Mehmet Ulukütük

Mehmet Ulukütükİslam Düşüncesinde Din ve Akıl yazarı
Yazar
8.0/10
2 Kişi
7
Okunma
6
Beğeni
1.354
Görüntülenme

Mehmet Ulukütük Sözleri ve Alıntıları

Mehmet Ulukütük sözleri ve alıntılarını, Mehmet Ulukütük kitap alıntılarını, Mehmet Ulukütük en etkileyici cümleleri ve paragragları 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
İslam Düşüncesinde Din ve Akıl
Câbirinin, hemen hemen tüm metinlerinde kritik ettiği düşünme biçimlerinde, epistemolojik sistemler içinde asıl hedefinin irfani epistemolojiye onun inşa ettiği atıl akıl olduğunu, çalışmamızın özellikle birinci bölümünde irfani epistemolojiyi incelerken geniş bir biçimde açıklamıştık. Bir anlamda Rudolf Bultman'ın, Batı düşüncesini mitolojiden arındırma projesi gibi, Câbirî de İslam düşüncesini irfandan arındırma işine girişmiş gibidir. Câbirî'nin irfan eleştirisi temelde Aristotelesçi evrensel aklın çizdiği sınırlar ve çerçevede gerçekleşmiş olduğu için ona göre İrfani yaklaşımın en önemli problemi aklı, atıl yani çalışamaz, işleyemez hâle getirmesidir.  Câbirî'nin irfan aklında gördüğü atıllık; İslam düşüncesinde bir büyük gelenek olarak tasavvufun ve irfani tasavvurun yapısında mündemiç bir unsur mudur, yoksa Aristotelesçi akıl tasavvurunun daha işin en başında ötekileştirdiği, hiç tanımadığı, Câbirinin de bu perspektiften kurguladığı ve inşa etmeye çalıştığı akıl mıdır? İnsanların mistik temayüllerinin tamamen yok edilmesi veya tüm insanların Aristotelesçi bilimsel akla itaat etmeye davet edilmesi, biyo-psişik ve entelektüel bütünlüğü ve dinî nassların yapısını tahrif anlamına gelir mi? Asıl önemlisi de Câbirî'nin, irfansız bir İslam düşüncesi inşa etmeye çalışmasının altında yatan sebebin Aristotelesçi ve aydınlanmacı aklın olduğunun bilincinde olup olmadığıdır. Zira Câbirî'nin gerek akıl tasavvuru gerekse de irfani yaklaşıma biçtiği rol, aslında Aristotelesçi ve aydınlanmacı tarihten ve toplumdan kopuk monolojik bir rayonelliğin bağlamı içinde gerçekleşmektedir.    
Sayfa 269 - OttoKitabı okudu
"Teolojinin temeli vahiy ise bu vahyin anlaşılması ve yorumlanması, ancak dil yoluyla mümkün olabilmektedir.."
Reklam
"Gazalî'ye göre akıl-vahiy arasındaki ilişki, göz ile ışık arasındaki ilişki gibidir. Akıl göze, vahiy ise ışığa benzer. Dışardan ışık gelmedikçe göz görmez. Göz olmadan da sırf ışıkla görmek mümkün değildir.."