Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

İshak Arslan

İshak ArslanÇağdaş Doğa Düşüncesi yazarı
Yazar
Çevirmen
10.0/10
1 Kişi
4
Okunma
0
Beğeni
423
Görüntülenme

Hakkında

Okurlar

4 okur okudu.
2 okur okuyor.
12 okur okuyacak.
1 okur yarım bıraktı.
Reklam

Sözler ve Alıntılar

Tümünü Gör
İnsan-doğa, Tanrı-doğa ve nihayet Tanrı-insan ilişkisinin tutarlu ve dengeli inşa edilemediği toplumsal yapılar (milletler, kültürler, medeniyetler) sağduyusunu yitirir. Ortaya çıkan karmaşa, dünya hayatını biçimlendiren varlık ve bilgi düzlemlerine de, bunların iz düşümleri olan iktisâdî, siyâsî ve sosyal düzenlere de yansır.
Reklam
21. yüzyılda yeni bir evreye giren çağdaş doğa düşüncesinin, gelişim/değişim dinamikleri açısından önem taşıyan üç temel vurgusu olduğunu söyleyebiliriz: Birincisi, hem tekil olgu ve olayların hem de bir bütün olarak gerçekliğin temelinde yatan kaotik (chaos), karmaşıklık (complexity) ve belirsizliğin (uncertainty) hayati öneminin; ikincisi, insan-gözlemcinin olgu ve olayları belirlemedeki kritik rolünün; üçüncüsü ise, gerçekliğin görünümlerinin esas alınan ölçeğe göre nitelikçe farklılaşacağının anlaşılmasıdır.
Mutlaka bir metafora başvurmak gerekiyorsa doğayı temsil etmek üzere Yahudi, Hristiyan ve İslam kültürünün ortaklaşa kullandığı meşhur "kitap" metaforuna yeniden dönülebilir: Şu farkla ki yazı, işaret ve anlamlarla bezeli kadîm doğa kitabı, çağdaş doğa düşüncesinde her an yeniden yazılan/yüklenen ve okuyucu muhataplarıyla aktif ilişki içinde olan dijital bir kitaba dönüşmüştür. İnsan-gözlemci, aynı zamanda her an yenilenen bu kitabın (doğanın) bölünmez bir parçası olduğu için; maddî evreni, insan-gözlemci aracılığı ile kendi kendini okuyan bilinçli bir özne olarak yorumlamak da mümkündür.
Çağdaş bilim tarihi tartışmalarının doğurduğu önemli sonuçlardan biri de, "modern bilimlerin doğayı araştırma sürecinde klasik bilme tarzlarının tersine dinî ve mitolojik tortulardan tamamen sıyrıldığı" varsayımının, "hangi dönemde ve şartlarda olursa olsun, bilimlerin kendi mitolojilerinden sıyrılamayacakları" gerçeği ile yer değiştirmesidir.
Bilimin nesnesi de, araştırma sahası da zorunlu olarak doğa iken, felsefî çaba doğadan kalkarak doğa ötesini ve gerçekliği temellendirmeye çalışır. Mistik tecrübe kozmos ve insan arasındaki ahenkli ilişkiye odaklanırken, dinin özü ve kaynağı olan vahiy de muhataplarıyla tabiat zemininde ve tabiatla tutarlılık içinde buluşur.
Henüz kayıt yok
Reklam

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
Henüz kayıt yok