruyup gözetmek olduğu şüphesiz olan dini bir hüküm (hâșâ) zulüm sayılıyor da insafla denilmiyor ki:
"Müslümanlık, kadınları gözlerden sakınıp onları yabancıların gözlerinden ve kötü kimselerin dillerinden korunmuş olacak ve esen rüzgârdan bile kıskanılacak mâkul bir
şekilde ayırmaya rehberlik etmiştir."
El Cisr Osmanlının son dönem büyük İslam alimlerinden. Kitapta evrim konusuna değiniliyor. Bir Müslüman evrimci olabilir mi bu işleniyor. Hadis inkarcılarına cevaplar veriliyor. Materyalist filozoflara da cevaplar veriliyor. Tevrat İncil incelenerek Tevrat ve İncil'den Kur'an'a ve Hz. Muhammed'e (SAV) işaretler gösteriliyor. Ayrıca bazı fıkhi mevzulara, hadislerin günümüze nasıl ulaştığına, uydurma hadislerin nasıl uydurulduğuna falan da değiniliyor. Mezhepler konusu da işleniyor. Risale-i Nur Külliyatı kadar olamasa da bence önemli bir eser.