Kaya Özsezgin

Kaya Özsezgin

YazarÇevirmen
0.0/10
0 Kişi
·
4
Okunma
·
0
Beğeni
·
91
Gösterim
Adı:
Kaya Özsezgin
Unvan:
YazarTürk yazar, sanat eleştirmeni. öğretim üyesi
Doğum:
Diyarbakır, 1938
Ölüm:
17 Ağustos 2016
Türk yazar, sanat eleştirmeni. öğretim üyesi

İlk ve orta öğrenimini Diyarbakır’da tamamladıktan sonra Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü’nden mezun oldu. Aralarında Diyarbakır Ziya Gökalp Lisesi’nin de bulunduğu değişik ortaöğretim kurumlarında “Sanat Tarihi” ve resim öğretmeni olarak görev yaptı. Sanat yaşamı resimle başlayan ve üç sergi açtıktan sonra eleştirmenliğe yönelen Kaya Özsezgin, 1984 yılında öğretim görevlisi olarak Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde göreve başladı. 1989'da doçent, 1996'da profesör oldu. 1997'de aynı fakültenin dekanlığına atandı.

Vatan ve Ulus gazetelerinde, Pazar Postası, Sanat ve Sanatçılar, Papirüs, Milliyet Sanat Dergisi gibi çeşitli yayın organlarında sanat üzerine yazıları ve eleştirileri yayımlandı. 1989'da Sanat Kurumu Sanat Yazarı Ödülü'nü, 1995'te 7. İstanbul Sanat Fuarı Sanat Eleştirmeni Ödülü'nü aldı. "Artist" dergisinin yayın yönetmenliğini yaptı. Çok sayıda kitap ve çevirileri olan sanatçı - yazar Kaya Özsezgin, İstanbul Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde ek zamanlı öğretim üyeliği yaparken; yaz tatilini geçirdiği Aydın yöresinde beyin kanaması geçirdi. 15 Ağustos 2016 Pazartesi günü Aydın Devlet Hastahanesi'nde ameliyata alındı. Kültür Bakanlığı'nın temin ettiği bir ambulans uçakla Ankara İbni Sina Hastanesi'ne nakil edildi Yapılan tüm müdahalelere rağmen 17 Ağustos 2016 Çarşamba günü Ankara'da hayatını kaybetti.

Cenazesi 19 Ağustos Cuma günü Hacettepe Üniversitesi Beytepe Kampüsü Güzel Sanatlar Fakültesi'nde yapılan tören sonrası, Bilkent Doğramacızade Ali Sami Paşa Camii'nde kılınan ikindi namazından sonra, çok sayıda sanatçı ve sanatseverin katılımı ile Karşıyaka Mezarlığında defnedildi.

Ödülleri[değiştir | kaynağı değiştir]
1989 Sanat Kurumu, Sanat yazarı Ödülü
1995 7. Sanat Fuarı, Sanat Eleştirmeni Ödülü
Eserleri[değiştir | kaynağı değiştir]
1965 Prometheus’un Dönüşü (Toplum Yayınları)
1982 Sanat Üzerine yazılar (Cumalı G. Yayınları)
1982-1989 Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi (c. III-IV, Tiglat Yayınları)
1991 Ekrem Kahraman (Bilim Sanat Yayınları)
1993 İbrahim Çallı (Yapı Kredi yayınları)
1993 Benim Ressamlarım Benim Galerilerim (D. H. Kahnweilwe'den çeviri, Gece Yayınları)
1994-1999 Türk Plastik Sanatları Ansiklopedik Sözlük (Yapı Kredi yayınları) ISBN 975-363-331-9
1995 Picasso (G. Stein’dan Gece Yayınları)
1996 Paris Salon Sergileri (D. Diderot’dan Çeviri. Yapı Kredi Yayınları)
1996 La Joconde Bir Başyapıtın Anatomisi (René Huyahé’den Çeviri İmge Kitabevi yayınları
1997 Sami Yetik (Yapı Kredi Yayınları)
1997 Fethi Arda (Bilim Sanat yayınları)
1997-2001 Cézanne üzerine Anılar (E. Bernard’dan Çeviri. İmge yayınları)
1997 El Greco ya da Toledo’nun Gizi (M. Barrés’den Çeviri. İmge Kityabevi Yayınları)
1999 Cumhuriyetin 75. Yılında Türk Resmi (Türkiye İş Bankası Kültür yayınları) ISBN 975-458-139-8
1999 Ayhan Türker (Özel yayınlar) ISBN 978-969-9932-01-4
2000 Sanatta Değişmeyen Plastik Değerler (André Lhote’den Çeviri İmge Kitabevi yayınları)
2000 Burhan Uygur (Yapı Kredi Yayınları) ISBN 978-975-08-0122-8
2000 Erdinç Bakla (Bilim Sanat Yayınları)
2000 Onay Akbaş (Aktuel-Alkent yayınları)
2001 Başyapıtların Gizemli Dünyası (Madeleine Hours’tan çeviri İmge Kitabevi Yayınları)
2006 Boşluk ve Doluluk, Çin resim Sanatı’nın Anlatım Biçimi (Francois Cheng’den Çeviri. İmge Kitabevi Yayınları)
2007 Fevzi Karakoç
Çakıl

Seni düşünürken
Bir çakıl taşı ısınır içimde
Bir kuş gelir yüreğimin ucuna konar
Bir gelincik açılır ansızın
Bir gelincik sinsi sinsi kanar
Seni düşünürken
Bir erik ağacı tepeden tırnağa donanır
Deliler gibi dönmeğe başlar
Döndükçe yumak yumak çözülür
Çözüldükçe ufalır küçülür
Çekirdeği henüz süt bağlamış
Masmavi bir erik kesilir ağzımda
Dokundukça yanar dudaklarım

Seni düşünürken
Bir çakıl taşı ısınır içimde
Osman Hamdi Bey tarihte sevdiğim şahsiyetlerden. Hakkıyla tanınmıyor, tanıtılmıyor diye düşünüyorum. Kitap başarılı hayatı ve eserleri güzel ve anlaşılır bir dille anlatılmış. Okuyun siz de sevin Osman Hamdi Bey’i. İcraatlarıyla hakediyor gerçekten, en azından tanınmayı.
Aydınlanma çağının en önemli düşünürlerinden olan ve daha çok düşünür ve ansiklopedi yazarı olarak tanınan Diderot’nun bambaşka bir yönü olan sanat eleştirmenliğine ise bu kitapla tanıklık ediyoruz. Aydınlanma Çağı’ndan önce sanat eserleri aristokrasinin ve kilisenin sipariş ettiği yapıtlar belli bir kesimin tekeli altındaydı ve sanat, ancak soylu kesimin istekleri doğrultusunda duvar resmi olarak uygulandığı kapalı mekânların ziyaretçilerine ya da dinsel ihtiyaçlarıyla bütünleştiği bir kesimin görsel kültürüne katkıda bulunabilmekteydi. Sanatın halkın beğenisine sunulmaya başlandığı ve iki yılda bir Paris’te, Louvre’da halka açık olarak düzenlenen Salon Sergileri hakkında Diderot’un dostu ve hamisi Baron Grimm’e yazdığı mektuplarda 1759-1761-1763 yılı sergileri ile ilgili eleştirilerinde öznelliğin ön plana çıktığı ve biraz da magazine kaçtığı görülür fakat Diderot’nun bu tavrıyla, savunduğu “ Halka yönelik bir eleştiri yöntemi geliştirmenin gereksiz olduğu” fikri çelişir. Zira magazin halk içindir. Yine Diderot’ya göre halkın sanattan daha çok önem verdiği şeyler vardır; örneğin, sağlık sorunlarının çözümü, sanat olaylarını izlemenin yanında, daha öncelikli bir yer alır ve yine Diderot’ya göre sanatçıları acımasızca eleştirmenin de pek yararlı bir yanı yoktur, “Kamçımızı katı yüreklilere, tehlikeli çılgınlar, iyilikten anlamayanlara, iki yüzlülere, zimmetine para geçirenlere, zorbalara, bağnazlara ve insan türünün bütün öteki zararlı tiplerine saklayalım…” diyerek bitirir 1763 Salonu için yazdıklarını.
John Berger’in Portreler isimli kitabının önsözünde yazdığı “Bu kitaptaki resimlerin tümü kasıtlı olarak siyahbeyaz. Nedeni ise bu eserlerin gösterdiklerinin, günümüz tüketim dünyasında parlak renkli röprodüksiyonlarla parası bol olanlar için tasarlanan kataloglarda lüks eşya kategorisine indirgenmek istenmesidir. Oysa siyahbeyaz röprodüksiyonlar sadece hatırlanmak içindir.” ilkesiyle baskıya geçen Yapı Kredi Yayınları orijinallerinin çoğu ünlü müzelerde sergilenen resimleri siyah beyaz basarak okuyucunun araştırma güdüsünü ve hayal gücünü tetiklemeyi hedefliyor.

Yazarın biyografisi

Adı:
Kaya Özsezgin
Unvan:
YazarTürk yazar, sanat eleştirmeni. öğretim üyesi
Doğum:
Diyarbakır, 1938
Ölüm:
17 Ağustos 2016
Türk yazar, sanat eleştirmeni. öğretim üyesi

İlk ve orta öğrenimini Diyarbakır’da tamamladıktan sonra Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Sanat Tarihi Bölümü’nden mezun oldu. Aralarında Diyarbakır Ziya Gökalp Lisesi’nin de bulunduğu değişik ortaöğretim kurumlarında “Sanat Tarihi” ve resim öğretmeni olarak görev yaptı. Sanat yaşamı resimle başlayan ve üç sergi açtıktan sonra eleştirmenliğe yönelen Kaya Özsezgin, 1984 yılında öğretim görevlisi olarak Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde göreve başladı. 1989'da doçent, 1996'da profesör oldu. 1997'de aynı fakültenin dekanlığına atandı.

Vatan ve Ulus gazetelerinde, Pazar Postası, Sanat ve Sanatçılar, Papirüs, Milliyet Sanat Dergisi gibi çeşitli yayın organlarında sanat üzerine yazıları ve eleştirileri yayımlandı. 1989'da Sanat Kurumu Sanat Yazarı Ödülü'nü, 1995'te 7. İstanbul Sanat Fuarı Sanat Eleştirmeni Ödülü'nü aldı. "Artist" dergisinin yayın yönetmenliğini yaptı. Çok sayıda kitap ve çevirileri olan sanatçı - yazar Kaya Özsezgin, İstanbul Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde ek zamanlı öğretim üyeliği yaparken; yaz tatilini geçirdiği Aydın yöresinde beyin kanaması geçirdi. 15 Ağustos 2016 Pazartesi günü Aydın Devlet Hastahanesi'nde ameliyata alındı. Kültür Bakanlığı'nın temin ettiği bir ambulans uçakla Ankara İbni Sina Hastanesi'ne nakil edildi Yapılan tüm müdahalelere rağmen 17 Ağustos 2016 Çarşamba günü Ankara'da hayatını kaybetti.

Cenazesi 19 Ağustos Cuma günü Hacettepe Üniversitesi Beytepe Kampüsü Güzel Sanatlar Fakültesi'nde yapılan tören sonrası, Bilkent Doğramacızade Ali Sami Paşa Camii'nde kılınan ikindi namazından sonra, çok sayıda sanatçı ve sanatseverin katılımı ile Karşıyaka Mezarlığında defnedildi.

Ödülleri[değiştir | kaynağı değiştir]
1989 Sanat Kurumu, Sanat yazarı Ödülü
1995 7. Sanat Fuarı, Sanat Eleştirmeni Ödülü
Eserleri[değiştir | kaynağı değiştir]
1965 Prometheus’un Dönüşü (Toplum Yayınları)
1982 Sanat Üzerine yazılar (Cumalı G. Yayınları)
1982-1989 Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi (c. III-IV, Tiglat Yayınları)
1991 Ekrem Kahraman (Bilim Sanat Yayınları)
1993 İbrahim Çallı (Yapı Kredi yayınları)
1993 Benim Ressamlarım Benim Galerilerim (D. H. Kahnweilwe'den çeviri, Gece Yayınları)
1994-1999 Türk Plastik Sanatları Ansiklopedik Sözlük (Yapı Kredi yayınları) ISBN 975-363-331-9
1995 Picasso (G. Stein’dan Gece Yayınları)
1996 Paris Salon Sergileri (D. Diderot’dan Çeviri. Yapı Kredi Yayınları)
1996 La Joconde Bir Başyapıtın Anatomisi (René Huyahé’den Çeviri İmge Kitabevi yayınları
1997 Sami Yetik (Yapı Kredi Yayınları)
1997 Fethi Arda (Bilim Sanat yayınları)
1997-2001 Cézanne üzerine Anılar (E. Bernard’dan Çeviri. İmge yayınları)
1997 El Greco ya da Toledo’nun Gizi (M. Barrés’den Çeviri. İmge Kityabevi Yayınları)
1999 Cumhuriyetin 75. Yılında Türk Resmi (Türkiye İş Bankası Kültür yayınları) ISBN 975-458-139-8
1999 Ayhan Türker (Özel yayınlar) ISBN 978-969-9932-01-4
2000 Sanatta Değişmeyen Plastik Değerler (André Lhote’den Çeviri İmge Kitabevi yayınları)
2000 Burhan Uygur (Yapı Kredi Yayınları) ISBN 978-975-08-0122-8
2000 Erdinç Bakla (Bilim Sanat Yayınları)
2000 Onay Akbaş (Aktuel-Alkent yayınları)
2001 Başyapıtların Gizemli Dünyası (Madeleine Hours’tan çeviri İmge Kitabevi Yayınları)
2006 Boşluk ve Doluluk, Çin resim Sanatı’nın Anlatım Biçimi (Francois Cheng’den Çeviri. İmge Kitabevi Yayınları)
2007 Fevzi Karakoç

Yazar istatistikleri

  • 4 okur okudu.
  • 1 okur okuyor.
  • 19 okur okuyacak.